Brev:
Overproduktion af mælk?
31. oktober 2017
Alder:
2 mdr.
Overproduktion af mælk?
Kære Helen
Tak for tidligere svar på spørgsmål - jeg har endnu et spørgsmål omkring min produktion af mælk.
Jeg har en søn på 9 uger og synes min produktion af mælk svinger meget - dog har jeg ofte haft for meget mælk. Der har dog været nogle korte perioder, hvor produktionen har været tilpasset min søns behov. Jeg kan umiddelbart ikke se forskel på de perioder med overproduktion og de perioder med tilpasset produktion.
Jeg oplever for tiden, at jeg henimod aftenen og om natten får stenhårde bryster, som er fyldt med mælk. Om natten siver der mælk ud og min søn på 9 uger kan have svært ved at holde vacuumet, når han dier, fordi brystet er så spændt. Det er virkelig ubehagelig og stikker og prikker i brystet, hvilket betyder, at jeg kan have svært ved at sove. Jeg malker derfor ud om morgenen efter min søvn har spist. Jeg sørger for ikke at malke for meget ud, for jeg vil helst ikke sætte produktionen op.
Jeg tænker at problemet måske skyldes at min søn nu tager længere søn stræk end tidligere? Førhen skulle han ammes hver anden time, men nu kan der sommetider gå 3-4 timer om natten.
Jeg føler dog,det er en ond cirkel jeg er kommet ind i, hvor jeg er nødt til at malke ud og at mine bryster ofte gør ondt.
Har du en ide til, hvordan jeg kan få sat produktionen af mælken ned? Eller må jeg bare acceptere, at der i perioder vil være en overproduktion af mælk?
På forhånd tak for svar
Med venlig hilsen
Maiken