Brev:
Reduktion i antallet af amninger - skal der sættes noget i stedet?
23. april 2008
Alder:
6 mdr.
Hej Helen.
Jeg har søgt lidt i dit leksikon og dine tidligere svar til andre mødre, men jeg synes ikke rigtigt, at jeg kan læse mig frem til et svar på mit spørgsmål. Så nu skriver jeg til dig i stedet. Tusind tak for din altid oplysende, konkrete og indfølende rådgivning.
Jeg kan se af de dagsplaner, du har givet til andre, at du anbefaler 5-6 daglige amninger til et 6 månder gammelt barn og 4 hhv. 3 daglige amninger, når barnet er 7 og 8 måneder. Men hvordan trapper man ned? Fjerner man bare en amning uden at sætte noget andet i stedet, eller skal man så give flaske eller et mellemmåltid på det tidspunkt, hvor amningen lå?
Det var jo meget nemt at skære ned i forbindelse med overgang til skemad, for der satte man et måltid ind, men nu, hvor min søn får 3 måltider om dagen, er der jo grænser for, hvor mange flere måltider, jeg kan indsætte.
Jeg er godt tilfreds med min dagsplan, hvor jeg ammer kl 06, 10, 14, 17, 19.30 og lige før sengetid (min egen altså) ved 23-tiden. Jeg synes der kommer enormt lang tid imellem hver amning, hvis jeg skærer en eller to væk. Er det lige meget, hvilke amninger, man skærer væk (altså hvornår på dagen, mener jeg)? I hvilken alder kan barnet klare sig med 2 og 1 daglig amning?
Med venlig hilsen
Stine