Jobstart og amning - knap 9 mdr

30. august 2017

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Jobstart og amning - knap 9 mdr

Kære Helen,

Nu er jeg tilbage i Bruxelles og har arbejdet siden 1. august. M. er startet i vuggestue den 16. august – før det blev han passet af mine forældre, som var så søde at komme herned :-).

Det er gået rigtig fint både med pasning og vuggestue. I vuggestuen siger de, at han både sover og spiser godt, og han græder normalt ikke ved aflevering. Det er jo alt sammen fantastisk og en stor lettelse for mig. Til gengæld synes jeg, det er super svært at kombinere arbejde og amning.

Min plan var at amme tidlig morgen, sen eftermiddag og aften- men når vi kommer hjem, hænger M. ved mit bryst hele aftenen og er totalt uinteresseret i sin aftensmad. Efter kl 18.00 er han meget overtræt og begynder tilmed at nive i bryster og arme, hvilket gør overraskende ondt! Nogle gange så ondt, at jeg bliver virkelig vred og ked af det!

Aftenerne er altså ikke den store fornøjelse, hvilket er lidt trist, når nu vi har så få timer sammen… Jeg har flere gange overvejet helt at stoppe amningen, fordi jeg synes, det er for hårdt – men jeg synes samtidig nærmest, det er det værst tænkelige tidspunkt, nu hvor M. virkelig har brug for mine antistoffer til at bekæmpe alle vuggestue-bacillerne og selvfølgelig for nærhed, når vi nu er fra hinanden hele dagen.

Jeg har prøvet at give ham en flaske et par gange - og det er han faktisk ret begejstret for. Jeg synes bare ikke, at han er mindre interesseret i brystet af den grund… Jeg spørger mig selv, om det kunne hjælpe, hvis han fik en flaske i vuggestuen omkring middagstid. Min læge mener dog, at han uanset hvad vil have et stort behov for at blive ammet, når vi kommer hjem, fordi det er hans måde at genfinde kontakten mellem os.

Jeg har også overvejet at bede dem om at forsinke hans middagslur lidt, ...

Annonce

... så han ikke er så smadret om aftenen… På den anden side virker det lidt tåbeligt at begynde at stille krav, når nu det kører så fint derhenne. Man skal jo også respektere deres arbejde og vuggestuens rytme…

Har du erfaringer med denne type situation? Og har du nogle gode tips til, hvordan vi kan få en bedre rytme? Jeg har indsat vores rytme her nedenfor – hvordan det kører om aftenen, svinger dog meget. For mig ville det ideelle være, at han fik en lille lur fra 17.30- 18.00, så han bedre kunne klare aftenen, men han har indtil videre været alt for glad for at være hjemme ved sin mor og sit lejetøj til, at det har kunnet lade sig gøre.

Rytme:
Vi står op ca 6.30 og han får havregrød med lidt frugtmos mellem 7 og 7.30

Vi er i vuggestuen mellem 8.15 og 8.30

I vuggestuen sover han kl 9.00, får frokost kl 11.00 og sover igen mellem 12.00-14.00. De får frugt ved 15-tiden

Jeg henter mellem 16.15 og 16.30

Vi kommer hjem og ammer ved 16.45- tiden.

Jeg forsøger at give ham aftensmad ved 18- 18.30 tiden ligesom før (han er ikke interesseret).

Det meste af aftenen vil han ammes ”on and off”.
Jeg er begyndt at give ham noget grød mellem 19 og 20, hvorefter han normalt falder i søvn mellem 19.30 og 20.00).

Han vågner som regel mellem 01.00 og 02.00 og vil ammes igen.
Han vågner måske, måske ikke, igen ved 5.30- tiden, hvor jeg ammer lidt, så han sover videre. Når han ikke gør, vil han ammes inden vi tager af sted til vuggestuen.

Jeg har i øvrigt tit tænkt over noget. Du skriver i dine bøger, at man skal amme sen aften - mener du, at man skal tage det sovende barn op af sengen og lægge det til brystet? Risikerer man ikke bare at forstyrre hans søvn og gøre ham ked af det?

På forhånd tak for din hjælp og dine gode råd.

M's mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 7 mdr.

Afhængig af sutten

Kære Helen Vi har brug for dit råd ift. brug af sut. Vores pige på 7...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

Annonce

Viden om børn:

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for dit tidligere svar, som gav os meget ro omkring vores 4 uger for tidlig fødte datters måltider.

I det hele taget tak for denne brevkasse, den hjælper mange forældre... jeg er taknemmelig helt inde i mit dybeste over den tid du bruger, dine lange og fyldestgørende svar og din evne til at forstå....!!

Mor til pige født 4 uger for tidligt