Brev:
Endeløs aften-amning
26. maj 2007
Alder:
4 mdr.
Endeløs aften-amning
Hej Helen
Min datter på snart 4 mdr. (2 mdr. korrigeret) har udviklet en amme-rytme, hvor hun spiser lidt om dagen og meget om aftenen.
Hendes rytme kan fx se sådan ud:
Kl. 5 eller 6
Kl. 8.30
Kl. 12
Kl. 16
Kl. 18
Og herefter oftest en gang i timen frem til midnat - og nogle gange fra begge bryster.
Nogle vil sikkert mene, at jeg bør prise mig lykkeligt for, at hun sover 5-6 timer i streg om natten. Men jeg har den sidste måned døjet med brystbetændelse, svamp og forholdsvis store sår på brystvorterne. Det er så småt ved at være overstået, men den hyppige aften-amning er fortsat hård ved brystvorterne. Og det er heller ikke optimalt for resten af familien, at aftenen går op i amning.
Mine spørgsmål er:
Kan/bør jeg ændre på hendes rytme, så den fordeler sig mere jævnt over dagen.
Fra anden side er jeg blevet rådet til at give hende en flaske med kamille-the. Men hun er ikke sut-bruger (vil ganske enkelt ikke). Hvad siger du? Skal jeg prøve? Og kan jeg være sikker på, at det ikke vil forstyrre amningen at bruge flaske?
Derudover vil jeg også meget gerne vide, hvor hurtigt mælken gendannes? Får hun overhovedet noget mælk, når hun spiser så ofte? Hendes sutten er meget anderledes om aftenen.
På forhånd tak.
Hilsen Mette