Korte amninger pga. nysgerrighed?

14. juli 2008

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Korte amninger pga. nysgerrighed?

Hej Helen

Siden jeg skrev til dig tidligere i dag, har jeg erfaret, at det måske handler om noget andet end ammestrejke. For de gange Alma afviser brystet har været, når jeg har tilbudt hende brystet, efter at hun har taget de første "nemme dråber", dvs. efter 7-10 minutters amning. Så måske er det noget helt andet det drejer sig om? Ihvertfald har Alma kun sovet korte søvne i dag, under 1 time, og har efterspurgt mad straks hun vågnede - til gengæld har hun sovet efter under 2 timers vågen tid.

En veninde har fortalt mig om den problematik, at børn i 3-4 måneders alderen nogle gange kan være for nysgerrige på verden til at kunne koncentrere sig om at tage andet end den første lette mælk. Tror du ikke det er den problematik vi er ude i?

Nætterne er fortsat uproblematiske, dog er hun helt klart mest spisende de første 7-8 minutter på det første bryst, og hun skal nødes meget for at spise ...

Annonce

... videre på det samme bryst. Og jeg holder hende for tiden ikke til meget længere end 17-18 minutter. Er det nok mon?

Min veninde gav mig følgende råd i fht. at få hende til at spise også i dagstimerne:

- ro om amningen
- insisterere på at spise færdig ved det første bryst (hvor længe det så end er? det er jeg i tvivl om...)
- forsøge at skabe samme set up omkring amningen som om nattten, fx ligge ned

Og disse råd har virket her til aften, hvor Alma har spist nogenlunde godt og på begge bryster (mens vi sov ind i mellem mens vi lå i sofaen). Hun er godt nok gået lige lovlig tidligt til ro nu, men vi fik afværget en krise, der startede tidligere i aften, da hun efterspurgte mad, men ikke gad tage brystet, da der ikke var løbet mælk nok til siden sidste amning.

Har du andre råd? Og andet du tænker jeg skal være opmærksom på?

Jeg er spændt på at høre din vurdering.

Mange hilsner
Tina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Uld til børn

En gammel tommelfingerregel lyder, at alle de måneder, som ender på "r", kan uld være en fordel - det vil sige september, oktober, november, december, januar og februar.

Uld har mange fordele:

- Det har blandt andet en rigtig god isoleringsevne, så det hjælper dit barn med at holde sig varm. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft, og det gør, at ulden isolerer rigtig godt.

- Det kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt i væske. Det...

Læs mere i Babylex

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

1000 tak for dit svar. Jeg blev meget glad for at læse dine kommentarer vedr. min "dårlige samvittighed" over at have sendt Caroline i vuggestue da hun blev storesøster. Det lettede virkeligt.

Carolines mor