Slut med natamning - 8 mdr.

31. maj 2007

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Slut med natamning - 8 mdr.

Kære Helen

Jeg har læst med i et stykke tid, og nu er det så blevet min tur til at stille dig et par spørgsmål...

Jeg er mor til en dejlig dreng, Jonatan, på godt 8 mdr. Han er en basse på 11,4 kg og glad for mad. Jeg ammer ham stadig og nyder meget vores hyggestunder, men har jo hørt, at det er omkring nu, at det vil være en god idé at stoppe natamningen. Og ja, jeg kunne også godt bruge en hel nats søvn, for første gang i meget lang tid!!

Jeg er bare så bange for, at det er af sult han vågner om natten. Jeg har nemlig oplevet, at hvis det lykkes mig at få ham til at sove videre uden at få bryst, så vågner han igen efter 20-30 min. Og hvis jeg f. eks. kun ammer ham fra det ene bryst, så vågner han også efter kortere tid, end hvis jeg ammer ham fra begge. Tror du det kan være sult, så?

Hans 'dagsprogram' ser nogenlunde sådan ud (ca-tider):

05.00: Bryst
06.00: Står op
07.30: Stor portion havregrød m frugtmos + erstatning af kop
09.00: Formiddagslur, 1-2 timer

Annonce

... Frokost; rugbrødhapsere (spiser ca. 3/4 stk rugbrød) og grøntsager + erstatning af kop
13.30: Bryst
14:00: Eftermiddagslur, 1-2 timer
15:30: Frugtmos + skorpe ell. lign.
18:00: Aftensmad; vores mad, samt evt. grøntsagsmos + erstatning af kop. Evt. frugtmos til dessert
19:30: Bryst + puttes
02.00: Bryst

I alt drikker han ca 200 ml erstatning af koppen. I mellem måltiderne bliver han tilbudt vand af koppen, som han også drikker fint. Jeg ved ikke, om jeg bør droppe amningen om eftermiddagen?

Du må meget gerne give lidt feedback på vores 'program'; er det passende mht mad og søvn? Jeg synes tit, at jeg bliver nødt til at "trække den lidt" når han begynder at vise træthedstegn, da han ellers kun sover ½ time og så er træt igen når han har været vågen i to timer...

Lige nu fungerer det i hvert fald! :-)

Jeg vil meget gerne have gode råd til at stoppe natamningen, og også gerne lige argumenterne for, hvorfor det også er godt for Jonatan at stoppe den...

Mange hilsener
Mille

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Omega-3 og amning

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) og undersøgelser viser at indtag af fisk og omega-3 tilførelsen til barnet via modermælken har stor betydning helt op til barnets 2 års alder.

Et for lavt indtag af fisk og dermed omega-3 fedtsyrer er også sat i forbindelse med forringet finmotorik og...

Læs mere i Babylex

Røgede fisk og børn

Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.

Til børn er det en god idé at følge disse råd:

- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.

- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.

- Vær opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine meget brugbare råd og ikke mindst for din omsorgsfulde respekt for børnene.

Tak fra Pernille
Sophus´ mor