Brev:
Slut med natamning - 8 mdr.
31. maj 2007
Alder:
8 mdr.
Slut med natamning - 8 mdr.
Kære Helen
Jeg har læst med i et stykke tid, og nu er det så blevet min tur til at stille dig et par spørgsmål...
Jeg er mor til en dejlig dreng, Jonatan, på godt 8 mdr. Han er en basse på 11,4 kg og glad for mad. Jeg ammer ham stadig og nyder meget vores hyggestunder, men har jo hørt, at det er omkring nu, at det vil være en god idé at stoppe natamningen. Og ja, jeg kunne også godt bruge en hel nats søvn, for første gang i meget lang tid!!
Jeg er bare så bange for, at det er af sult han vågner om natten. Jeg har nemlig oplevet, at hvis det lykkes mig at få ham til at sove videre uden at få bryst, så vågner han igen efter 20-30 min. Og hvis jeg f. eks. kun ammer ham fra det ene bryst, så vågner han også efter kortere tid, end hvis jeg ammer ham fra begge. Tror du det kan være sult, så?
Hans 'dagsprogram' ser nogenlunde sådan ud (ca-tider):
05.00: Bryst
06.00: Står op
07.30: Stor portion havregrød m frugtmos + erstatning af kop
09.00: Formiddagslur, 1-2 timer
11:30: Frokost; rugbrødhapsere (spiser ca. 3/4 stk rugbrød) og grøntsager + erstatning af kop
13.30: Bryst
14:00: Eftermiddagslur, 1-2 timer
15:30: Frugtmos + skorpe ell. lign.
18:00: Aftensmad; vores mad, samt evt. grøntsagsmos + erstatning af kop. Evt. frugtmos til dessert
19:30: Bryst + puttes
02.00: Bryst
I alt drikker han ca 200 ml erstatning af koppen. I mellem måltiderne bliver han tilbudt vand af koppen, som han også drikker fint. Jeg ved ikke, om jeg bør droppe amningen om eftermiddagen?
Du må meget gerne give lidt feedback på vores 'program'; er det passende mht mad og søvn? Jeg synes tit, at jeg bliver nødt til at "trække den lidt" når han begynder at vise træthedstegn, da han ellers kun sover ½ time og så er træt igen når han har været vågen i to timer...
Lige nu fungerer det i hvert fald! :-)
Jeg vil meget gerne have gode råd til at stoppe natamningen, og også gerne lige argumenterne for, hvorfor det også er godt for Jonatan at stoppe den...
Mange hilsener
Mille