Brev:
6 måneder, amning og skemad
2. februar 2018
Alder:
6 mdr.
6 måneder, amning og skemad
Kære Helen
Tak for dit svar på mit sidste brev! Jeg forsøger at tage lettere på Ingrids egen rytme og bare følge med. Hun er imidlertidig altså bare en pige der står tidligt op - den er ofte 6, få gange har den været 7. Det lykkes os dog for det meste at ligge hende for natten efter 19, og klokken er jo trods alt ikke 5 om morgenen, når hun vil op mere. Dejligt!!
Jeg har lidt spørgsmål i forbindelse med hendes dagsrytme når nu hun er begyndt på skemad. Du har tidligere skrevet til mig at vi skal arbejde hen imod at hun skal have mos/grød når hun vågner og ammes når hun skal sove. Jeg ammer stadig hver gang hun vågner, fordi det er mit indtryk at hun har brug for det. Hun sover nu omkring 1,5-2 timer til formiddag og 2-3 timer eftermiddag og ofte også 30-45 minutter sidst på dagen. Jeg er i tvivl om hvornår jeg skal servere skemaden. Lige nu gør jeg det ca. midt i mellem lur.
Hun kan stadig ikke holde sig vågen længere end 2 timer, så derfor går der ca. en time efter hun er vågnet. Jeg har gjort det sådan for at hun har samlet lidt appetit fra amningen efter hun vågnede, hun er stadig i godt humør og ikke for træt, og hun når også at få lidt appetit til amningen, når hun skal lægges igen. Jeg synes jeg famler lidt i blinde dog - skal jeg gøre det anderledes? Skal jeg prøve at skippe amningen efter lur og servere mos/grød i stedet? Her snakker jeg primært formiddagslur og frokost. Når hun vågner så tidligt som hun gør kommer hendes formiddagslur naturligt også til ofte at ligge fra 8-9.30/10. Derfor har hendes frokost ligget omkring kl. 11. Er det for tidligt?
Generelt svinger vores dage meget synes jeg, fordi det stadig ikke er samme tid hver morgen hun vågner. Det er svært at planlægge noget som helst, når det er sådan. Kan jeg forvente det snart bliver mere fast?
Hendes dagsrytme nu:
4-5: ammes, sover videre
6-7: vågner og står op
7-8: morgengrød og vand
8-9: ammes, formiddagslur (sover her 1,5-2 timer)
9.30-11: vågner, ammes
10.30-12: frokostmos eller grød og vand
11.30-13: ammes, lur (sover her 2-3 timer)
13.30-15: vågner, ammes
15.30-17: ammes, evt. powernap afhængigt af hvornår hun vågnede fra forrige lur
17.30-18: aftensmad mos og vand
19-19.30: ammes, puttes til natten
ca. 22: ammes
ca. 23-24: ammes
ca. 02: ammes
I sidste brev forklarede jeg vist også at jeg ammer meget i løbet af natten også. Jeg synes også jeg får ret meget i hende i løbet af dagen, så jeg er lidt frustreret over at det stadig er så meget om natten også. Hun kan langt fra sove et stræk på 5-6 timer som jeg har læst at babyer i hendes alder bør kunne. Kan jeg gøre noget anderledes?
Derudover har jeg store problemer med at amme hende på mit højre bryst. Hun græder rigtig meget og kan være svær at få ned igen. Hun har afvist det i lang tid, og jeg har forklaret det med hendes nakkeproblemer. Dog går vi jævnligt til kiropraktor og får løsnet op, men selv herefter nægter hun højre bryst. Enten bliver hun sur så snart jeg ligger hende til eller også gør hun efter få sut.
Jeg har prøvet at ligge hende anderledes - tvillinge, laid back, på siden i sengen. Intet virker. Jeg har malket det bryst ekstra ud ca. 1 gang om dagen på det sidste, så produktionen ikke gik helt i stå på det. Det løber næsten altid (på højre) når jeg ammer på venstre. Det er ofte godt spændt når jeg ligger hende til, og nogle gange får hun det igang og det sprøjter ud kan jeg se, men hun vil stadig ikke have det. Skal jeg bare acceptere at hun ikke vil og så bare kun amme på venstre? Er det nok for hende? Det har stået på i små 2 måneder, men før det ammede jeg konsekvent på begge bryster til hvert måltid.
Jeg glæder mig til igen at læse dine altid meget brugbare svar!
De bedste hilsner
Ingrids mor