Manglende mælk, pylren og sut

11. juni 2008

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Manglende mælk, pylren og sut

Hej Helen,

Har en række spørgsmål i denne tid uden sundhedsplejerske, som jeg håber at du kan hjælpe mig med.

Ikke nok mælk i mine bryster:

Jeg har en vidunderlig datter som er en måned gammel. Blev på hospitalet i 4 dage efter fødslen, da jeg havde problemer med amningen og min datter tabte sig. Blev sendt hjem og skulle have amningen op og køre, men det lykkedes aldrig.

Efter 10 dage gik vi over til MME (først nutrimigen, men nu Nan 1) - da jeg vurderede at en mæt datter og en glad mor var vigtigere end amningen i sig selv. Og troede efterhånden ikke rigtig på det mere, havde prøvet alt hvad jordemødrene havde bedt mig om, synes jeg. Det skal siges at jeg virkelig prøvede og at jeg efterhånden var så frustreret over situationen og græd meget. Selvom det var en svær beslutning, som jeg træf sammen med min læge, føler jeg at det var den rigtige. Selvfølgelig tænker jeg om det nu ville have lykkedes hvis bare jeg havde prøvet i nogle flere dage, men måske var jeg gået helt ned med flaget inden. Og det følte jeg ikke var det værd. Ville jo gerne nyde denne tid som nybagt mor.

Status er den at jeg ikke producerer nok mælk. Hvad det skyldes ved jeg ikke? Min læge siger at sådan er det bare for nogle. Jeg fik for 12 år siden silikone i mine bryster, og har derfor fra start været nervøs for om amningen ville fungere. Men var dog ved godt mod, da en kompetent plastik kirurg undersøgte mine bryster (snit lagt under bryst og bag muskel) lige inden jeg blev gravid, og han sagde det ikke ville være noget problem. Efterfølgende har jeg kontaktet ham (det er ikke ham der har udført operationen) og han siger stadig at den manglende mælk 100 % ikke skyldes operationen.

Mit venstre bryst har fra start fungeret bedre end det højre, som aldrig rigtig blev spændt. Det er dog lykkedes at klemme mælk ud af begge bryster, mest fra venstre, ikke sådan at det bare sprøjtede ud på noget tidspunkt, men lidt mælk var der. Mest i det venstre som også var større. Er det ikke mærkeligt at det kun er det ene der fungerede? Og så ikke engang helt ...

Annonce

... optimalt. I hvert fald ved jeg ikke dagen idag hvad der skyldes at jeg ikke kan amme. Jeg kunne på intet tidspunkt i graviditeten mærke forandringer i mine bryster, så måske skyldes det manglende kirtelvæv?

Jeg ammer dog stadig lidt ved siden af fuld MME, med det jeg har. Hun gider dog ikke rigtig at ligge til mere, så det er mest for hyggens skyld. Hun sutter kun 3-5 min. inden hver flaske, afhængig af humør og hvor sulten hun er. Så bliver hun tit frustreret og begynder at græde indtil hun får flasken. Hun har nok allerede vænnet sig til flasken hvor der trods alt er meget mere mælk at få! Nogle gange ligger hun og sutter i 10 min. tid, men ved ikke hvor meget mælk der er.

Ammer ikke om natten, kun om dagen, men overvejer at stoppe helt. (?) Tror ikke det er meget hun får fra mig mere, og mine bryster er på intet tidspunkt spændte. Derimod kan det godt begynde at dryppe, mest mit venstre. Hvad er bedst for min datter?

Pylret:

En anden ting er at hun er begyndt at græde mere og være mere pylret. Kan bedst lide når der er kropskontakt, og kan dårligt ligge hende fra mig bare i to min. Kræver næsten opmærksomhed konstant når hun er vågen. Og "klynker" meget. Vil også kun sove imellem os, og ikke i sin vugge. Er det en normal fase her en måned henne?

Kan man give for meget sut?

Hun virker ellers meget glad og tilfreds, spiser godt og tager godt på. Er opmærksom og nysgerrig. Sover ofte 3-4 timer i træk om natten og er ellers kun rigtig utilfreds når hun er sulten eller overtræt.
Er glad for sutten, som hun fik allerede efter 14 dage. Kan man egentlig give for meget sut? Det stopper ofte gråden og hun virker rigtig glad for den.

Prutter meget:

Og så kan hun være utilfreds og virke som om hun har ondt i maven, hvor hun ligger og vrider sig og græder. Hun prutter rigtig meget, skal jeg prøve med lactulose i mælken? eller kan det være pga. D-vitamin? Eller er det bare helt normalt?

Det blev lidt af en mail med flere spørgsmål, håber du kan hjælpe mig. Fantastisk ide med denne brevkasse.

Med venlig hilsen
en nybagt mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Allergidisponerede børn

Når man taler om allergidisponerede børn skelner man imellem dobbelt forældre disposition og svær enkeltdisposition.

Dobbelt forældredisposition er når begge forældre har/har haft flerårig, svær lægediagnosticeret behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit, børneeksem eller sikker fødevareallergi).

Svær enkeltdisposition er når en af forældrene og/eller søskende har/har haft flerårig svær lægediagnosticeret, behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit,...

Læs mere i Babylex

Gulsot nyfødt

Ca. 60% af alle nyfødte får en gullig farve i huden, det kaldes gulsot eller icterus/ikterus. Det opstår ofte, når barnet er 2-3 dage gammelt, og det topper, når barnet er 5 dage.

Gulsot er hos de fleste børn en ufarlig tilstand, som ikke skader barnet, og som ikke kræver behandling. Det opstår, fordi børn fødes med en del ekstra røde blodlegemer. Da barnet lå i livmoderen, var blodlegemerne med til at ilte barnets blod, men efter fødslen har lungerne overtaget denne funktion,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!