Amning og samvær

16. oktober 2007

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Amning og samvær

Hej

Min datter ammer stadig aften og nat. Jeg er alene med hende, og været det siden hun var 10 mdr. Hun har samvær med sin far, dog kun om dagen. Han ønsker overnatning, men det kan ikke rigtig lade sig gøre når jeg ammer hende om natten. Hun er meget glad for sin far og ked af det når han afleverer hende. Det gør ondt i hjertet, både fordi jeg føler mig utilstrækkelig og fordi jeg ikke kan tilbyde hende et liv hvor mor og far er sammen.

Jeg er sådan set glad for at amme fordi jeg føler hun bliver gladere når hun får en tår + jeg føler mig tæt på hende, og det giver hende stor tryghed i, for hende, et turbulent liv (Hun er hos sin far om dagen hveranden weekend og en hverdags eftermiddag hver anden uge). Jeg har fuldtidsarbejde og hun går i dagpleje - hvor hun er glad for at være.

Amningen har altid været en del af soveritualet om aftenen og dernæst ca. hver 3. time natten igennem. Nogle gange sover hun lidt længere. Jeg ønsker at fortsætte amningen - men kunne også godt tænke mig at hun sover natten igennem. Har hun ikke brug for flere timers søvn ad gangen for at få en sund søvn, eller er det først senere??

Desuden føler jeg jo også at amningen står i vejen for at hun kan være mere sammen med sin far. Det skal lige siges at når han afleverer hende tigger hun om at få en tår (tryghed og bekræftelse går jeg ud fra).

Vil det, taget hendes situation i betragtning, være en god idé at fortsætte amningen, eller vil det være bedre for hende at stoppe? Jeg synes det helt skal ...

Annonce

... være på hendes præmisser om der skal stoppes eller ej.

Jeg har om aftenen prøvet at sige nej og at hun skulle sove videre, med det resultat at hun står op og græder, for derefter at gå hen til køleskabet. Hun er jo sulten det stakkels barn - så jeg kunne jo ikke bære at sløjfe hendes ammetår.

Hvis du anbefaler at stoppe, hvordan kan det så gøres så ikke hun er sulten om natten. Hun skal jo helst heller ikke vænnes til at spise andet. Jeg vil gerne kunne fortsætte med at amme hende i dagstimerne når jeg har hende - ihvertfald i nogen tid endnu indtil hun måske er 2 år. (Hendes overnatning hos faderen skal i starten kun være 1 overnatning ad gangen eks. lørdag til søndag). Der kunne jeg jo bare malke ud hvis det bliver et problem, og på den måde vil produktionen ikke gå i stå.

Jeg synes mit barn er sundt i sind og selvstændig. Hun er meget kærlig og meget fremmelig af sin alder - sikkert (vælger jeg at tro) fordi jeg har givet hende megen tryghed og altid sovet sammen med hende (hun sover også i min seng nu) og lyttet til hendes behov. Jeg vil gerne at hendes udvikling fortsætter i en positiv retning og at hun ikke skal føle at jeg svigter hende på nogen måde. Hvordan kan jeg dog overbevise hende om det når jeg skal smile og se glad ud når hun skal være væk fra mig??

Kan du finde hoved og hale i min historie? Jeg føler selv virvar og kaos, og ville egentlig bare ønske jeg kunne amme hende, kun tænke på vores behov og ikke tage hensyn til at der også er en fader.

Kærlig hilsen Inge

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Tvillinger og trillinger

Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.

Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...

Læs mere i Babylex

Mælkedranker

Nogle børn drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for den egentlige mad. Disse børn kalder man for mælkedrankere.

De første 6 måneder vil det lille barn naturligt leve af mælk, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, så er det vigtigt, at mængden af mælk skrues gradvist ned. Hvis barnet gennem for lang tid lever mest af mælk, vil barnet kunne komme til at mangle vigtige næringstoffer - som naturligt indtages via en almindelig sund...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dine hurtige svar, dine tanker og gode råd hjælper mig meget!

Knus fra mig