Brev:
Græder ved brystet
9. juni 2007
Alder:
2 mdr.
Græder ved brystet
Hej
Jeg er en ny bruger, der har et problem. Min dreng er 8 uger gammel og har de sidste 14 dage grædt ved brystet, hvilket er meget frustrerende. Indtil nu har han ikke grædt særligt meget, og jeg har altid godt kunne tolke hans gråd, men nu er jeg forvirret:
Indtil nu har jeg ammet ham ret ofte, da han kun vejede 2700 ved fødslen, dvs. hver eller hveranden time, når han er vågen. I løbet af dagen kan han godt tage to længere lure, hvor der så går omkring 3 timer imellem. Han vejer 4900 nu. Jeg lægger ham til hver gang han græder eller giver lyd, og har hidtil ammet ca. 2 gange 15-20 minutter på et bryst + en smule fra det andet.
Men nu er han så begyndt at græde ca. 5-7 minutter efter at jeg har lagt ham til. Mælken flyder fint, og han sutter og synker fint og dybt til at starte med, men begynder så at græde og blive vældig vred. Han banger med hovedet og sparker med benene. Jeg skifter så til det andet bryst, hvor samme mønster gentager sig. Han gør det aldrig om natten, eller når han er meget søvnig.
Jeg har både prøvet at holde ham lidt ved, og fjerne ham, når han begynder at blive vred. Jeg syntes jeg har mest succes med det sidste, da det føles forkert at presse ham, og måske er han bare blevet så stor, at han spiser hurtigt? Det ligner dog mest, at han kun får det tyndere mælk, da det nærmest løber over og ud af hans mund. Måske bliver han sur, fordi det ikke flyder så let til sidst? Jeg syntes hans afføring er meget tynd uden klumper, men ellers tisser han en masse.
Jeg kunne virkelig godt bruge et råd om, hvor længe og hvor hyppigt jeg skal amme. For måske skal jeg bare begynde at trøste lidt i stedet, når jeg ved han lige er blevet ammet. Det er også meget svært for faren at finde ud af, hvornår han kan trøste, så det ender tit med, at jeg bare sidder det meste af dagen og prøver at amme et barn, der ikke vil ammes ... Jeg syntes lidt det er en ond cirkel. Trøstning betyder amning, hvilket betyder mere gråd osv, og både mig og mine bryster bliver lidt trætte :-)
Med venlig hilsen
Lisa