Brev:
Korte amninger pga. nysgerrighed?
14. juli 2008
Alder:
3 mdr.
Korte amninger pga. nysgerrighed?
Hej Helen
Siden jeg skrev til dig tidligere i dag, har jeg erfaret, at det måske handler om noget andet end ammestrejke. For de gange Alma afviser brystet har været, når jeg har tilbudt hende brystet, efter at hun har taget de første "nemme dråber", dvs. efter 7-10 minutters amning. Så måske er det noget helt andet det drejer sig om? Ihvertfald har Alma kun sovet korte søvne i dag, under 1 time, og har efterspurgt mad straks hun vågnede - til gengæld har hun sovet efter under 2 timers vågen tid.
En veninde har fortalt mig om den problematik, at børn i 3-4 måneders alderen nogle gange kan være for nysgerrige på verden til at kunne koncentrere sig om at tage andet end den første lette mælk. Tror du ikke det er den problematik vi er ude i?
Nætterne er fortsat uproblematiske, dog er hun helt klart mest spisende de første 7-8 minutter på det første bryst, og hun skal nødes meget for at spise videre på det samme bryst. Og jeg holder hende for tiden ikke til meget længere end 17-18 minutter. Er det nok mon?
Min veninde gav mig følgende råd i fht. at få hende til at spise også i dagstimerne:
- ro om amningen
- insisterere på at spise færdig ved det første bryst (hvor længe det så end er? det er jeg i tvivl om...)
- forsøge at skabe samme set up omkring amningen som om nattten, fx ligge ned
Og disse råd har virket her til aften, hvor Alma har spist nogenlunde godt og på begge bryster (mens vi sov ind i mellem mens vi lå i sofaen). Hun er godt nok gået lige lovlig tidligt til ro nu, men vi fik afværget en krise, der startede tidligere i aften, da hun efterspurgte mad, men ikke gad tage brystet, da der ikke var løbet mælk nok til siden sidste amning.
Har du andre råd? Og andet du tænker jeg skal være opmærksom på?
Jeg er spændt på at høre din vurdering.
Mange hilsner
Tina