Han afviser flasken og skal snydes til at spise

24. juni 2007

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Han afviser flasken og skal snydes til at spise

Hej Helen

Vores mindste søn er nu knap 3 måneder, og vi har brug for et par gode råd omkring hans spisevaner.

Jeg er brystreduceret, så han har fra første dag fået suppleret med flaske, da jeg ikke har nok til ham. Han har dog hele tiden været MEGET glad for brystet og i de første uger lå han faktisk hos mig konstant. Da han var så lille og jeg gik ud fra der var en del tryghed i det, gav jeg ham lov.

I dag vil jeg tro han får 90% af sin mælk fra flaske og 10% fra mig - mere er det ikke. Jeg er selvfølgelig MEGET glad for at han stadig vil have brystet, men nu har det med brystet taget lidt overhånd.

I den sidste uges tid, har han kun taget ganske få måltider uden skrig og skrål og krav om at komme til brystet. Langt hovedparten af måltiderne foregår på den måde, at han får tilbudt flasken, begynder at skrige og får så tilbudt brystet til at falde til ro på, og så flasken igen når han er faldet til ro - og sådan fortsætter det - bryst - flaske - bryst - flaske - bryst - flaske - og til sidst falder han helt til ro og tager den sidste halvdel af flasken uden brok. Han spiser omkring 140 ml pr. flaske, 5-6 gange om dagen.

Jeg synes vi har prøvet meget forskelligt. Vi har forsøgt at tilbyde ham sutteflasken inden han virker alt for sulten, vi har forsøgt at vente til han giver udtryk for sult, vi har forsøgt at lade farmand give flasken mens jeg er ved siden af og taler beroligende til ham, vi har forsøgt at farmand giver flasken og jeg opholder mig i et andet rum, og vi har også forsøgt at jeg ammer ham i 10 minutter inden, men det ender som oftest med at han falder i søvn, og så får vi ikke mere mad i ham. Og det går jo ikke. Det kan i mine øjne kun gøre den negative spiral endnu værre, ...

Annonce

... hvis han heller ikke får sovet. Derfor er det endt i bryst-flaske-bryst-flaske.........

Derudover er det kun mine bryster der kan trøste ham. Han tager ikke sutten - uanset størrelse og mærke - og han kan ikke vugges og tales til ro. Han falder først til ro når han ligger ved brystet. Jeg kan derfor ikke forlade huset i mere end 20 minutter ad gangen. Det er som om han efter 20 minutter fornemmer at jeg ikke er der, og så skriger han, og det stopper ikke før jeg er hos ham igen.

Det er ikke noget vi har prøvet ret mange gange, for jeg er jo bange for, at han føler jeg svigter ham. Ovennævnte er sket 3 gange. Men jeg vil jo også gerne være noget for vores store søn, så en gang imellem er jeg altså nødt til at kunne tage hjemmefra med ham. Og det er vildt frustrerende for farmand, at han ikke kan være alene med vores lille dreng. Man skulle jo ellers tro at det var noget nemmere når han næsten er 100% flaskedreng.

Jeg vil dog lige nævne, at han sover flot. Han sover ca 1½ time om formiddagen, 2½ time om eftermiddagen, i seng kl. 20.30 og sover til omkring kl. 05.30, hvor han kommer over til mig, får lidt bryst og sover til kl. 07.00.

Jeg har svært ved at gennemskue hvor meget tryghed der ligger i det, og hvor meget demonstration der er i det. Jeg vil for alt i verden ikke gøre min lille trold utryg.

Så, jeg har virkelig brug for gode råd. Hvordan får jeg vendt spisetiden til noget hyggeligt og positivt? Skal jeg tilbyde ham flere flasker i løbet af dagen? Skal jeg være noget mere konsekvent og nægte ham brystet? Eller er det bare sådan han er, og det må vi acceptere og vente til han selv ændrer det?

Puha, sikke en smøre. Håber du kan finde den røde tråd :-)

Jeg glæder mig til at høre fra dig.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Brok (hernie)

Et barn der buler lidt ud ved navlen, har sandsynligvis navlebrok. Udposningen er typisk på størrelse med en hasselnød, men den kan også blive stor som en valnød.

Navlebrok er ikke farligt, og det forsvinder ofte før barnet er blevet 2 år. Det giver sjældent gener, men det kan sætte sig fast og give smerter - i disse tilfælde skal brokket skubbes på plads enten af forældrene eller af lægen.

Hvis navlebrokket ikke forsvinder af sig selv, vil man ofte vælge at...

Læs mere i Babylex

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Jeg har nu i over 3 år været medlem af din hjemmeside og har ALTID påskønnet dine gode og fornuftige råd omkring mine to børn. Selvom du aldrig har mødt mine børn, har du altid rådgivet mig som om du hele tiden har været en del af deres liv......

Du er klart den bedste og ærligste sundhedsplejerske jeg nogenside har stiftet bekendtskab med, og jeg vil altid sætte pris på dine gode råd, som har gjort min hverdag bedre og mindre skræmmende.

Endnu engang tusind tak.