Ammesorg over min ødelagte amning

25. januar 2008

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Ammesorg over min ødelagte amning

Kære Sundhedsplejerske!

Denne mail indeholder egentlig ikke spørgsmål, men er mere en beretning om min oplevelse omkring amning. Jeg har bare sådan brug for at skrive min beretning og sætte ord på et virvar af følelser.

Jeg har en skøn dreng på 5 mdr.

Min graviditet har egentlig været god dog lige bortset fra at der blev foretaget mange UL-skanninger p.g.a en meget tyk nakkefold lige i starten. De mange skanninger gav selvfølgelig en vis utryghed og bekymring, men jeg har hele vejen igennem graviditeten haft et godt indtryk af min dreng - han virkede stærk og robust og jeg mærkede mange fosterbevægelser. Så det at amme mit barn var noget jeg satte stor pris på, da han blev født fin og velskabt, det var noget jeg ville hygge mig med, når min graviditet nu engang havde været lidt turbulent.

Min fødsel var en rigtig god oplevelse og lige fra starten ammede jeg mit barn uden problemer. Jeg fik hurtigt masser af mælk, igen ømme brystvorter og en dreng der var god til at die. Det var en skøn skøn oplevelse at amme mit barn og meget vigtigt for mig. Min dreng tog fint på og alt var som det skulle være.

Da min dreng så var 7 uger gammel blev han syg af nyrebækkenbetændelse og blev sammen med mig indlagt på sygehuset til intravenøs behandling med penicillin. Jeg viste godt at han havde et refluksproblem på venstre urinveje, så det var noget jeg var forberedt kunne ske.

Jeg blev indlagt på en flersengsstue hvor der lå ældre børn med deres forældre. Min dreng havde ingen appetit de første par dage af indlæggelsen og spiste i alt sparsomt i de 5 dage vi var indlagt. Det var for mig meget stressende at være indlagt. Det var nærmest umuligt at hvile i løbet af dagen da man hele tiden blev forstyrret af folk der kom ind og ud af stuen. Jeg fik heller ikke malket så meget ud, da der var ingen til lige at se efter min dreng så jeg i fred og ro kunne malke ud hver 3 time.

Så min mælkeproduktion faldt selvfølgelig. Efter en lille uge på afdelingen kom jeg hjem meget træt og min dreng vågnede op igen og var selvfølgelig sulten. Jeg viste godt hvad der skulle til for at øge min mælkeproduktion - hvile, hyppige amninger og god mad. Min dreng havde tabt sig en del og jeg var i tvivl om jeg skulle give ham noget ekstra eller hvordan jeg bedst kunne komme på rette ammespor igen.

Jeg talte med min sundhedsplejerske et par dage efter jeg var kommmet hjem og beskrev for hende at jeg ikke ...

Annonce

... havde nok mælk og at min dreng hele tiden ville die. Desværre skulle jeg have ny sundhedsplejerske, da min første skulle på orlov så jeg kendte hende ikke. Vi snakkede i telefonen og jeg havde sådan brug for at hun kom hjem til mig og lagde en plan for mig for de næste to uger inkl til vækstvejninger af min tynde dreng, så jeg kunne være sikker på at han fik mad nok. Men sunhedsplejersen tibød mig først et besøg 2 uger senere.

I løbet af de næste to uger begyndte jeg at give min dreng MME ved siden af - jeg turde simpelthen ikke andet. Han fik hurtigt smag for den linde strøm af mad fra flasken. Så kom sundhedsplejersken - min dreng havde taget noget på (400g) men jeg havde egentlig håbet på mere. Igen havde jeg brug for hendes støtte for at komme tilbage på fuld amning, men hun hørte simpelthen ikke hvad jeg sagde og gik med en aftale om at komme 2 mdr senere.

Jeg var så chokeret over at blive efterladt på den måde. Jeg var slidt ned til sokkeholdere og havde simpelthen ikke overskud på det tidspunkt til at træde et skridt tilbage, danne mig et overblik for så at hente hjælp et andet sted. Jeg ville så gerne have min amning til at fungere igen!!

Ugerne gik... Jeg var ubevist anspændt og bange for at mit barn ikke tog nok på. Han har altid været slank og meget lang. MME tog mere og mere over og uden jeg havde formået at gribe ind havde den overtaget - min dreng ville hellere have flaske hvor mælken løb let end at die hos mig. Pludselig var min amning helt ødelagt og det gik op for mig.

Nu sidder jeg tilbage med en stor, stor ammesorg. Jeg er så ked af at have mistet mit gode ammeførløb. Jeg græder over det hver dag. Jeg hader at give min dreng flaske og det gør ondt helt inde i hjertet på mig, når jeg ser de andre mødre i mødregruppen amme deres børn. Jeg har faktisk holdt mig væk fra mødregruppen, da det simpelthen er for stor en smerte for mig at blive mindet om hvor skønt det er at amme.

Jeg ved at hvis jeg havde fået noget hjælp og vejledning kunne min amning sagtens have været reddet. Jeg har det som om jeg bærer dyb sorg og det tager meget af glæden. Jeg fatter ikke hvad min sundhedsplejerske havde gang i og er chokeret over at blive svigtet på den måde.

Jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skal komme videre lige nu.

Har du hørt fra andre at de bliver så kede af at miste deres ammeforløb?

Tak fordi du lagde "øjne" til min historie.

Kærlig Hilsen Sara.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Reservebedste

En reservebedste er en ældre person, der gerne vil hjælpe småbørnsfamilier med at passe børnene, når de er syge, har brug for at blive hentet tidligt eller skal passes en dag, hvor forældrene skal i byen.

I nogle kommuner kan man søge om en reservebedste, hvis man er enlig og ikke har mulighed for at trække på sit netværk, men det er også muligt at søge en reservebedste privat.

Det kan være en rigtig god idé at have en reservebedste (M/K), som kan hjælpe i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Jeg beder dig om hjælp, for jeg ved ikke hvad jeg ellers skal stille op. Jeg har læst flere af dine råd på nettet og jeg syntes du er hamrende dygtig og har hjertet på rette sted.

Et kæmpe stort TAK fra en fan.

Rikke