12 måneder og stort fokus på amning

26. oktober 2017

Kategori:
Alder:
12 mdr.

12 måneder og stort fokus på amning

Kære Helen

Vi skrev til dig for en måneds tid siden om vores dreng på dengang 10.5 måned, som pludselig ikke rigtig ville spise mere, og som fokuserede meget på mælk og vågnede mange gange om natten for at amme.

I mellemtiden er der sket det, at han er begyndt at spise. Han er næsten 1 år nu, og han har fået ret god appetit, og vi har vel tredoblet mængden i alle hans måltider, så det er rigtig godt. Også i vuggestuen spiser han. Jeg ammer heller ikke om natten mere, kun aften i forbindelse med putning, sen aften samt tidlig morgen.

Så på sin vis er alt godt.

Men... Desværre virker det som om, at vores dreng ikke helt kan komme sig over, at der ikke længere kan blive ammet når han har lyst. Selv om det er ved at være længe siden at vi stoppede amning om natten, så vågner han stadig 1-2 gange om natten og har den helt store skrigetur fordi han vil have mælk. Han kommer over i vores seng, og vi nusser og beroliger ham og synger stille for ham, men han er meget insisterende. Han slår og sparker mig og kaster sig ind mod mig. Til sidst ender det med at han falder udmattet til ro tæt ind til en af os, nogle gange har han ligefrem brug for at ligge ovenpå mig, hvilket er tungt, da han jo er en stor dreng. Lægger jeg ham så ned mellem os bliver han igen rigtig gal og ked, hvorefter han efter noget tid endelig falder i søvn. Nogle gange varer det kort tid, men ofte varer det en time til halvanden.

Nu er vi begyndt at stå op og lave grød til ham, fordi vi er i tvivl, om det er reel sult, hvilket han spiser, dog under protest, han græder og vrider sig, men åbner munden højt for skeen, hvilket jo må være et tegn på sult. Bagefter er han dog stadig ulykkelig, når han opdager at der stadig ikke er optræk til mælk.

Om dagen efter vuggestue er han også stadig meget insisterende på mælk. Det er faktisk lige før, at eftermiddagen er værst, for her skulle han jo gerne være glad og lege og hygge ...

Annonce

... sig. Det er hårdt at se ham være så ulykkelig og pjevset. Han er sulten når vi kommer hjem, så jeg giver ham straks øllebrød og banan eller a38 med lidt havregryn og frugt og derefter forskelligt småt at spise indtil vi får aftensmad. Jeg synes generelt jeg nøder meget. Men han pylrer og river i mit tøj når han kan komme til det, slår og sparker og kaster tit maden væk, hvis han er gal. Jeg prøver at aflede ham med leg og andre ting, men han er meget insisterende. Tager jeg ham fx op og går fra køkkenet og ind i stuen og sætter mig på gulvet ved hans legetøj, så bliver han så ulykkelig. Tit føler jeg at han nærmest græder fra han kommer hjem fra vuggestue til han kommer i seng.

Oftest kan hans far holde hans opmærksomhed omkring leg osv, men når jeg er der, er han tit i rigtig dårligt humør. Desværre har hans far sent fri fra arbejde, så eftermiddagen og tidlig aften er vi kun mig og ham. På det seneste er han også begyndt at være ked af det om morgenen; de sidste 2 dage har jeg ammet ham næsten en halv time, og alligevel bliver han frygtelig ked af det, når jeg tager brystet til mig. Sult eller tryghed, vi ved det ikke.

Mit spørgsmål er, hvordan kan jeg hjælpe min dreng til ikke at være så ked og frustreret og tænke på mælk altid? Kan jeg dæmpe hans fokus på mælk? Ofte er det som om at al hans tid sammen med mig går med at søge efter brystet. Som han kun får på de nævnte tidspunkter. Er det nødvendigt helt at stoppe amning? Eller kan han have ondt, og vi ikke er i stand til at afkode hans signaler? (Øre og hals er tjekket i forbindelse med en netop overstået virus, som vi tror, var 3-dagesfeber). Samtidig er vi begge bange for, at vi svigter ham, når vi for det første ikke giver ham den mælk han så frygtelig gerne vil have, men også fordi vi ikke formår at hjælpe ham til at stoppe med at græde. Og om natten går det jo også ud over søvnen.

Mange hilsner

Far og mor til en lille mælkemand.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

Annonce

Viden om børn:

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Barnløshed

De fleste par har en naturlig forventning om blive forældre på et tidspunkt. Men for nogle sker det dog ikke bare af sig selv.

Hvis man som par forsøger at blive gravide gennem et år, uden at de lykkes, så betragtes det som ufrivilligt barnløshed. Statistikken siger, at ca 80 % vil bliv gravide i løbet af et år.

Årsagerne til at man ikke bliver gravid kan være rigtig mange og det tager tid at finde frem til den rigtige behandling for det enkelte par. Derudover er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet