Brev:
Ammeproblemer - svamp eller herpes
11. januar 2008
Alder:
4 mdr.
Ammeproblemer - svamp eller herpes
Kære Helen,
Tak for dit tidligere svar angående vores søn.
Nu drejer det sig om vores lille pige. Hun er 4 måneder. Jeg har ammet hende hele tiden og det gik også rigtig godt til for ca 2 måneder siden. Da begynte jeg at få problemer med brystvorterne. Det begynde lige så stille og blev så være og være. Til sidst fik jeg også et grimt udslæt som spredte sig op ad brystet.
Jeg gik så til lægen som sagde at jeg skule lade brystvorterne få luft. Jeg fik også Brentan mundhulegel. Jeg har så behandlet mig og min datter i over en uge, men det siger det samme. For 2 dage siden viser det sig så at jeg tilsyneladende har smittet vores datter med udslættet. Hun har fået røde blærer omkring munden, på hovedbunden, fingrene og på numsen.
Jeg gik så igen til lægen som gav os Vebicombin fordi han synes at det lignede betændelse. Han podede også fra, men det får vi først svar på på tirsdag. Jeg kan ikke få hende til at sluge miksturen, men jeg er også i tvivl om jeg overhovedet skal give hende miksturen. Jeg har fået revner på vorternde igen og det gør meget ont at amme. Jeg vil så vidt muligt fortsætte alligevel.
Nu har jeg så tænkt på om det kan være herpes. Har du nogen ide om hvad det kan være vi fejler? Og har du noget forslag til hvad jeg kan gøre?
Jeg behandler os stadig med Brentan gel som jeg smører på 4 gange daglig. Hver gang jeg har ammet vasker jeg brystene af med dansk vand og skifter ammeindlæg. Jeg må lægge jelonet indenfor ammeindlægget da det ellers vil hænge fast i vorten. Jeg prøver på at holde hygieinen på et højt niveau.
Jeg håber virkelig at du har nogle forslag til hvad jeg kan gøre. Jeg vil så vidt muligt amme hende til hun er 1 år, men jeg ved ikke hvor længe jeg kan holde til smerten længere.
På forhånd tak
Lillian