Brev:
Amning, rytme og udmalkning
28. marts 2008
Alder:
2 mdr.
Amning, rytme og udmalkning
Hej Helen
Min dreng er nu 8 uger imorgen. Han trives godt synes jeg, smiler og pludre, og virker glad og tilfreds.
Jeg har lige et par spørgsmål.
1. Ved 5 ugers undersøgelsen (5 uger + 4 dage) vejede han 4500 gram, og havde så taget 1600 gram på siden fødslen. så det må man jo sige er meget flot. I tirsdags var jeg i mødre gruppe, og siden jeg ikke selv ejer en vægt, ville jeg lige prøve at veje ham. Han var der 7 uger + 3 dage, og vejede 4900. Taget i betragtning af hvad han hidtil har taget på, virker det ikke som så meget?! Men man kan måske heller ikke regne med sådan en badevægt (har ikke brugt den før)? Er det normalt han ikke tager så meget på i denne periode, fordi han har taget så meget på i starten?
2. Om et par uger, har jeg fået mine forældre til at passe Emil om natten, da mig og min kæreste trænger til at komme lidt ud. Jeg regner med at få lidt alkohol. Min plan er at jeg vil malke ud, så de har rigeligt til ham. Hvor meget kan jeg regne med at han spiser pr. måltid. - og hvordan skal jeg forholde mig ang. det med alkoholen. Hvornår må jeg amme ham igen?
3. Ang amning igen. Lige siden Emil kom til verden, har jeg ikke kunne mærke når mælken begyndte at løbe. Jeg har altid kunnet høre det på ham, når han begyndte at synke, og det gjorde han næsten med det samme han blev lagt til. Her de sidste 4 dage, går der noget længere inden mælken begynder at løbe fra jeg lægger ham til, og han begynder at synke, og jeg kan præcis mærke når mælken begynder at løbe. Hvordan kan det mon være?
Der var lige et par dage, hvor jeg ikke følte jeg havde ret meget mælk. Jeg sov meget dårligt om natten, men de sidste nætter har været rigtig gode, og det er ligesom at brysterne og amningen kører som det plejer..
4. En typisk dag for os ser således ud:
Bliver ammet mellem kl. 3-4 om natten, sover derefter til kl 6-7 hvor han bliver ammet. Sover derefter en halv time. Ammes igen ca. kl. 8.30- 9, pludre eller blunder lidt, og blir ammet igen ved 10 tiden. Sover herefter igennem ca. 4 timer ( +- en halv time). vågner typisk mellem 14-15. Bliver her ammet og er vågen 1-2 timer. Bliver ammet omkring kl 17, og tager derefter en halv time søvn. Vågner igen ved 18 tiden, får bad og snakkes med og bliver ammet omkring 19 tiden. Sover måske en lille halv time. Vågner igen op og er frisk, og bliver igen ammet 20.30. Sover derefter helt igennem til mellem 3-4 om natten.
Jeg har regnet ud, at han får han sine 8 måltider på disse ca. tider, sover han rigtig godt om natten, og får også et dejlig lang hvil midt på dagen. Men fx igår, spiste han ikke kl 10 om formiddagen, men sov igennem efter amningen kl 9. Dette resulterede så i at han allerede vågnede kl 13.30 og blev ammet. Blev igen ammet kl 16, kl 17, kl 19 og kl 20.30. Så det vil sige ca. hver anden time. Jeg kom frem til at den amning han missede kl 10, fik han kl 16. Så han rettede sig ligesom ind, fordi at han ikke fik sin kl 10 amning.
Lyder det ikke meget rigtigt, eller hvordan ser du hans rytme? Tænker også at han jo skal spise meget sidst på dagen, for at kunne tage så langt et stræk om natten, og ligeledes om formiddagegen, så han kan tage den lange lur midt på dagen.
Det blev lidt rodet, håber du kan finde hoved og hale i det:=)
Glæder mig til at høre fra dig.
Mange Hilsner
Mona