Brev:
Mindre mælk om aftenen
13. marts 2007
Alder:
1 mdr.
Mindre mælk om aftenen
Hej
Jeg har en nyfødt datter på 4 uger. Hun vejede 3644 ved fødslen og vejer nu 4535. Hun spiser ca 6-7 måltider i døgnet. Hun sutter det ene bryst tomt og spiser efter en bøvse-pause ca. 70-80% af mælken i det andet. Hun har aldrig fået hverken tilskud af MME, sut eller flaske.
Det meste af døgnet har jeg masser af mælk - især ml kl. 08-16. Det tror jeg fordi mine bryster op til måltiderne bliver pænt spændte, hun synker under måltiderne, hun har rigtig mange tunge våde bleer i døgnet, hun tager ca 50 g på om dagen, hun sover som en sten mellem de fleste amninger, hun gylper modermælk op og når hun slipper brystet løber der mælk ud af mundvigen.
Men om aftenen er den hel gal. Det er som om min mælkeproduktion falder til næsten ingenting mellem kl. 21-04. Det tror jeg fordi mine bryster spænder slet ikke, hun sutter non-stop i 4 timer ad gangen, synker ikke særlig tit og bliver ligesom ikke tilfreds og jeg kan ikke malke 2 dråber ud.
Jeg har prøvet flere ting, for at øge min mælkeproduktion om aftenen. Jeg har prøvet at drikke 1/2 maltøl, drikke spandevis af amme-the, spise masser af kalorier og proteinrig kost, drikke rigeligt, sove til middag (mig), malke ud efter måltiderne hele dagen, lade hende sutte så ofte og længe hun har lyst og lader hende tømme det første bryst før hun bliver tilbudt det andet bryst.
Det er lidt hårdt at amme så meget hver eneste aften og nat - det bliver til ialt 11 timers amning i døgnet! Hvad kan jeg gøre ved det?
Og hvorfor er det nødvendigt for hende at spise så meget ved begge bryster hver gang? Danner jeg alligevel ikke mælk nok ialt?
Og som et lille side-spørgsmål - nu er jeg velsignet med et meget roligt og tålmodigt barn, der sjældent græder. Men hvornår begynder hun at sige noget? Burde hun ikke lave bare nogen lyde?
Med venlig hilsen
JoJo