Brev:
Antal amninger pr døgn
3. august 2017
Alder:
4 mdr.
Antal amninger pr døgn
Hej Helen
Jeg skriver vedr min datter på 4,5 mdr. Hun har altid ammet ganske mange gange i løbet af dagen. I starten var det hele tiden men det har naturligt modereret sig i takt med at hun er blevet ældre. Jeg undrer mig dog over, at jeg kan læse at 6-8 amninger pr døgn vil være alderssvarende.. jeg vil mene vi har ca 11 pr døgn.
Vores dagsplan er ca sådan her:
Kl 06.30: står op og bliver ammet
Kl 08.30: bliver ammet og tager derefter
1 1/2 times lur
Kl 10.00: står op.
Kl 10.30: får grød med lidt frugtmos (stadig ganske få teskeer men dog indtages de med velbehag) og vand af glas. Herefter ammes hun da hun tydeligt søger mælk derefter.
Kl 12.00: bliver ammet til lur igen og sover ca 2 - 2 1/2 time
Kl 14.30: står op - er sulten og ammes
Kl 16.30: ammes
Kl 17.00: sover dagens 3. Lur - ca 30 minutter.
Kl 18.15: er sulten og ammes igen
Kl 19.30: er træt og får 160 ml MME i flaske til natten. Begynder her sin nattesøvn.
Kl 22.30: vågner og ammes (forældre går i seng)
Kl 01.30/02.00: vågner og ammes
Kl 03.30/04.00: vågner og ammes
Kl 05.30: vågner her hvis hun er ammet kl 03.30 og vil spise igen. Sover herefter en lille time mere. Hvis hun er ammet kl 04.00 så sover hun til 06.00/06.30 og dagen begynder.
Så ca 11 amninger i døgnet. Hun spiser hurtigt og 'grådigt' med et stort sug- det tager ca 5-7 min så har hun tømt et bryst helt og fået både det tynde mælk og 'fløden' med. Og så vil hun helst ikke mere - hun virker fyldt op og vender sig væk hvis jeg prøver at ligge til det andet bryst. Hvis hun endelig tager det andet bryst så ender det som regel i en masse gylpning.
Jeg er i tvivl om hvordan jeg kan minimere antallet af amninger.. For generelt er hun sulten når hun vågner fra en god lur - og samtidig skal hun tankes op til når hun skal sove igen (ellers vågner hun efter 30 min og efterspørger mælk) Så helt naturligt bliver det til ganske mange amninger i løbet af et døgn.
Hvad tænker du Helen? Vil det gavne at indføre en flaske mere for at sikre lidt mere mæthed og lidt færre amninger? Jeg starter på arbejde når hun er 10 måneder hvorefter far har to måneders barsel og jeg vil gerne afslutte ammeforløbet inden jeg begynder på arbejde - og gerne lidt før (ved ca 8-9 måneders alderen) 😊
PS: hun bruger sut
PPS: hun følger sin kurve fint - 55 cm/4 kg ved fødsel og nu 71 cm og 7,4 kg. En lang pige 😊
Med venlig hilsen
Den glade mor