Appetitspring - 3 mdr.

4. januar 2008

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Appetitspring - 3 mdr.

Kære Sundhedsplejerske

Min 12 uger gamle datter lader til at være midt i et såkaldt appetitspring. Fra hun var ca 7 uger sov hun 6 timer om natten uden mad og efter yderligere 3-4 uger sov hun 8-9 timer uden amning i en uges tid. Den sidste uge har hun imidlertid vågnet flere gange om natten for at få mad.

Vi startede med at prøve med sutten, men efter fire nætter med "suttegivning" op til 10-15 gange og dermed ingen søvn opgav vi og gav hende bryst når hun vågner. Det lader til at hun ER sulten da hun sover godt resten af natten (20-21 -til 7-8) og om dagen sover hun også fint (ca 6 timer fordelt på 3-4 lure). Jeg giver hende altså bryst 8 gange per døgn nu mod 6-7 gange den sidste måned inden hendes appetitspring.

Mit spørgsmål er hvordan jeg skal hjælpe hende med at sætte mælkeproduktionen i vejret uden at vænne ...

Annonce

... hende til at ligge ved mit bryst hele dagen/natten. Jeg forsøger at strække måltiderne med 3-4 timers mellemrum om dagen og giver hende noget oftere om aftenen, men helst med 2 timer imellem som minimum - ellers gylper hun også for meget. Hun har nu fået bryst ca hver 3. time om natten i tre nætter (efter de fire timer med konstant opvågning og suttegivning).

Tror du at jeg kan gøre andet for at komme over denne fase så hurtigt og smertfrit som muligt. Jeg er nemlig MEGET dårlig til at falde i søvn når jeg ved jeg blir vækket om tre timer og ender ofte med at ligge søvnløs hele natten da jeg har vænnet mig til kun at blive afbrudt efter 6-9 timer. Og ja, jeg ved også godt jeg skal prøve at slappe lidt af og griner sikkert af dette når nummer to kommer;) men lige nu vil jeg bare gerne vide om jeg gør det rigtigt.

Kærlig hilsen
Tine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Flyverdragter til børn

Flyverdragter er nødvendige, og de fleste børn starter med at bruge en flyverdragt, når de begynder at kravle omkring i 1 års alderen.

Flyverdragter er til leg udenfor - ikke til at sove i. De fleste flyverdragter er meget varme og kan også være lidt stive i stoffet, og nogle flyverdragter er faktisk så stive og tunge, at de gør det svært for barnet at bevæge sig rundt. Derfor kan det være en god idé at vælge en flyverdragt, som ikke er alt for tung, og som netop giver...

Læs mere i Babylex

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder