Ammestop af min skønne datter

4. november 2007

Kategori:
Alder:
14 mdr.

Ammestop af min skønne datter

Kære Helen…

Først og fremmest, tak for en skøn side….

Nu har jeg virkelig brug for et råd fra dig angående min skønne datter på snart 14 måneder.

Hun blev født ved planlagt kejsersnit i uge 38+5.

Hun er har lige fra fødslen været et sensitivt barn og har aldrig sovet alene. Hun har indtil hun var ca. 10 måneder, dirret og skreeeeeget helt utrøsteligt hvis hun ikke havde "kontakt" til mig. Nu går det lidt bedre og hun kan nu tulle rundt i huset og lege lidt på egen hånd -- men jeg skal dog helst være i hendes synsfelt. Ellers kommer hun pivende efter mig.

Barnevognen sover hun i når jeg putter hende deri efter amning -sovende - og hun vågner derefter efter blot 30 min. Jeg ammer stadig 3 gange dagligt + om natten efter "behov". Har ammet hende fuldt ud til hun var 5 måneder - i dag spiser hun varieret og den samme mad som resten af familien og er meget interesseret i maden. Men hun sætter stor pris på stadig at bli' ammet - i øvrigt den ENESTE måde vi kan få hende til at sove på!!! (jeg har i øvrigt intet problem med stadig at amme - men vil gerne stoppe snart)

Hun er en glad pige i dagtimerne, men bliver let irriteret og er meget følsom overfor forandringer. (en high-need baby???) Det kan udløse et kæmpe grådanfald og hun bruger lang tid på at "acceptere" forandringen på trods af, at vi er meget ude blandt familie og venner. Hun fik betegnelsen "kolikbarn" fra nyfødt og frem til hun var ca. 4 måneder, hvor hun "lærte" at bøvse, det hjalp, men da var de dårlige sove vaner allerede vel etableret, hun sov kun på armen, ved mit bryst eller i sengen på fars mave. Og vi som forældre har STADIG ikke formået at få vendt de dårlige vaner….

I dag er hun stadig meget let at overstimulere, det er en hårfin grænse imellem for lidt stimulation og for meget. Blir hun overstimuleret er hun svær at få trøstet, selv om vi forsøger at ...

Annonce

... berolige hende med kærtegn, kys og blide bevægelser... Hun er alderssvarende udviklet, kravlede da hun var 10 måneder og gik som 1 årig. Hun snakker meget, kan ca. 20-25 ord/dyre lyde som hun siger både på opfordring og på eget initiativ.

Hun har aldrig brugt sut, ej hellere sutteflaske. Har hun behov for trøst, er det ved mit bryst hun falder til ro -- intet andet hjælper!! Hun sover fint om natten (sover fra 20-08) HVIS hun altså ligger i "smørhullet" og kan mærke mig. Det betyder så, at herhjemme går jeg i seng kl. 20!!!!!

Har prøvet at søge råd hos min sundhedsplejerske + ammerådgivningen, men holdningen jeg har mødt hos dem er meget "at hun selv siger fra en dag når hun ikke gider amme mere…" Den holdning er rigtig fin, men jeg savner snart at få min krop igen…

Hvordan får vi vores ellers glade og store pige (78cm. 11kg) til at sove alene UDEN at det bliver med brystet i munden? Vi har forsøgt utallige gange efter "godnat og sov godt princippet"... men ÅÅÅH, det var ingen succes, hun skreg i flere timer!!

Hvordan lærer vi hende at indsovningen ikke nødvendigvis er forbundet med amning??? Så farmand også kan komme til at putte…? (vores aftenritual er: aftensmad, lidt stille leg, bad med far, putten i sengen og amning i søvn..) Vi vil hellere bruge længere tid på at lære hende det, end at hun græder sig i søvn. Det er hun alt for følsom til (og jeg kan hellere ikke holde det ud….)

Ville det være en ide at lære hende at bruge sut så hun har den som trøst i stedet for mit bryst??

Ja, dette blev et langt brev, men jeg ved ikke hvilke informationer der er vigtige for dig.

Vi vil kun vores datter det bedste, men synes samtidig at det er vigtigt at acceptere at hun er meget, meget følsom…. Men samtidig har vi et lille håb om, at vi til jul har et barn der ikke bli’r ammet længere?

Har du mon et godt råd til os?

-- Anne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Omega-3 og amning

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) og undersøgelser viser at indtag af fisk og omega-3 tilførelsen til barnet via modermælken har stor betydning helt op til barnets 2 års alder.

Et for lavt indtag af fisk og dermed omega-3 fedtsyrer er også sat i forbindelse med forringet finmotorik og...

Læs mere i Babylex

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder