Brystvægring, ammebrikker, søvn mm.

14. juli 2008

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Brystvægring, ammebrikker, søvn mm.

Hej Helen

Tak for mange gode svar, jeg har ladet mig inspirere af i mine første måneder som nybagt mor.

Jeg skriver til dig ang. min datter Alma på 3 måneder, fordi jeg er lidt bange for at hun kunne finde på at gå i ammestrejke. Hun har nogle gange over de sidste dage været frustreret, når hun har været lagt til brystet. Og i går aftes tog det meget lang tid og en del skrigeri inden hun blev lagt til, så nu ønsker jeg at forebygge, at det udvikler sig i en negativ retning.

Det skal siges, at vores ammeforløb ikke har været uden problemer. I starten nægtede Alma brystet et par gange indenfor de første 3 uger, fordi hun hellere ville have maden på flaske (som hun havde fået pga. gulsot). Først da hun var tre uger gammel lykkedes det mig, at få hende helt af flasker og supplerende modermælkserstatning.

Jeg ammer desuden delvist med ammebrik, som desværre røg på de første dage på hospitalet. Det er lykkes at få Alma til at spise uden ammebrik om natten – og delvist om dagen, dog når hun er træt eller plaget af prutter, der skal passere, så ryger brikken på igen.

Hendes trivsel er i øvrigt fin. Da hun var 8 uger, havde hun taget lidt for lidt på, men da jeg begyndte at amme hende inspireret af et af dine svar herinde, så hun blev vækket og fik den fede mælk ved det første bryst og derefter stimulerede det næste, begyndte hun at tage på. Og nu har hun gode fede lår og er som regel aktiv og glad. Jeg satser på at få hende vejet igen i løbet af ugen.

Mht. årsagen til at hun har nægtet brystet, har jeg selv følgende hypoteser:

- måske tilbydes hun nu brystet for ofte, fordi hun hurtigere kan spise sig mæt ved brystet – eller fordi jeg kommer jeg til at lægge hende for ofte til, fordi jeg tolker den sutten på hænderne, som hun er begyndt på indenfor den næste uge som sult – og det i virkeligheden er et tegn på noget helt andet?

- måske hun bliver frustreret fordi, der ikke er mælk nok og løber hurtigere til? – jeg har været lidt mindre disciplineret den sidste uges tid mht. at få givet begge bryster hver gang og mine bryster er kun undtagelsesvist helt spændt af mælk, så det løber fra dem

- måske kan den sukkervand jeg lokker hende til brystet med, hvis hun er meget træt og frustreret, gøre at hun foretrækker det og synes alt skal smage sådan?

- måske har der bare været for mange gæster og jeg har været for lidt nærværende og lidt træt, og hun reagerer på det?

- måske har jeg presset hende for meget til at spise (vækket hende når hun faldt i søvn ved brystet og holdt hende til) og til at spise uden ammebrik, når hun var for træt til det?

Har du nogle kommentarer til mine overvejelser? Og hvordan synes du, at jeg bedst kan tjekke, ...

Annonce

... hvad det handler om (fx kræver det jo to forskellige strategier hvis hun bliver tilbudt mad for ofte og hvis der ikke er nok). Og hvad med hendes sutten på hænder og savlen – betyder det, at hendes suttebehov er stigende – og er det nu, jeg skal til at træne med at tage sutten?

Ang. brug af narresut:

Alma har ikke lært at tage sut, da jeg ikke har ønsket at sutteforvirre hende for meget, inden hun var vænnet fra ammebrikken. Men da det trækker ud – og måske ikke kommer til at ske helt – så skulle jeg måske gå i gang med at lære hende det, da jeg gerne vil have, at hun kan trøstes med sut. Hvad tænker du om det? Og har du nogle råd til den proces?

Ang. opretholdelse af tilstrækkelig mælkeproduktion:

Jeg ved, at det kan bevirke, at mælkeproduktionen på et tidspunkt ikke kan følge med, når der ammes med ammebrikker. Hvornår sker det som oftest i ammeforløbet? Jeg håber, at mine chancer for at amme længst muligt forbedres ved, at Alma kun delvist ammer med ammebrik.

Jeg forsøger altid at få Alma omkring det andet bryst ved hvert måltid, så begge bryster stimuleres hver gang. Samtidig har jeg hørt, at det primært er i starten af amning ved det enkelte bryst at brystet stimuleres. Derfor vil jeg gerne vide, hvor længe skal der spises ved ét bryst for at brystet er optimalt stimuleret? Med andre ord: Hvor længe skal jeg holde hende vågen, hvis hun er meget træt?

Ang. soverytme:

Jeg har læst, at børns soverytme oftest stabiliseres omkring 12-14 uger. Indtil videre er Almas soverytme om dagen meget forskellig, hun sover alt fra flere gange under en time og nogle dage 2 og endog 3 timer ad gangen. Stabilisering af søvnrytmen, betyder det, at dagene i fremtiden vil komme til at ligne hinanden mere og mere eller er det normalt med meget skiftende dagsrytme?

Og skal jeg tilstræbe at hun får en eller to længere søvne frem for flere korte? Altså om jeg skal køre hende i søvn igen i barnevognen, hvis hun vågner efter fx 45 min. om formiddagen?

Nætterne kører som regel efter næsten samme skema: Er hun spist godt af, tager hun et langt træk fra 23-tiden til ca. 3-4 tiden og herefter igen frem til kl. 6-7 stykker. Dvs. en søvn på 4-5 timer og én på 3-4 timer derefter. Ind i mellem får hun ”den store amme-tur”, hvor jeg vækker hende til hun har spist den fede mælk på det første bryst og også lige har været omkring og stimuleret det andet bryst. Er 5 timer i et stræk efter din mening for lang tid for en pige på 3 måneder?

Jeg har læst, at du til et barn mindre barn anbefalede max vågen tid i træk på 2 timer. Gælder det også for et barn på 3 måneder?

Det var rigtig mange spørgsmål. Jeg ser meget frem til at læse dine svar!

Mange hilsner
Tina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Dagtilbud til børn

Vi har i Danmark kommunale dagtilbud til vores børn.

Dagtilbud omfatter:

- Vuggestuer og dagplejeordninger for ½-3 årige
børn

- Børnehaver for 2-6-årige

- Aldersintegrerede institutioner for flere aldersgrupper

- Fritidshjem

- Skolefritidsordninger (SFO) for børn i skolealderen.

Aldersopdelingen kan variere lidt fra kommune til kommune.

Hvis I ønsker at få jeres barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alle dine gode brugbare svar. Min lille dreng stortrives og jeg nyder ham så uendelig meget.

Jeg må sige dig at du giver gode konkrete råd og i din vejledning kan man mærke din store interesse og enorme faglige ekspertise. Du er en fantastisk sundhedsplejerske og jeg er så glad for at have fundet dig.

Mange hilsner
Pernille, mor til dreng på 6 måneder