Ammestop om 5 uger og flaskeproblemer

6. februar 2018

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Ammestop om 5 uger og flaskeproblemer

Kære Helen.

Jeg skriver til dig for at få hjælp til hvordan vi bedst får implementeret et ammestop hos vores søn på nu 8½ mdr. Når han er 10 mdr skal jeg desværre på en forretningsrejse over 4 nætter (kan ikke laves om), og det er derfor nødvendigt at han kan fungerer uden amning. For at give ham (og os) de bedste omstændigheder, vil vi derfor gerne tage det som en løbende proces over de næste 5 uger, men har brug for hjælp til hvordan vi strukturerer det.

Vores store udfordring er, at han nægter at drikke MME af en flaske eller af en kop. Han vil gerne drikke lidt vand af en flaske, men det virker som om han ikke kan lide smagen af MME (vi har prøvet Allomin, Baby&Me og NAN). Derfor ved vi ikke hvordan vi skal få mælk i ham ud over det han får i grød, mos mm.

Vores nuværende dagsplan:

Kl. 06.30: Vi står op
Kl. 7/7.30: Morgengrød med ca 50ml MME
Kl. 8.45: Tilbydes lidt frugt
Kl. 9-10.30/11: Formiddagslur
Kl. 11.30/12: Frokost (Rugbrødshapsere, grønt og evt lidt mos)
kl. ca 14: Ammes og lægges til lur
Kl. 16: Tilbydes enten frugt, en halv bolle eller lidt grød med ca 25ml MME
kl. 17.30: aftensmad hvor han spiser det vi spiser plus evt lidt mos med MME
kl. 19: Aftengrød med ca. 25-50ml MME
Kl. 19.30: Ammes og puttes'
Kl. ca 22.30; ammes
Nat: Ammes evt 1 gang ...

Annonce

...

Amningen går fint. Han kan sagtens puttes om dagen uden at blive ammet og om aftenen er han begyndt at sige fra efter et stykke tid og falder ofte ikke helt i søvn ved brystet. Om natten er det 50/50 om jeg kan få ham til at sove videre uden amning ved at nusse ham på ryggen og sige sssshhh mm, så der bliver han ammet 1 (måske 2) gange. Han har en nussekanin han altid bliver puttet med. Pt vil han KUN acceptere mig om natten - min mand virker ikke.

Jeg er klar over at en udenlandsrejse nok betyder fuldt ammestop, og det er jeg oK med, hvis bare vi kan forberede ham på det og kunne være sikre på at få MME i ham på en eller anden måde, så jeg vidste at han fik den korrekte næring fremadrettet.

Vi har altså brug for hjælp til følgende:

1) Forslag til hvordan vi over de næste 5 uger får nogle rutiner ind så amningen langsomt holder op og vi kommer ned på minimum antal mælkemåltider

2) Forslag til hvordan vi løbende og fremadrettet får nok korrekt næring i ham (mere end de ca. 100ml MME han får via grød/mos om dagen) og hvilke tidspunkter han har behov for det.

Jeg håber virkelig at du kan hjælpe mig, idet jeg allerede nu har ondt i maven over at skulle være væk selvom faren forsikrer mig om at det nok skal gå det hele (han er hjemme på barsel).

Med venlig hilsen
Merete

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Spinalbedøvelse

Spinalbedøvelse er en bedøvelsesform, som bruges ved blandt andet kejsersnit. Man lægger bedøvelsen ind via en kanyle, som føres ind i rygmarvskanalen og kvinden bedøves fuldt fra taljen og ned.

Bedøvelsen gør som regel ikke særlig ondt at få lagt, og det tager meget kort tid at lægge den. Spinalbedøvelse har den fordel at kvinden er vågen under kejsersnittet og derfor kan følge med i fødslen af barnet - og også se barnet med det samme, barnet kommer ud. Der sættes en skærm op,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år