Amning, gråd og sovevaner

4. september 2007

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Amning, gråd og sovevaner

Hej Helen

Jeg har en lille søn på 14 uger og kendetegnende for tiden der er gået er at amning har fyldt hele mit liv. Det her med at man ammer hver 3. eller 4. time gælder i hver fald ikke for mit vedkommende. En dag som i dag er det nærmest hver 2. time.
Nu kan jeg jo læse i spørgsmål fra andre kvinder at en del faktisk er i samme situation som mig.

I starten var jeg virkelig i tvivl om, hvorvidt han fik nok og var så usikker på det hele og var ved at gi' op. Men min søster, som er jordemoder, kom med gode råd mm og jeg besluttede at tage det en uge ad gange. Og nu er han pludselig 14 uger!

Det er dog stadig noget der fylder meget i mit liv og i mine tanker og engang imellem overskygger det glæden ved at være blevet mor og jeg blir rigtig ked af det og føler mig virkelig låst fast.

Kan det være at han ikke blir mæt nok når han spiser? Det tager ca en halv time at amme ham og typisk nøjes han med et bryst. Jeg overvejer at supplere med noget erstatning for at minimere antallet af amninger en smule.

Der ud over græder min lille søn ca 1 time til 1 1/2 hver aften og typisk på samme tid. ...

Annonce

... Jeg tror det skyldes at han blir overtræt - han er nemlig ikke altid god til at sove om dagen. Typisk vågner han ved 6 tiden, for noget at spise og sover 1/2 time.

Så sover han gerne 1 time til 1 1/2 (enkelte gange 2- 2 1/2) ud på formiddagen eller lige over middag. Og så måske en halv time ud på eftermiddagen. Om aftenen sover han gerne ved 20 tiden.

Vi bor i lejlighed og jeg har ikke haft mod på at sætte ham ud og sove alene. Derimod går jeg meget med ham, men jeg synes ikke længere han sover så godt når jeg kører rundt.

Han vil helst ikke falde i søvn af sig selv så typisk sker det at han falder i søvn når jeg ammer eller ved at jeg vugger ham i søvn og så lægger ham ved siden af mig. Men ofte vågner han kort tid efter jeg har lagt ham fra mig.

Ovenstående ting gør at jeg nogle gange føler mig virkelig låst fast - jeg ville sådan ønske at jeg havde et mere stabilt mønster. Jeg har lidt mistet modet på at invitere gæster og tage nogen steder da jeg bare sidder og ammer og dernæst forsøger at få ham til at holde op med at græde.
Er det naturlig at ha' det sådan?

Med venlig hilsen Rikke

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Sove inde

Når barnet sover inde, så er det sikreste at sove i egen seng, men i samme rum som forældrene - i hvert fald, når der er tale om et spædbarn. Det nedsætter risikoen for vuggedød.

Vælger du at sove sammen med dit barn, skal dit barn have ligeså meget plads, som hvis det sov i egen seng. Det skal have sin egen dyne og skal sove på en fast madras uden løse lagner, tæpper eller lignende.

Temperaturen skal være mellem 18-20 grader og barnet skal iklædes tøj, der passer...

Læs mere i Babylex

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet