Brev:
Pludseligt ammestop, hvordan stoppes mælkeproduktionen?
13. september 2007
Alder:
8 mdr.
Pludseligt ammestop, hvordan stoppes mælkeproduktionen?
Kære Helen
Min dejlige store og madglade dreng (8mdr, 76 cm og 10 kg) vil nu fra den ene dag til den anden ikke ammes længere! Han bliver sur, når jeg lægger ham til. Jeg har ammet ham flere gange om natten, før alle lure om dagen og til nat, så det er en brat stop. Ingen nedtrapning. Det betyder naturligvis at jeg stadig har meget mælk, da han er en stor dreng, der har taget godt fra.
Han har spist godt siden han var 5 mdr af grød, mos osv. Og nu får han rugbrød til frokost, pasta/kødsovs, ris/kylling i carry/hvidløg, og cultura med frugtmos. Så han spiser fint. Men han vil ikke drikke mælk. Han drikker vand med stor lyst både at kop og af flaske med tud. Men mælk er han ikke meget for. Jeg har skiftet sødmælken ud med letmælk, der lettere glider ned. Har også varmet den kort i mikroovnen, og det hjælper også. Men når jeg efterfølgende tilbyder ham vand, drikker han meget. Så han får slet ikke slukket tørsten i mælk. Hvordan kan jeg sørge for at han får mælk nok, når han nu pludselig ikke længere vil ammes?
Du har tidligere nævnt at han lyder som om han er god til selvregulering i forbindelse med amning. Og jeg må sige at han er meget principfast mht ikke at ville ammes mere. Han tilbydes nu vand af flaske med tud om natten. Den tager han og ligger med og falder så selv i søvn igen. Han tager desværre ikke sut, så det kan være lidt svært at falde til ro. Vi vugger ham stadig i armene - han vejer 10 kg, så det er tungt. Han er vel stor nok til ikke at blive ammet længere? Jeg har ikke lyst til at starte med at give ham mælk i flaske, så han får kun vand. Er det ikke fint nok?
Jeg har nu malket ud nogle gange i løbet af døgnet de sidste snart to døgn. Både fordi mine bryster naturligvis var fyldte og meget ømme. Men også for at se om han senere ville have en tår igen. Men han har ikke vist tegn til at ville ammes. Det mærkelige er, at han de sidste dage før ammestoppet ville have flere tåre end normalt. Måske har han taget lidt ekstra før sin "kolde tyrker". Mærkeligt.
Jeg har hørt at der er nogle piller man kan få for at stoppe mælkeproduktionen. F.eks. hvis man føder et dødfødt barn. Ved du hvad de hedder? og om de er på recept.
Man kan vel også få brystbetændelse ved "akut" ammestop, hvis mælken ikke kommer ud?
På forhånd mange tak for svaret og en god brevkasse.
Trine