Amning med ét bryst

1. juni 2008

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Amning med ét bryst

Kære Helen

Som jeg fortalte sidst, så har tøsen haft en periode, hvor hun helt afviste at blive ammet og i stedet fik flaske. Imens forsøgte jeg at malke ud for at bevare mælkeproduktionen.
Hun har nu fået - en smule - smag for i hvert fald det ene bryst igen, så hun nu bliver ammet om natten og et par gange om dagen, mens resten af mælken kommer fra flaske. Samtidig nyder hun sine to gange skemad om dagen.

Der er ikke nogen tvivl om, at mælkeproduktionen er dalet - og næsten helt stoppet på højre bryst, som hun nærmest lige siden fødslen aldrig har været helt vild med og nu helt har afvist i et par uger.

Jeg har forsøgt tricket med at flytte hende fra venstre til højre bryst uden at skifte stilling, men den hopper hun ikke på - og selv om natten siger hun nej tak. Jeg forsøger at holde lidt liv i det med at malke ud, men det er efterhånden en sølle omgang :o)

Kan jeg på nogen måder for det op på "normal" igen og hvis det ...

Annonce

... mislykkes; hvad vil det betyde, hvis jeg fortsætter med at amme med kun ét bryst? Jeg tænker både på, om brysterne bliver tydeligt forskellige i størrelse - og også om hun får mælk nok eller om hver amning skal følges op med flaske? Og er det forvirrende for hende, at det nogle gange er bryst og nogle gange flaske?

Jeg vil jo gerne bevare amningen lidt endnu - både for at kunne give lidt modermælk fortsat, men også fordi det er så dejligt praktisk - især om natten.

Og så lige et hurtigt spørgsmål om søvn. Hun sover gerne minimum 11 timer om natten kun afbrudt af amning et par gange, men om dagen power-napper hun stadigvæk lystigt. Gerne de der berømte ca. 40 minutter og så virker hun glad og frisk igen. Det er helt fint med mig og jeg har tænkt, at forklaringen lå i hendes alder og udvikling. Men hvornår skal jeg - for hendes skyld - kæmpe lidt mere indædt for at få hende til at sove et længere stræk enten formiddag eller eftermiddag.

Kærlig hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Amning og medicin

Når du spiser og drikker, så går det du indtager via din blodbane over i mælken og vil således blive overført til dit barn. Derfor er det meget vigtigt at du taler med din læge, hvis du har behov for at tage medicin, når du ammer dit barn.

Der kan være mange grunde til at man får medicin, når man ammer. Der kan være behov for smertestillende, der kan være behov for antidepressiv medicin, antibiotika og mange andre ting og der findes næsten altid præparater, som kan tages selvom...

Læs mere i Babylex

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder