Brev:
Ønsker ammestop
24. maj 2007
Alder:
12 mdr.
Ønsker ammestop
Kære Helen
Jeg vil gerne holde op med at amme. Det er hårdt at være gravid og amme samtidig. Jeg kan mærke det på min energi og mine kræfter.
Du siger, at hun på et tidspunkt selv vil stoppe, fordi konsistens og smag af mælken ændrer sig. Hvornår vil dette almindeligvis ske?
Jeg læser om mange, hvor barnet frasiger amning selv (uden at mor er gravid) og hvor ville jeg gerne, at det kunne blive på den måde... Der er bare ikke noget, der tyder på at hun vil gøre dette foreløbig...
Det vil være hårdt for mig, at skulle nægte hende bryst, jeg har prøvet et par gange og hun bliver så bund-ulykkelig.... græder hjerteskærende og kigger på mig med desperate bedende øjne... og jeg ender hver gang med at overgive mig... Det er bare for meget....
Lige nu ammer jeg hende i forbindelse med at hun skal sove og så for det meste, når hun vågner om morgenen. Hun er altid blevet ammet i søvn. Hvis hun er træt, kommer hun og beder om bryst ved at løfte op i min bluse.
Jeg synes det måske ville være ok at bibeholde en aftentår, når hun skal sove til natten. Men ellers vil jeg gerne af med de andre amninger.
Hun sover 1-2 gang i løbet af dagen, dvs. at jeg ammer 1-2 gang i løbet af dagen. Når hun vågner om morgen og vil have mælk, kan det være på vidt forskellige tidspunkter. Alt mellem kl. 4 og 7. Men når hun vågner tidligt og får mælk, så falder hun i søvn igen og kan for det meste så godt undvære morgentåren.
Hvordan gør jeg det bedst og mest smertefrit? Skal jeg vente til hun selv siger det fra... men hvad hvis det ikke sker???
Skal hendes far overtage putningen? Men hvad så om dagen, hvor han arbejder...?
Da hendes søvnmønster svinger utroligt meget, er det lidt svært at lave en dagsplan, men jeg forsøger alligevel:
Mellem kl 6 og 8: Vågner og står op, nogen gange med en morgentår, andre gange ikke. Får havregrød med frugtmos til morgenmad.
Formiddag: Brød og frugt
Mellem kl 9.30 og 11: Ammes til middagslur. Sover et sted mellem 1-3 timer.
Frokost ca kl 13: Som vi andre. Som regel rester fra gårsdagens aftensmad.
Eftermiddag: Brød og yoghurt med frugtmos.
Mellem kl. 16.30 og 17: Ammes til eftermiddagslur. Springer ca 3 gange ugentlig denne lur over. Især hvis hun har sovet længe til middag.
Aftensmad ca. kl. 19: Som vi andre. Yoghurt med frugtmos til dessert.
Mellem kl. 20 og 21: Ammes til natten. Vågner som regel om natten (kun en enkelt gang) og vil have mælk. Hvis hun har fået mælk på det tidspunkt, får hun ikke om morgenen.
Vi sover i samme rum, men hun har sin egen seng. Vi har ikke flere værelser, vi kan tage i brug.
Hun er nu 1 år og 1 uge. Hun har gået siden hun var knap 11 mdr. Hun er stadig en meget aktiv og nysgerrig pige. Hun vejede ved 1 års undersøgelsen 10,3 kg og måler 73 cm. Hun har indtil nu afvist at drikke almindelig mælk, men er meget glad for vand og frugtjuice (uden sukker).
Lige et tillægsspørgsmål:
Vi skal ud og flyve til august. Jeg har fløjet med hende før og gjorde meget ud af at amme hende mens vi lettede og landede og det gik osse rigtig fint. Men jeg vækkede hende, hvis hun sov, så hun kunne amme. Er det korrekt? Er ørene udsat, hvis hun sover?
På forhånd tusind tak for dit svar.
Kærlig hilsen Rikke