6 måneder, amning og skemad

2. februar 2018

Kategori:
Alder:
6 mdr.

6 måneder, amning og skemad

Kære Helen

Tak for dit svar på mit sidste brev! Jeg forsøger at tage lettere på Ingrids egen rytme og bare følge med. Hun er imidlertidig altså bare en pige der står tidligt op - den er ofte 6, få gange har den været 7. Det lykkes os dog for det meste at ligge hende for natten efter 19, og klokken er jo trods alt ikke 5 om morgenen, når hun vil op mere. Dejligt!!

Jeg har lidt spørgsmål i forbindelse med hendes dagsrytme når nu hun er begyndt på skemad. Du har tidligere skrevet til mig at vi skal arbejde hen imod at hun skal have mos/grød når hun vågner og ammes når hun skal sove. Jeg ammer stadig hver gang hun vågner, fordi det er mit indtryk at hun har brug for det. Hun sover nu omkring 1,5-2 timer til formiddag og 2-3 timer eftermiddag og ofte også 30-45 minutter sidst på dagen. Jeg er i tvivl om hvornår jeg skal servere skemaden. Lige nu gør jeg det ca. midt i mellem lur.

Hun kan stadig ikke holde sig vågen længere end 2 timer, så derfor går der ca. en time efter hun er vågnet. Jeg har gjort det sådan for at hun har samlet lidt appetit fra amningen efter hun vågnede, hun er stadig i godt humør og ikke for træt, og hun når også at få lidt appetit til amningen, når hun skal lægges igen. Jeg synes jeg famler lidt i blinde dog - skal jeg gøre det anderledes? Skal jeg prøve at skippe amningen efter lur og servere mos/grød i stedet? Her snakker jeg primært formiddagslur og frokost. Når hun vågner så tidligt som hun gør kommer hendes formiddagslur naturligt også til ofte at ligge fra 8-9.30/10. Derfor har hendes frokost ligget omkring kl. 11. Er det for tidligt?

Generelt svinger vores dage meget synes jeg, fordi det stadig ikke er samme tid hver morgen hun vågner. Det er svært at planlægge noget som helst, når det er sådan. Kan jeg forvente det snart bliver mere fast?

Hendes dagsrytme nu:
4-5: ammes, sover videre

6-7: vågner og står ...

Annonce

... op

7-8: morgengrød og vand

8-9: ammes, formiddagslur (sover her 1,5-2 timer)

9.30-11: vågner, ammes

10.30-12: frokostmos eller grød og vand

11.30-13: ammes, lur (sover her 2-3 timer)

13.30-15: vågner, ammes

15.30-17: ammes, evt. powernap afhængigt af hvornår hun vågnede fra forrige lur

17.30-18: aftensmad mos og vand

19-19.30: ammes, puttes til natten

ca. 22: ammes

ca. 23-24: ammes

ca. 02: ammes

I sidste brev forklarede jeg vist også at jeg ammer meget i løbet af natten også. Jeg synes også jeg får ret meget i hende i løbet af dagen, så jeg er lidt frustreret over at det stadig er så meget om natten også. Hun kan langt fra sove et stræk på 5-6 timer som jeg har læst at babyer i hendes alder bør kunne. Kan jeg gøre noget anderledes?

Derudover har jeg store problemer med at amme hende på mit højre bryst. Hun græder rigtig meget og kan være svær at få ned igen. Hun har afvist det i lang tid, og jeg har forklaret det med hendes nakkeproblemer. Dog går vi jævnligt til kiropraktor og får løsnet op, men selv herefter nægter hun højre bryst. Enten bliver hun sur så snart jeg ligger hende til eller også gør hun efter få sut.

Jeg har prøvet at ligge hende anderledes - tvillinge, laid back, på siden i sengen. Intet virker. Jeg har malket det bryst ekstra ud ca. 1 gang om dagen på det sidste, så produktionen ikke gik helt i stå på det. Det løber næsten altid (på højre) når jeg ammer på venstre. Det er ofte godt spændt når jeg ligger hende til, og nogle gange får hun det igang og det sprøjter ud kan jeg se, men hun vil stadig ikke have det. Skal jeg bare acceptere at hun ikke vil og så bare kun amme på venstre? Er det nok for hende? Det har stået på i små 2 måneder, men før det ammede jeg konsekvent på begge bryster til hvert måltid.

Jeg glæder mig til igen at læse dine altid meget brugbare svar!

De bedste hilsner

Ingrids mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Øl og amning

Før i tiden anbefalede man, at kvinder der lige havde født, og som gerne ville amme, drak en maltøl eller en mørk hvidtøl dagligt, fordi det kunne hjælpe med at sætte mælkeproduktionen op. Det var kun øl af denne type, som havde effekt, og effekten skulle skyldes maltindholdet. På barselsafdelingen kunne man derfor få en øl til frokost eller aftensmaden, hvis man havde brug for det.

Det anbefales dog ikke mere, at man forsøger at øge sin mælkeproduktion ved at drikke øl....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine meget brugbare råd og ikke mindst for din omsorgsfulde respekt for børnene.

Tak fra Pernille
Sophus´ mor