Smerter ved amning - 8 mdr.

20. februar 2008

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Smerter ved amning - 8 mdr.

Kære Helen

Jeg skriver til dig fordi jeg (igen) har ammeproblemer. Min søn er knap 8 måneder, og jeg ammer ham morgen og aften, hvilket fungerer fint både for mig og ham. Derudover får han en flaske med modermælkserstatning om eftermiddagen og ellers frugtmos, grød, øllebrød, grønsagsmos og smagsprøver af vores almindelige mad.

Mit problem er at jeg har haft brystbetændelse mange gange, i alt 8. Sidste gang var for godt 2 uger siden. Jeg er blevet rimelig god til at tackle brystbetændelsen, og har diverse cremer hjemme til at behandle det med. Brystbetændelsen skyldes at der dannes en prop på min(e) brystvorter - som regel kun den ene ad gangen - som så lukker af for en del af mælken som jo så ikke kan komme ud. Dette er selvfølgelig smertefuldt, men går heldigvis over i løbet af et par dage, når jeg behandler med Fucidin creme, selvfølgelig i samråd med min læge.

Samtidig med brystbetændelsen bliver den pågældende brystvorte meget øm, og det gør ondt at amme. Dette plejer at forsvinde sammen med mælkeknuderne. Denne gang er det imidlertid ikke forsvundet, ...

Annonce

... tværtimod bliver det værre og værre. Min søn bider mig ikke, og han ligger rimelig roligt mens han ammer, så jeg mener ikke det kan være ham der er årsagen. Jeg synes heller ikke han ser ud til at have trøske - men så burde begge bryster vel også være ramt, og ikke kun det højre?

Smerterne er så slemme nu, at jeg ikke kan sove efter han har ammet. Dvs. jeg ligger vågen i flere timer (4 timer i nat) før jeg kan sove, fordi det simpelthen gør så ondt.

Har du nogen forslag til hvad jeg kan gøre? Eller nogen forslag til hvad jeg skal bede min læge om? Evt. ideer til hvor jeg kan blive henvist til, der må da være nogen der kan forklare mig hvorfor jeg bliver ved med at få disse infektioner?

Denne gang er der gået decideret hul på brystvorten, og det bløder når min søn spiser. Jeg synes også brystvorten ser værre ud (med hvid- gullige belægninger) end den plejer. Jeg håber virkelig du kan hjælpe mig, da jeg gerne vil fortsætte med at amme. Min søn er lige startet i dagpleje, derfor vil jeg være særligt ked af at tage amningen fra ham lige nu.

Mange hilsener

Susanne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Quinoa

Quinoa er en plante, der vokser både vildt og dyrket. I Danmark kan den købes i supermarkedet og sælges her både som mel, flager og gryn. Den minder om hirse eller ris og kan indgå i madlavningen som alternativ til kartofler, ris og pasta.

Quinoaflager kan bruges til grød og indeholder ikke gluten, hvorfor quinoagrød kan gives før 6 måneders alderen. Det anbefales at man generelt varierer mellem forskellige grødtyper til børn. Quinoagrød har en lidt "fnugget konsistens" og smager...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor