Ønskes: Farvel til natteamning!

1. november 2017

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Ønskes: Farvel til natteamning!

Kære Helen!

Mine dejlige tvillingedrenge er nu næsten 4 år, og de er blevet stolte storebrødre. Lillesøster er godt 13 måneder nu. Hun blev født til tiden og havde en fødselsvægt på 4100g. Hun har elsket amning lige fra første time, og vi har begge nydt en god og problemfri amning. Hun har altid været en ”punktlig” baby; bad altid om mælk på de samme faste tidspunkter, også natten igennem. Fra hun var et par måneder gammel tog hun stræk om natten på op til 4 timer.

Vi begyndte på skemad da hun var 6 mdr. og begyndte lige så stille over et par måneder at nedtrappe antallet af amninger, og hun tog godt imod det. Hun er en meget madglad pige, så vi var ikke i tvivl om at hun blev godt fyldt op.

De sidste par måneder er det dog kørt lidt af sporet. Lemoni ELSKER amning! Jeg har mistet overblikket over antallet af amninger lidt, men situationen er nogenlunde denne:

Jeg ammer hende inde i stuen ved 19/19:30-tiden, hvorefter far gennemgår putteritualet og putter hende i hendes egen seng (den står, efter drengenes søde ønske, på deres værelse). Frem til ca. midnat vågner hun 1-2 gange, og far giver et glas vand og hun sover videre. Omkring midnat vågner hun med en klar mission: bryst! Alt andet afvises. Her tager jeg hende ind i vores seng, hvor hun ligger ned og ammer ca. 10 minutter og falder derefter hurtigt i søvn ved min side. Herefter bliver det lidt sløret; på en god nat ammer hun blot én gang mere inden vi står op kl. 07:00. På en slem nat ammer hun op til 5 gange. Jeg ved det; den er helt gal.

Hun spiser dog altid sin store portion havregrød til morgenmad, og er også tidlig formiddag klar til sin bolle med smør/ost og frugt. Hun vejer pt. 10,3kg.

Jeg ved at vi skal samle natte-energi til at kampen op, men ...

Annonce

... jeg er lidt usikker på hvordan vi skal gøre det og samtidig bevare ”hygge-amningen”: hvordan kan jeg bevare amningen et års tid endnu, og holde det til aftenamning, men skabe et langt stræk om natten? Og vil det forvirre hende at hun nogle dage får en hyggetår midt på dagen?

Jeg ville selvfølgelig værdsætte at sove lidt længere stræk, men min største bekymring er dog at de mange natteamninger tager appetitten fra dagens måltider. Og selvfølgelig også at dette bliver en endnu mere indgroet vane der med tiden bliver sværere at slippe.

Vi vil meget gerne fortsætte med sammensovning, men jeg er selvfølgelig klar over at det gør fravænningen sværere når mor/brysterne ligger lige dér, så måske skal jeg sove i en anden seng/rum nogle dage? Jeg skal dog lige indskyde at hun aldrig selv finder til brystet, hun vækker mig blot, giver mig sin sut med et meget bestemt ”Dér!”, og ligger sin dyne ved min side så hun kan ligge på den. Og aftalen er så at jeg lægger hende ned til brystet.

Hver amning tager ca. 10 minutter og hun slipper selv brystet og ruller om på den anden side og falder i søvn når hun er færdig. Hun bliver vældig arrig hvis jeg afbryder hende før tid.

2-3 gange om ugen kan hun også finde på at bede om en tår midt på dagen. Der kommer hun hen til mig med rynkede bryn, siger ”mama-baba” og lægger sin dyne (eller noget andet blødt hun kan finde) i skødet på mig så hun kan ligge på den. Nogle gange kan jeg distrahere hende med lidt frugt el.lign. og andre dage giver jeg efter – vi hygger os begge med det.

Hun er glad for sin sut, men har aldrig lært at tage flaske.

Drengene var jo begge enige om at droppe amningen da de var 8 mdr., så dette er en ny situation for mig. Hvad gør jeg?

Bedste hilsner
Louise

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Naturlægemidler - børn

Naturlægemidler er en særlig gruppe lægemidler, der ofte indeholder tørrede planter, plantedele, eller udtræk af planter.

Naturlægemidler er frihandelslægemidler, hvilket betyder, at de ikke behøver blive solgt på et apotek. Læge og apotek behøver således ikke at være involveret i behandlingen, og derfor kan naturlægemidler kun godkendes til behandling af "lettere sygdomme".

Naturlægemidler anbefales ikke til børn under 2 år uden lægens anvisning....

Læs mere i Babylex

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder