Pludseligt ammestop, hvordan stoppes mælkeproduktionen?

13. september 2007

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Pludseligt ammestop, hvordan stoppes mælkeproduktionen?

Kære Helen

Min dejlige store og madglade dreng (8mdr, 76 cm og 10 kg) vil nu fra den ene dag til den anden ikke ammes længere! Han bliver sur, når jeg lægger ham til. Jeg har ammet ham flere gange om natten, før alle lure om dagen og til nat, så det er en brat stop. Ingen nedtrapning. Det betyder naturligvis at jeg stadig har meget mælk, da han er en stor dreng, der har taget godt fra.

Han har spist godt siden han var 5 mdr af grød, mos osv. Og nu får han rugbrød til frokost, pasta/kødsovs, ris/kylling i carry/hvidløg, og cultura med frugtmos. Så han spiser fint. Men han vil ikke drikke mælk. Han drikker vand med stor lyst både at kop og af flaske med tud. Men mælk er han ikke meget for. Jeg har skiftet sødmælken ud med letmælk, der lettere glider ned. Har også varmet den kort i mikroovnen, og det hjælper også. Men når jeg efterfølgende tilbyder ham vand, drikker han meget. Så han får slet ikke slukket tørsten i mælk. Hvordan kan jeg sørge for at han får mælk nok, når han nu pludselig ikke længere vil ammes?

Du har tidligere nævnt at han lyder som om han er god til selvregulering i forbindelse med amning. Og jeg må sige at han er meget ...

Annonce

... principfast mht ikke at ville ammes mere. Han tilbydes nu vand af flaske med tud om natten. Den tager han og ligger med og falder så selv i søvn igen. Han tager desværre ikke sut, så det kan være lidt svært at falde til ro. Vi vugger ham stadig i armene - han vejer 10 kg, så det er tungt. Han er vel stor nok til ikke at blive ammet længere? Jeg har ikke lyst til at starte med at give ham mælk i flaske, så han får kun vand. Er det ikke fint nok?

Jeg har nu malket ud nogle gange i løbet af døgnet de sidste snart to døgn. Både fordi mine bryster naturligvis var fyldte og meget ømme. Men også for at se om han senere ville have en tår igen. Men han har ikke vist tegn til at ville ammes. Det mærkelige er, at han de sidste dage før ammestoppet ville have flere tåre end normalt. Måske har han taget lidt ekstra før sin "kolde tyrker". Mærkeligt.

Jeg har hørt at der er nogle piller man kan få for at stoppe mælkeproduktionen. F.eks. hvis man føder et dødfødt barn. Ved du hvad de hedder? og om de er på recept.

Man kan vel også få brystbetændelse ved "akut" ammestop, hvis mælken ikke kommer ud?

På forhånd mange tak for svaret og en god brevkasse.

Trine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Sut

Før i tiden var det almindeligt, at børn fik en sut med det samme, når de blev født. I dag mener man, at det er hensigtsmæssigt at man venter med at give barnet en sut, til amningen er etableret.
Hvis barnet får en sut for hurtigt, så kan det gå ud over barnets lyst til at die ved brystet. Dertil kommer at sutteteknikken er forskellig alt efter om barnet dier på brystet eller sutter på en sut.

Du kan møde mange forskellige holdninger til det at bruge sut og det er vigtigt...

Læs mere i Babylex

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Selvom jeg kun har sendt dig to spørgsmål, så kan jeg allerede mærke glæden og roen ved at jeg kan skrive til dig.

Tusind tak!
Hilsen mor til dreng på 7 måneder