Brev:
Appetitspring - 3 mdr.
4. januar 2008
Alder:
3 mdr.
Appetitspring - 3 mdr.
Kære Sundhedsplejerske
Min 12 uger gamle datter lader til at være midt i et såkaldt appetitspring. Fra hun var ca 7 uger sov hun 6 timer om natten uden mad og efter yderligere 3-4 uger sov hun 8-9 timer uden amning i en uges tid. Den sidste uge har hun imidlertid vågnet flere gange om natten for at få mad.
Vi startede med at prøve med sutten, men efter fire nætter med "suttegivning" op til 10-15 gange og dermed ingen søvn opgav vi og gav hende bryst når hun vågner. Det lader til at hun ER sulten da hun sover godt resten af natten (20-21 -til 7-8) og om dagen sover hun også fint (ca 6 timer fordelt på 3-4 lure). Jeg giver hende altså bryst 8 gange per døgn nu mod 6-7 gange den sidste måned inden hendes appetitspring.
Mit spørgsmål er hvordan jeg skal hjælpe hende med at sætte mælkeproduktionen i vejret uden at vænne hende til at ligge ved mit bryst hele dagen/natten. Jeg forsøger at strække måltiderne med 3-4 timers mellemrum om dagen og giver hende noget oftere om aftenen, men helst med 2 timer imellem som minimum - ellers gylper hun også for meget. Hun har nu fået bryst ca hver 3. time om natten i tre nætter (efter de fire timer med konstant opvågning og suttegivning).
Tror du at jeg kan gøre andet for at komme over denne fase så hurtigt og smertfrit som muligt. Jeg er nemlig MEGET dårlig til at falde i søvn når jeg ved jeg blir vækket om tre timer og ender ofte med at ligge søvnløs hele natten da jeg har vænnet mig til kun at blive afbrudt efter 6-9 timer. Og ja, jeg ved også godt jeg skal prøve at slappe lidt af og griner sikkert af dette når nummer to kommer;) men lige nu vil jeg bare gerne vide om jeg gør det rigtigt.
Kærlig hilsen
Tine