Amning og flaske - 3 mdr.

18. oktober 2007

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Amning og flaske - 3 mdr.

Hej Helen

Jeg er helt ny herinde, men har læst mange af dine svar med stor nytte.

Jeg har en lille søn på 3 mdr. Han har fra en uge efter fødslen fået tilbudt flaske ved siden af brystet da jeg ikke havde nok mælk. Jeg har helst ville amme, men da han ikke tog nok på og ikke sov særlig godt om dagen har vi fortsat med flasken. Vi har dog både trappet ned og op på flasken et par gange.

Vi har holdt stort bryllup og barnedåb for 4 uger siden og efterfølgende har der været mere mælk. Før kunne jeg næsten ikke få en stråle ud og nu kan det nogen gange sprøjte ud når han fjerner hovedet fra brystet. Men det svinger meget med produktionen.

Han har i takt med at der er kommet mere mælk ikke rigtig ville tage flaske. De sidste par uger og jeg har skulle snyde flasken ind under amningen når han ikke helt vidste hvad der skete. Hvorefter han tog et par sug og spyttede den så ud da han opdagede at det ikke var brystet.

Vi har så opdaget at der er forskellige sutter til sutteflaskerne som passer til hver mdr. og han har desværre siden fødslen kun brugt dem til 0 mdr. med kun et hul i. Så derfor tænker jeg at han har set sig sur på flasken da den jo har været meget langsom. Vi har nu skiftet sut til dem med 2 og 3 huller og han har nu ville tage flasken et par gange uden at snyde den ind men mens sent om aftene eller lige efter han er vågnet.

Herudover er han inden for den sidste uge begyndt at græde og blive sur næsten hver gang han skal ammes også selvom at han nogle gange er ved at kløjs i mælken. Så jeg ved ikke om det er fordi han bliver oversulten og så sur over at det ikke kommer hurtigt nok. Når jeg så tager ham fra, spiser han nærmest sin hånd så jeg tror at han stadig er sulten.
Hvis jeg prøver at give ham flasken før en amning bliver han også sur og vil ikke have den.

Han er også begyndt nogle gange at have en ulvetime om aftenen fra kl 19-21. Om aftenen vil han kun falde i søvn ved brystet ...

Annonce

... eller vugges i mine arme. Om eftermiddagen vil han også kun sove i barnevognen hvis vi går tur og vognen ruller.

Sådan kan en dag se ud :

kl. 7.30-9 vågnen
kl. 9-10 sove
kl 10-12 vågen
kl 12-14 sove
kl. 14-15.30 vågen
kl. 15.30-16 sove
kl. 16-18.30 vågen
kl 18.30-19 sove
kl. 19-21 vågen
kl.21-7.30 sove med 2 til 3 amninger

Han bliver nu ammet ca. hver 2,5 til 3 time. Han har fra starten sovet godt om natten og mindre godt om dagen.

søvn om natten mellem 10-11 timer
søvn om dagen mellen 3-4 timer

Ud over al det skrevet ovenfor er han er rigtig glad dreng hvor f.eks. den første time hver morgen går med at grine og pludre. Han er en meget veltilpas dreng som ellers er nem i mange andre hensener.

Jeg synes spisning har været et stort roderi fra starten af og ville på nuværende tidspunkt nok ønske at han ville tage flasken og så ville jeg kun hygge amme. Det fylder meget hele tiden at skulle prøve skiftevis med bryst og flaske og så at han nu også græder lidt ved nogle af måltiderne.

Spørgsmål :
Hvad kan jeg gøre for at få ham til at tage flasken igen? Jeg bruger avent flasker, men har også prøvet at anden flaske.

Skal jeg skifte fra allomin til noget andet mme? eller prøve at pumpe ud og se om han heller vil have min mælk på flasken?

Han vil heller ikke bruge sut selv om han i perioder tidligere gerne har ville bruge den, er det for sent at prøve med sut igen?

Er det en god ide at starte med grød når han er 4 mdr når nu amning ikke går så godt ?

Hvornår skal man prøve at vende ham fra at skulle vugges i søvn af mor eller far?

Hvis du har nogle andre råd til en nemmere hverdag er de meget velkomne :)

Det var vist rigeligt med spørgsmål for nu..smil

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Ditte

PS: Jeg glemte lige at sige at vi skal rejse en uge til gran canaria et par dage efter at han bliver 4 mdr.

Kan det give en dårlig start med grød, fordi han ikke er hjemme?

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Kravlegård - køb af kravlegård

Nogle familier lever fint uden en kravlegård, hvor andre familier har stor glæde af at anskaffe sig en sådan.

En kravlegård kan være praktisk, når du skal i bad, står og laver mad, måske er nødt til at gå i kælderen med vasketøj... Kravlegården giver dig mulighed for at lægge dit barn et trygt sted, hvis du ikke lige kan holde øje med barnet i nogle minutter.

I nogle familier virker kravlegården også som et trygt, genkendeligt og dejligt sted at finde ro. Hvis der...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.