Brev:
Svamp - 7 mdr.
28. juni 2007
Alder:
7 mdr.
Svamp - 7 mdr.
Hej:-)
Jeg har en datter på snart 7 mnd.
I starten af april fik jeg smerter (brændende og stikkende) i brystet, både under og efter amning. Efter et par uger gik jeg til lægen, da jeg regnede med at det var svamp.
Jeg fik Brentan Gel som lægen sagde jeg skulle smøre på brystvorterne efter hver amning. Jeg spurgte om min pige også skulle smøres, men det skulle hun ikke, da der ikke var tegn på noget i hendes mund. Det studsede jeg godt nok lidt over, men regnede med at det var godt nok at det bare var mig der skulle smøres.
Efter en måneds-tid med at smøre, fik jeg det IKKE bedre, kun værre. Så jeg ringede min sundhedsplejerske som fortalte mig at begge skulle smøres og alt skulle koges osv. Så jeg gik til lægen igen og fik mycostatin til mig og mixture til min pige. Vaskede med dansk-vand før og efter amning også. Jeg fik det bedre og fortsatte med at smøre. Gik dog over til at smøre min datter med Brentan Gel, da jeg syntes den er lidt mer "mild" end mixturen. Har fundet ud af at der er parabener osv i mycostatin mixturen. Og det gik også fint. Så efter at jeg havde smurt os i ca 1 mnd og haft det godt i ca 14 dage, så stoppede jeg.
Men allerede efter et par dage var den gal igen. Jeg bestemte mig for at stoppe med at amme (hvilket hverken jeg eller mit barn var klar til), men min datter ville ikke på nogen måde have flaske. Hverken med mm eller mme. Og hendes far er på lang forretningsrejse i udlandet, så han kunne ikke hjælpe. Så jeg startede med mycostatin og Brentan igen.
Mit spørgsmål er så: er det ok at bruge disse præparater i mange måneder? Evt til hun er 9 mnd, hvor jeg kan stoppe at amme? (havde egentlig planlagt at amme i over 1 år, men kan godt se at det bliver for lang tid med medicin). Jeg er speciellt bange for når hun får tænder, da der er så meget sukker i Brentanen. Men det kan måske børstes væk?
Det skal lige siges at min sundhedsplejerske rådede mig til at tage Fluconazol, hvilket min læge er uenig i. Han mener at barnet optager for meget af medicinen til at han vil råde mig til det. Men det endte med at jeg fik recepten på det. Men nu er jeg helt i vildrede!! Jeg kan godt se at det er en "skrap" medicin, når jeg leser om bivirkningerne osv. Så det er endt med at jeg ikke tør at tage dem, og det er min kæreste helt enig i. Så det er ikke aktuellt.
Tja, jeg syntes det er lidt af et dilemma. Og jeg er så super glad for at amme, så det gør mig ikke noget at blive ved med alt den kogen af sutter, legetøj og tøj samt at smøre os hver dag. Det gør jeg gerne perioden ud, men jeg er bare så usikker på om at det er ok? Det kan jo ikke være helt sundt for hende?
Puha, det blev langt;-)
Et andet spørgsmål: Siden min pige var ca 3 mnd, har hun sovet igennem ca 10 timer om natten uden mad. og hun har spist meget rutinemæssigt 6 gange om dagen. Nu har vi så begyndt med grød/mos, så jeg ammer 5 gange om dagen. Men mit problem er at, på trods af at hun har spist det samme hver dag, døjer jeg med mælkespræng. Mest om morgenen, hvor brysterne gør ondt, har knuder og er MEGET fyldte:-(
Sådan har det været siden hun blev født. Det syntes jeg er mærkelig. Og det er træls, da jeg jo hele tiden er bange for brystbetændelse. Er der noget man kan gøre for at nedsætte produktionen? Der er jo meget mer end hun kan tage..
Det var alt:-) På forhånd tak!