Brev:
Jobstart og amning - knap 9 mdr
30. august 2017
Alder:
9 mdr.
Jobstart og amning - knap 9 mdr
Kære Helen,
Nu er jeg tilbage i Bruxelles og har arbejdet siden 1. august. M. er startet i vuggestue den 16. august – før det blev han passet af mine forældre, som var så søde at komme herned :-).
Det er gået rigtig fint både med pasning og vuggestue. I vuggestuen siger de, at han både sover og spiser godt, og han græder normalt ikke ved aflevering. Det er jo alt sammen fantastisk og en stor lettelse for mig. Til gengæld synes jeg, det er super svært at kombinere arbejde og amning.
Min plan var at amme tidlig morgen, sen eftermiddag og aften- men når vi kommer hjem, hænger M. ved mit bryst hele aftenen og er totalt uinteresseret i sin aftensmad. Efter kl 18.00 er han meget overtræt og begynder tilmed at nive i bryster og arme, hvilket gør overraskende ondt! Nogle gange så ondt, at jeg bliver virkelig vred og ked af det!
Aftenerne er altså ikke den store fornøjelse, hvilket er lidt trist, når nu vi har så få timer sammen… Jeg har flere gange overvejet helt at stoppe amningen, fordi jeg synes, det er for hårdt – men jeg synes samtidig nærmest, det er det værst tænkelige tidspunkt, nu hvor M. virkelig har brug for mine antistoffer til at bekæmpe alle vuggestue-bacillerne og selvfølgelig for nærhed, når vi nu er fra hinanden hele dagen.
Jeg har prøvet at give ham en flaske et par gange - og det er han faktisk ret begejstret for. Jeg synes bare ikke, at han er mindre interesseret i brystet af den grund… Jeg spørger mig selv, om det kunne hjælpe, hvis han fik en flaske i vuggestuen omkring middagstid. Min læge mener dog, at han uanset hvad vil have et stort behov for at blive ammet, når vi kommer hjem, fordi det er hans måde at genfinde kontakten mellem os.
Jeg har også overvejet at bede dem om at forsinke hans middagslur lidt, så han ikke er så smadret om aftenen… På den anden side virker det lidt tåbeligt at begynde at stille krav, når nu det kører så fint derhenne. Man skal jo også respektere deres arbejde og vuggestuens rytme…
Har du erfaringer med denne type situation? Og har du nogle gode tips til, hvordan vi kan få en bedre rytme? Jeg har indsat vores rytme her nedenfor – hvordan det kører om aftenen, svinger dog meget. For mig ville det ideelle være, at han fik en lille lur fra 17.30- 18.00, så han bedre kunne klare aftenen, men han har indtil videre været alt for glad for at være hjemme ved sin mor og sit lejetøj til, at det har kunnet lade sig gøre.
Rytme:
Vi står op ca 6.30 og han får havregrød med lidt frugtmos mellem 7 og 7.30
Vi er i vuggestuen mellem 8.15 og 8.30
I vuggestuen sover han kl 9.00, får frokost kl 11.00 og sover igen mellem 12.00-14.00. De får frugt ved 15-tiden
Jeg henter mellem 16.15 og 16.30
Vi kommer hjem og ammer ved 16.45- tiden.
Jeg forsøger at give ham aftensmad ved 18- 18.30 tiden ligesom før (han er ikke interesseret).
Det meste af aftenen vil han ammes ”on and off”.
Jeg er begyndt at give ham noget grød mellem 19 og 20, hvorefter han normalt falder i søvn mellem 19.30 og 20.00).
Han vågner som regel mellem 01.00 og 02.00 og vil ammes igen.
Han vågner måske, måske ikke, igen ved 5.30- tiden, hvor jeg ammer lidt, så han sover videre. Når han ikke gør, vil han ammes inden vi tager af sted til vuggestuen.
Jeg har i øvrigt tit tænkt over noget. Du skriver i dine bøger, at man skal amme sen aften - mener du, at man skal tage det sovende barn op af sengen og lægge det til brystet? Risikerer man ikke bare at forstyrre hans søvn og gøre ham ked af det?
På forhånd tak for din hjælp og dine gode råd.
M's mor