Brev:
Amning med ét bryst
1. juni 2008
Alder:
5 mdr.
Amning med ét bryst
Kære Helen
Som jeg fortalte sidst, så har tøsen haft en periode, hvor hun helt afviste at blive ammet og i stedet fik flaske. Imens forsøgte jeg at malke ud for at bevare mælkeproduktionen.
Hun har nu fået - en smule - smag for i hvert fald det ene bryst igen, så hun nu bliver ammet om natten og et par gange om dagen, mens resten af mælken kommer fra flaske. Samtidig nyder hun sine to gange skemad om dagen.
Der er ikke nogen tvivl om, at mælkeproduktionen er dalet - og næsten helt stoppet på højre bryst, som hun nærmest lige siden fødslen aldrig har været helt vild med og nu helt har afvist i et par uger.
Jeg har forsøgt tricket med at flytte hende fra venstre til højre bryst uden at skifte stilling, men den hopper hun ikke på - og selv om natten siger hun nej tak. Jeg forsøger at holde lidt liv i det med at malke ud, men det er efterhånden en sølle omgang :o)
Kan jeg på nogen måder for det op på "normal" igen og hvis det mislykkes; hvad vil det betyde, hvis jeg fortsætter med at amme med kun ét bryst? Jeg tænker både på, om brysterne bliver tydeligt forskellige i størrelse - og også om hun får mælk nok eller om hver amning skal følges op med flaske? Og er det forvirrende for hende, at det nogle gange er bryst og nogle gange flaske?
Jeg vil jo gerne bevare amningen lidt endnu - både for at kunne give lidt modermælk fortsat, men også fordi det er så dejligt praktisk - især om natten.
Og så lige et hurtigt spørgsmål om søvn. Hun sover gerne minimum 11 timer om natten kun afbrudt af amning et par gange, men om dagen power-napper hun stadigvæk lystigt. Gerne de der berømte ca. 40 minutter og så virker hun glad og frisk igen. Det er helt fint med mig og jeg har tænkt, at forklaringen lå i hendes alder og udvikling. Men hvornår skal jeg - for hendes skyld - kæmpe lidt mere indædt for at få hende til at sove et længere stræk enten formiddag eller eftermiddag.
Kærlig hilsen