Gylp og amning

13. november 2017

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Gylp og amning

Kære Helen!

Tak for hjælp tidligere omkring produktion af mælk - der er nu kommet styr på det :)

Jeg skriver til dig, fordi min søn gylper virkelig meget. Det har han gjort siden fødslen og han er nu 11 uger.

Han gylper både lige efter amning og lang tid efter (30min-2 timer). Han trives og tager godt på (vejede 3950g ved fødslen og ved 9 ugers undersøgelse 6,2kilo og var vokset 10 cm).

Det gør sådan set ikke noget at han gylper, men jeg tænker om han i virkeligheden overspiser og at det ikke er så rart for ham. Derudover skifter vi tøj mange gange daglig og han bruger hagesmæk, hvilket kan være lidt irriterende.

Han spiser ca hveranden time om dagen og hver 3-4 timer om natten. Han gylper stort set ikke om natten. Det betyder selvfølgelig også at han sover mange korte lure i løbet af dagen i stedet for få lange.

Jeg har talt med min sundhedsplejerske om det og hun foreslog at far tager vores søn, når han virker søgende eller går tur med barnevogn, for at strække tidsrummet. Sundhedsplejersken siger at han burde spise hver 3. Time.

Det virker sommetider og vi ...

Annonce

... kan strække tiden lidt. Men det er jo mig, der mest går hjemme med vores søn og jeg kan ikke gå tur med barnevogn hele tiden. Jeg forsøger at vente med at amme ham, når han er søgende eller give ham sut, men efter kort tid bliver han vred og skriger/græder, hvorefter jeg giver ham mad.

For nogle dage siden kastede min søn op om aftenen og jeg er ret sikker på at det skyldes overspisning. Jeg havde den dag ikke holdt styr på tiden, men blot lagt ham til, når han søgte. Han virkede ikke ked af det eller havde ondt, selvom han kastede op.

Alt i alt har jeg en glad søn, der er aktiv og smiler meget. Han tager godt på i vægt og er interesseret i verden.

Så mine spørgsmål er:

Bør jeg forsøge at begrænse min søns spisning om dagen og i så fald hvordan?

Hvornår bliver min søns tarmsystem mere modent, så han kan holde på maden/ikke gylper længere?

Kommer jeg mon sommetider til at misfortolke min søns signaler, så han i virkeligheden er træt og ikke sulten? (Synes dog han slår på brystet og smasker, når jeg sidder med ham).

På forhånd tak for svar!

Med venlig hilsen
Maiken

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Sushi til børn

Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:

- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.

- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.

- Børn under 3 år må højst spise 25...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak igen for dine altid gode råd!! Herhjemme er du "Hende net-fidusen med de gode råd", som min mand kalder dig med stor veneration - hehe ;)

Hilsen familien fra Frederiksberg