Brev:
Amning, gråd og sovevaner
4. september 2007
Alder:
3 mdr.
Amning, gråd og sovevaner
Hej Helen
Jeg har en lille søn på 14 uger og kendetegnende for tiden der er gået er at amning har fyldt hele mit liv. Det her med at man ammer hver 3. eller 4. time gælder i hver fald ikke for mit vedkommende. En dag som i dag er det nærmest hver 2. time.
Nu kan jeg jo læse i spørgsmål fra andre kvinder at en del faktisk er i samme situation som mig.
I starten var jeg virkelig i tvivl om, hvorvidt han fik nok og var så usikker på det hele og var ved at gi' op. Men min søster, som er jordemoder, kom med gode råd mm og jeg besluttede at tage det en uge ad gange. Og nu er han pludselig 14 uger!
Det er dog stadig noget der fylder meget i mit liv og i mine tanker og engang imellem overskygger det glæden ved at være blevet mor og jeg blir rigtig ked af det og føler mig virkelig låst fast.
Kan det være at han ikke blir mæt nok når han spiser? Det tager ca en halv time at amme ham og typisk nøjes han med et bryst. Jeg overvejer at supplere med noget erstatning for at minimere antallet af amninger en smule.
Der ud over græder min lille søn ca 1 time til 1 1/2 hver aften og typisk på samme tid. Jeg tror det skyldes at han blir overtræt - han er nemlig ikke altid god til at sove om dagen. Typisk vågner han ved 6 tiden, for noget at spise og sover 1/2 time.
Så sover han gerne 1 time til 1 1/2 (enkelte gange 2- 2 1/2) ud på formiddagen eller lige over middag. Og så måske en halv time ud på eftermiddagen. Om aftenen sover han gerne ved 20 tiden.
Vi bor i lejlighed og jeg har ikke haft mod på at sætte ham ud og sove alene. Derimod går jeg meget med ham, men jeg synes ikke længere han sover så godt når jeg kører rundt.
Han vil helst ikke falde i søvn af sig selv så typisk sker det at han falder i søvn når jeg ammer eller ved at jeg vugger ham i søvn og så lægger ham ved siden af mig. Men ofte vågner han kort tid efter jeg har lagt ham fra mig.
Ovenstående ting gør at jeg nogle gange føler mig virkelig låst fast - jeg ville sådan ønske at jeg havde et mere stabilt mønster. Jeg har lidt mistet modet på at invitere gæster og tage nogen steder da jeg bare sidder og ammer og dernæst forsøger at få ham til at holde op med at græde.
Er det naturlig at ha' det sådan?
Med venlig hilsen Rikke