Brev:
Gulsot i flere måneder på grund af amning
28. maj 2008
Alder:
2 mdr.
Gulsot i flere måneder på grund af amning
Kære Helen
Ja det er nu 3. gang jeg skriver til dig...
Har været rigtig glad for dine andre svar... Det er jo en stor opgave at blive mor første gang og spørgsmålene hober sig op når nu sundhedsplejerskerne strejker.
Mit spørgsmål denne gang går på min søns gulsot, som han nu har haft siden fødslen og han er snart 3 mdr.
Han spiser fint, stadig lidt men tit (spiser ca. med 1½ times mellemrum og nogen gange får han flaske hvor han højest spiser 75 ml, men så spiser han jo bare lidt oftere). De sagde på sygehuset at han bare var god til at regulere sit mad behov. Og han får os hvad han skal have, han har våde bleer hver gang og aff. stort set hver gang.
Han er fin vågen, nysgerrig smiler og holder fint øjen kontakt i flere min. adgangen. Han har i gennemsnit taget 350 gram på om ugen siden han blev født. Han vejede 2580 (23 dage før termins) gram ved fødslen og vejer nu 5580 gram 11 uger senere, så han tager fint på og har en fin størrelse. Han melder sig fint til sine måltider.
Jeg har været indlagt med ham i 10 dage pga. en urinvejs infektion, og her tjekkede de selvfølgelig os hans gulsot flere gange. Tallene var fine og jeg fik at vide at det var fordi jeg ammede og så kunne han godt have lidt svære ved at komme af med det end flaske børn, og det ville gå over i løbet af 1.-2. levemåned.
MEN nu er han altså snart 3 mdr.(d. 13.juni) og nu er jeg altså ved at være godt nervøs og lidt betænkelig. Altså han er jo ikke kineser gul mere og det forsvinder da os mere og mere, men man kan stadig ane det i hans øjne og specielt når han ligger ved siden af et barn der ikke har gulsot.
Hans krop har den farve den skal have, men hans øjne og ansigt bliver altså ved med at have en tendens til den lidt gule farve... og nu er jeg lige ved at nå det punkt hvor jeg siger, at hvis det er pga. amning så giver jeg snart hellere MME på flaske, selvom jeg er glad for min amning og syns det er det bedste.
Hvad skal jeg gøre??? Er i syv sind...
Håber du kan hjælpe.
Mange hilsner fra Louise og Lille Oskar.