Amning og flaske m.m.

2. juni 2008

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Amning og flaske m.m.

Hej Helen

Ja så bliver jeg lige nødt til at få lidt gode råd. Jeg har lidt problemer med min dejlige datter der lige er fyldt 3 måneder.

Hun har hidtil blevet ammet fuld ud, men den sidste uge har det været et mareridt at få hende til at spise ved brystet og hun har simpelthen været så sur og tvæt hele dagen. Når jeg ligger hende til, hvilket jeg har gjort ca. hver 2-3 time for at sikre mig hun ikke var sur pga. sult, men hun bliver helt stiv i hele kroppen og skriger bare, og jeg har så fjernet hende igen. Men efter 4-5 timer har jeg så gået rundt med hende og et bart bryst og lullet hende til at tage fat, hvorefter hun spiser.

Vores rytme før disse problemer syntes jeg gik fint og hun fik både sovet og leget det hun skulle.

I de seneste dage har jeg simpelthen været så urolig at jeg tror mælken er forsvundet. Jeg er nu begyndt at give hende mme eller udmalket mælk i flaske, hviket går meget bedre, hun spiser ca. 100 ml pr. måltid og har idag spist ca. hver 3. time igen. Jeg kan kun malke ca. 50 ml ud pr. gang så det er meget mme. Men det virker måske lidt som om jeg har presset hende for meget og hun nu er helt forvirret og ked selvom jeg ikke lægger hende til mit bryst da hun så bliver dybt ulykkelig og græder meget bestemt. ...

Annonce

... Hun er ihvertfald ikke så glad i løbet af dagen og jeg kan slet ikke sætte hende fra mig et øjeblik, hverken på legetæppe, skråstol, jeg kan ikke engang ligge hende i sofaen og lege med hende uden hun græder.

Kan hun måske forbinde det at blive lagt ned med at jeg er ved at prøve at liste et bryst i munden på hende?

Vil bare så gerne have mit glade barn tilbage og kan sagtens leve med at amningen ryger, bare hun spiser og er glad igen. Det skal siges at hun blev født med en vægt på 3080 gram og nu er oppe på 5200, min læge syntes det er lige i underkanten, hvilket sikkert også har stresset mig yderligere.

Hun har fra hun var en måned sovet rigtig godt om natten, i seng ved otte tiden, spise mellem, 2 og 4 og op kl. 6.

Hvis jeg ender med at give mme om dagen, kan jeg så holde min amning igang til om natten? Der er nemlig sjovt nok ingen problemer med at tage bryst om natten og det er jo lidt lettere.

Jeg har det bare så dårligt med det hele og føler jeg har presset hende til en "spiseforstyrrelse" og mangler i den grad noget vejledning til at komme på rette kurs hvilket jo er lidt svært i disse dage. Har fået så mange velmente gode råd, men de er jo i øst og i vest, så det har ikke rigtig hjulpet.

På forhånd mange tak, Sidsel

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Øjenbetændelse

Øjenbetændelse kaldes også conjunctivitis. Det er betændelse i øjets bindehinde, som dækker indersiden af øjenlåget og det hvide af øjet.

Der er to former for øjenbetændelse - en mild og en svær.

Den milde øjenbetændelse opstår ofte hos forkølede børn. Øjet bliver let rødt, det løber i vand, og der kommer "gule klatter" i øjenkrogen, især efter søvn. Denne form for øjenbetændelse skyldes virus, som kun er lidt smitsom, og børn med denne form for øjenbetændelse må...

Læs mere i Babylex

Vuggedød - uventet spædbarnsdød

Den egentlige årsag til vuggedød eller pludselig spædbarnsdød kendes ikke. Men man ved, at der er visse faktorer, som har betydning. i 1980erne døde over 100 spædbørn hvert år uventet under søvn og siden 1990erne er antallet faldet drastisk. I dag er det under 10 børn om året i Danmark, der rammes af vuggedød.

Faldet i vuggedød skyldes i høj grad følgende anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen:

1. Læg altid barnet til at sove på ryggen. Hvis barnet sover på maven, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når man læser din brevkasse får man indtryk af at mødre har lettere ved at betro sig til dig via brevkassen, samt at du ligesom kan noget i forhold til at "ramme" plet i forhold til, hvad det er folk har behov for.

For mit vedkommende har dine svar kunne give mig noget andet og mere værdifuldt i forhold til min rolle som mor som mine egne sundhedsplejersker (jeg har haft en 4 - 5 stykker) ikke har kunne give mig.

Tak fra en taknemmelig mor