Brev:
Problemer med amning - 0 mdr.
5. marts 2007
Alder:
0 mdr.
Problemer med amning - 0 mdr.
Hej Helen
Jeg skriver til dig, da jeg synes, jeg har så store problemer med amning, at jeg er tæt på at opgive.
Jeg har en rigtig dejlig dreng, Nicholas, på 3 uger. Han vejer omkring 3900g. Han kom til verden ved planlagt kejsersnit 1 uge over termin, selv om jeg meget gerne ville have født ham selv. Vi var indlagt i 2 dage efter kejsersnittet. Amning havde jeg overhovedet ikke overvejet kunne blive et problem, da jeg har en søn i forvejen, som jeg slet ikke oplevede problemer med.
Allerede et par dage efter hjemkomsten fik jeg sår og revner på begge brystvorter. Det gjorde vanvittig ondt at amme, men jeg fortsatte så godt, jeg kunne. Dog aflastede jeg højre bryst nogle dage, hvor jeg malkede dette ud, og gav Nicholas mælken af kop eller flaske "spædet" op med mme, da udmalkningen ikke var så effektiv.
I sidste uge kom der så svamp på begge brystvorter, og hvis ikke det var smertefuldt at amme, så blev det det sandelig! Jeg har siden smurt med Brentan gel 4 gange dagligt, men jeg synes stadig, det gør MEGET ondt at amme - stadig værst på højre side.
Nu er det så, at jeg synes, min mælkeproduktion er voldsomt nedadgående. Nicholas har ellers været et utrolig "nemt" barn, der har været veltilpas pænt længe efter amning -været vågen og meget opmærksom eller har sovet roligt. Nu går der ikke lang tid, før han igen bliver urolig og vil spise, mange gange kun 1 eller højst 2 timer. Han har svært ved at falde i søvn og græder meget mere end tidligere. Langt de fleste gange kan jeg kun trøste ved at lægge ham til brystet. Han virker simpelthen sulten.
Jeg har de sidste dage "rutinemæssigt" givet ham mme efter amning formiddag og aften, og han er utrolig veltilpas efter dette, hvilket jeg også tolker som et tegn på, at han ikke får nok hos mig.
Det skal også siges, at Nicholas bruger rigtig lang tid på at spise. Falder let i søvn ved måltiderne - også selv om jeg skifter ham, inden han skal have det andet bryst - det slider meget på mine i forvejen "slidte" brystvorter. Jeg kan kun høre tydelige synkelyde de første 5min - yderst sjældent 10 min. Herefter er det bare som om han sutter og sutter og kun synker lidt ind i mellem.
Sundhedsplejersken mener i øvrigt, han har en lidt stram overlæbe, som hun siger godt kan forårsage en lidt dårlig sutteteknik. Jeg er meget opmærksom på, at han skal have rigtig fat, og nogle gange, må vi prøve til flere gange, da han lukker munden omkring brystet så hurtigt, at han ikke får ordentligt fat. Jeg skifter også ammestillinger, så han ikke "slider" på samme sted hver gang.
Hvordan får jeg mon øget min mælkeproduktion? Jeg kan næsten ikke overskue at skulle amme med 2 timers intervaller pga de smerter, jeg har ved amning. Jeg vil så gerne kunne amme ham, men det skal jo også være til at holde ud.
Ind i mellem frygter jeg virkelig for næste amning, da jeg ved, hvor ondt det vil gøre. Tror du, det kan være psykisk betinget, at jeg producerer mindre mælk? Det gør mig nemlig i rigtig dårligt humør, at jeg har så store problemer. Jeg synes, jeg er forholdsvis god til at slappe af under amningen, tager nogle dybe indåndinger, sænker skuldrene osv.
Jeg er også i tvivl om, hvor meget mme, jeg skal give ham, hvis jeg fortsat vælger at supplere ham efter nogle af amningerne, for jeg ved jo ikke, hvor meget han tager. Når jeg giver ham mme, virker det nærmest som om han kan spise uendeligt. Jeg prøver at holde pause, når han har drukket ca. 25 ml, men han har endnu ikke afvist at få mere. De fleste gange har jeg dog nøjedes med at supplere med 50-75 ml, men i formiddags spiste han 100ml mme efter amning uden problemer! Jeg vil jo så nødig sulte ham, men sådan virker det faktisk i øjeblikket.
Jeg håber, du kan hjælpe mig med en "plan" for mit videre ammeforløb.
Mange hilsner fra Trine