Brev:
Smerter ved amning - 8 mdr.
20. februar 2008
Alder:
8 mdr.
Smerter ved amning - 8 mdr.
Kære Helen
Jeg skriver til dig fordi jeg (igen) har ammeproblemer. Min søn er knap 8 måneder, og jeg ammer ham morgen og aften, hvilket fungerer fint både for mig og ham. Derudover får han en flaske med modermælkserstatning om eftermiddagen og ellers frugtmos, grød, øllebrød, grønsagsmos og smagsprøver af vores almindelige mad.
Mit problem er at jeg har haft brystbetændelse mange gange, i alt 8. Sidste gang var for godt 2 uger siden. Jeg er blevet rimelig god til at tackle brystbetændelsen, og har diverse cremer hjemme til at behandle det med. Brystbetændelsen skyldes at der dannes en prop på min(e) brystvorter - som regel kun den ene ad gangen - som så lukker af for en del af mælken som jo så ikke kan komme ud. Dette er selvfølgelig smertefuldt, men går heldigvis over i løbet af et par dage, når jeg behandler med Fucidin creme, selvfølgelig i samråd med min læge.
Samtidig med brystbetændelsen bliver den pågældende brystvorte meget øm, og det gør ondt at amme. Dette plejer at forsvinde sammen med mælkeknuderne. Denne gang er det imidlertid ikke forsvundet, tværtimod bliver det værre og værre. Min søn bider mig ikke, og han ligger rimelig roligt mens han ammer, så jeg mener ikke det kan være ham der er årsagen. Jeg synes heller ikke han ser ud til at have trøske - men så burde begge bryster vel også være ramt, og ikke kun det højre?
Smerterne er så slemme nu, at jeg ikke kan sove efter han har ammet. Dvs. jeg ligger vågen i flere timer (4 timer i nat) før jeg kan sove, fordi det simpelthen gør så ondt.
Har du nogen forslag til hvad jeg kan gøre? Eller nogen forslag til hvad jeg skal bede min læge om? Evt. ideer til hvor jeg kan blive henvist til, der må da være nogen der kan forklare mig hvorfor jeg bliver ved med at få disse infektioner?
Denne gang er der gået decideret hul på brystvorten, og det bløder når min søn spiser. Jeg synes også brystvorten ser værre ud (med hvid- gullige belægninger) end den plejer. Jeg håber virkelig du kan hjælpe mig, da jeg gerne vil fortsætte med at amme. Min søn er lige startet i dagpleje, derfor vil jeg være særligt ked af at tage amningen fra ham lige nu.
Mange hilsener
Susanne