Brev:
Barselsgang og amning
12. juni 2007
Alder:
20 mdr.
Barselsgang og amning
Hej Helen
Der er dukket et spørgsmål op i min mødregruppe, som jeg gerne vil have din vurdering af.
Sagen er den at vi snakkede om amning og hvordan det hele forløb, da vi fik vores første børn. Udmeldingerne var meget forskellige, men en ting gik næsten generelt igen og det var barselsgangens håndtering af læringsprocessen.
En af grundene til jeg at jeg til sidst gav op at få amningen til at lykkedes var, at sygeplejerskerne var ekstremt hårde - efter min mening -. Måden jeg og Benjamin skulle lære det på var ved, at tvinge hans hoved til mit bryst indtil han prøvede at få fat. Han skreg og skreg og var fuldstændig svedig. En af gangene måtte jeg tilmed ikke bære ham selv, sygeplejersken holdt ham - da jeg forstyrrede sagde hun. Så gik jeg altså i baglås, og bad om en flaske og sendte hende væk, det var mere end jeg kunne bære. Dette gentog sig hver gang de skulle "hjælpe". Når jeg sad med ham om natten alene lagde jeg han lige så stille til og han fik da fat lige så langsomt.
De andre i mødregruppen har været ude for det samme på dette sygehus, men vi står lidt tilbage med et ubesvaret spørgsmål; Kan det virkelig passe at dette er måden man lærer at amme på?
Personligt følte jeg det mere som et overgreb på både mig og min søn og netop disse situationer satte en stopper for amningen, da jeg ikke kunne slappe af.
Der må da være mere humane måder at takle det på?
Hilsen Camilla