Reduktion i antallet af amninger - skal der sættes noget i stedet?

23. april 2008

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Reduktion i antallet af amninger - skal der sættes noget i stedet?

Hej Helen.

Jeg har søgt lidt i dit leksikon og dine tidligere svar til andre mødre, men jeg synes ikke rigtigt, at jeg kan læse mig frem til et svar på mit spørgsmål. Så nu skriver jeg til dig i stedet. Tusind tak for din altid oplysende, konkrete og indfølende rådgivning.

Jeg kan se af de dagsplaner, du har givet til andre, at du anbefaler 5-6 daglige amninger til et 6 månder gammelt barn og 4 hhv. 3 daglige amninger, når barnet er 7 og 8 måneder. Men hvordan trapper man ned? Fjerner man bare en amning uden at sætte noget andet i stedet, eller skal man så give flaske eller et mellemmåltid på det tidspunkt, hvor ...

Annonce

... amningen lå?

Det var jo meget nemt at skære ned i forbindelse med overgang til skemad, for der satte man et måltid ind, men nu, hvor min søn får 3 måltider om dagen, er der jo grænser for, hvor mange flere måltider, jeg kan indsætte.

Jeg er godt tilfreds med min dagsplan, hvor jeg ammer kl 06, 10, 14, 17, 19.30 og lige før sengetid (min egen altså) ved 23-tiden. Jeg synes der kommer enormt lang tid imellem hver amning, hvis jeg skærer en eller to væk. Er det lige meget, hvilke amninger, man skærer væk (altså hvornår på dagen, mener jeg)? I hvilken alder kan barnet klare sig med 2 og 1 daglig amning?

Med venlig hilsen
Stine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine dejlige, fornuftige svar. De passer så godt til mit temperament, og det giver altså ro i sjælen at høre fra dig. Mange gange hjælper det også at få sat ord på sine bekymringer.

Jeg finder mange gode råd i dine tidligere svar til andre forældre. Jeg kan nogle gange føle mig som verdens dårligste mor, når ingenting vil lykkes. Derfor trøster det mig, når jeg kan læse, at jeg ikke er den eneste, der har problemer med de kære børn. Så føler jeg mig ikke så alene.

Tak fra Lis, mor til datter på 4 måneder