Ønsker ammestop

24. maj 2007

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Ønsker ammestop

Kære Helen

Jeg vil gerne holde op med at amme. Det er hårdt at være gravid og amme samtidig. Jeg kan mærke det på min energi og mine kræfter.

Du siger, at hun på et tidspunkt selv vil stoppe, fordi konsistens og smag af mælken ændrer sig. Hvornår vil dette almindeligvis ske?

Jeg læser om mange, hvor barnet frasiger amning selv (uden at mor er gravid) og hvor ville jeg gerne, at det kunne blive på den måde... Der er bare ikke noget, der tyder på at hun vil gøre dette foreløbig...

Det vil være hårdt for mig, at skulle nægte hende bryst, jeg har prøvet et par gange og hun bliver så bund-ulykkelig.... græder hjerteskærende og kigger på mig med desperate bedende øjne... og jeg ender hver gang med at overgive mig... Det er bare for meget....

Lige nu ammer jeg hende i forbindelse med at hun skal sove og så for det meste, når hun vågner om morgenen. Hun er altid blevet ammet i søvn. Hvis hun er træt, kommer hun og beder om bryst ved at løfte op i min bluse.

Jeg synes det måske ville være ok at bibeholde en aftentår, når hun skal sove til natten. Men ellers vil jeg gerne af med de andre amninger.

Hun sover 1-2 gang i løbet af dagen, dvs. at jeg ammer 1-2 gang i løbet af dagen. Når hun vågner om morgen og vil have mælk, kan det være på vidt forskellige tidspunkter. Alt mellem kl. 4 og 7. Men når hun vågner tidligt og får mælk, så falder hun i søvn igen og kan for det meste så godt undvære morgentåren.

Hvordan gør jeg det bedst og mest smertefrit? Skal jeg vente til hun selv siger det fra... men hvad hvis det ikke sker???
Skal hendes far overtage putningen? Men hvad så om ...

Annonce

... dagen, hvor han arbejder...?

Da hendes søvnmønster svinger utroligt meget, er det lidt svært at lave en dagsplan, men jeg forsøger alligevel:

Mellem kl 6 og 8: Vågner og står op, nogen gange med en morgentår, andre gange ikke. Får havregrød med frugtmos til morgenmad.
Formiddag: Brød og frugt
Mellem kl 9.30 og 11: Ammes til middagslur. Sover et sted mellem 1-3 timer.
Frokost ca kl 13: Som vi andre. Som regel rester fra gårsdagens aftensmad.
Eftermiddag: Brød og yoghurt med frugtmos.
Mellem kl. 16.30 og 17: Ammes til eftermiddagslur. Springer ca 3 gange ugentlig denne lur over. Især hvis hun har sovet længe til middag.
Aftensmad ca. kl. 19: Som vi andre. Yoghurt med frugtmos til dessert.
Mellem kl. 20 og 21: Ammes til natten. Vågner som regel om natten (kun en enkelt gang) og vil have mælk. Hvis hun har fået mælk på det tidspunkt, får hun ikke om morgenen.

Vi sover i samme rum, men hun har sin egen seng. Vi har ikke flere værelser, vi kan tage i brug.

Hun er nu 1 år og 1 uge. Hun har gået siden hun var knap 11 mdr. Hun er stadig en meget aktiv og nysgerrig pige. Hun vejede ved 1 års undersøgelsen 10,3 kg og måler 73 cm. Hun har indtil nu afvist at drikke almindelig mælk, men er meget glad for vand og frugtjuice (uden sukker).

Lige et tillægsspørgsmål:

Vi skal ud og flyve til august. Jeg har fløjet med hende før og gjorde meget ud af at amme hende mens vi lettede og landede og det gik osse rigtig fint. Men jeg vækkede hende, hvis hun sov, så hun kunne amme. Er det korrekt? Er ørene udsat, hvis hun sover?

På forhånd tusind tak for dit svar.

Kærlig hilsen Rikke

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

Annonce

Viden om børn:

Håndudmalkning

Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...

Læs mere i Babylex

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for din altid rigtigt gode brevkasse, med masser af nyttige råd og gode, personlige og vedkommende svar.

Jeg glæder mig altid til at modtage svar fra dig.

Sebastians mor