Antal amninger pr døgn

3. august 2017

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Antal amninger pr døgn

Hej Helen

Jeg skriver vedr min datter på 4,5 mdr. Hun har altid ammet ganske mange gange i løbet af dagen. I starten var det hele tiden men det har naturligt modereret sig i takt med at hun er blevet ældre. Jeg undrer mig dog over, at jeg kan læse at 6-8 amninger pr døgn vil være alderssvarende.. jeg vil mene vi har ca 11 pr døgn.

Vores dagsplan er ca sådan her:

Kl 06.30: står op og bliver ammet

Kl 08.30: bliver ammet og tager derefter
1 1/2 times lur

Kl 10.00: står op.

Kl 10.30: får grød med lidt frugtmos (stadig ganske få teskeer men dog indtages de med velbehag) og vand af glas. Herefter ammes hun da hun tydeligt søger mælk derefter.

Kl 12.00: bliver ammet til lur igen og sover ca 2 - 2 1/2 time

Kl 14.30: står op - er sulten og ammes

Kl 16.30: ammes

Kl 17.00: sover dagens 3. Lur - ca 30 minutter.

Kl 18.15: er sulten og ammes igen

Kl 19.30: er træt og får 160 ml MME i flaske til natten. Begynder her sin nattesøvn.

Kl 22.30: vågner og ammes (forældre går i seng)

Kl 01.30/02.00: vågner og ammes

Kl 03.30/04.00: vågner og ammes

Kl 05.30: vågner her hvis hun er ammet kl 03.30 og vil spise igen. Sover herefter en lille time mere. Hvis hun er ammet kl 04.00 så ...

Annonce

... sover hun til 06.00/06.30 og dagen begynder.

Så ca 11 amninger i døgnet. Hun spiser hurtigt og 'grådigt' med et stort sug- det tager ca 5-7 min så har hun tømt et bryst helt og fået både det tynde mælk og 'fløden' med. Og så vil hun helst ikke mere - hun virker fyldt op og vender sig væk hvis jeg prøver at ligge til det andet bryst. Hvis hun endelig tager det andet bryst så ender det som regel i en masse gylpning.

Jeg er i tvivl om hvordan jeg kan minimere antallet af amninger.. For generelt er hun sulten når hun vågner fra en god lur - og samtidig skal hun tankes op til når hun skal sove igen (ellers vågner hun efter 30 min og efterspørger mælk) Så helt naturligt bliver det til ganske mange amninger i løbet af et døgn.

Hvad tænker du Helen? Vil det gavne at indføre en flaske mere for at sikre lidt mere mæthed og lidt færre amninger? Jeg starter på arbejde når hun er 10 måneder hvorefter far har to måneders barsel og jeg vil gerne afslutte ammeforløbet inden jeg begynder på arbejde - og gerne lidt før (ved ca 8-9 måneders alderen) 😊

PS: hun bruger sut
PPS: hun følger sin kurve fint - 55 cm/4 kg ved fødsel og nu 71 cm og 7,4 kg. En lang pige 😊

Med venlig hilsen
Den glade mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

Annonce

Viden om børn:

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Appetit

Børns appetit varierer meget. Nogle gange spiser barnet meget i løbet af en dag og andre gange betydeligt mindre.

Det er helt i orden, så længe barnet trives, er aktivt og hverken bliver for tyk eller tynd. Og som udgangspunkt må du tro på at dit barn har en naturlig evne til at spise, når de tilbydes mad og til at sige fra, hvis det ikke har behov for mere.

Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet egentlig får og her må man tro på at hvis der kommer noget ud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.