Mor tilbage på arbejde - amning og flaske

31. juli 2017

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Mor tilbage på arbejde - amning og flaske

Hej Helen,

Min datter er 5½ måned og jeg begynder på arbejde igen når hun er 7 måneder. Hendes far starter på barsel når hun er 6 måneder og vi har derfor et overlap på 5 uger.

Mit spørgsmål går på råd til hvordan vi får gjort denne overgang så god som mulig for vores datter og for os.

Min datter og hendes far har et rigtig nært og godt forhold, så jeg er slet ikke i tvivl om at det at have far hjemme vil være lige så godt som at have mor hjemme. Jeg er bare så glad for at min kæreste har lyst til at tage en god lang barsel og jeg glæder mig da også selv til at komme tilbage på arbejde, selvom det selvfølgelig bliver hårdt at være væk fra min datter som jeg ellers kun har været væk fra et par timer ad gangen en sjælden gang imellem siden hun blev født.

Mit problem ligger hovedsageligt i at jeg ammer på fuldt og både min datter og jeg trives rigtig godt med det. Da vi i sin tid planlagde barsel regnede jeg med at jeg da absolut ikke ville gide amme mere efter de 6 måneder sundhedsstyrrelsen anbefaler. Nu synes jeg det er rigtig hårdt at skulle have min datter på MME og flaske når det nu går så godt.

Vi har prøvet et par gange at give vores datter en flaske med udpumpet modermælk fordi vi ville prøve at få hende passet. Men det har hun pure nægtet. Hun har enten grædt eller bare siddet med flasken i munden uden rigtig at gøre noget.
Har du nogle gode råd til hvordan vi får vænnet hende til en flaske i løbet ...

Annonce

... af de 5 uger vi går hjemme sammen?

Jeg er som sagt glad for at amme, så jeg vil gerne fortsætte med at amme morgen og aften når jeg kommer tilbage på arbejde.
Hvordan bør vi gribe det an så min produktion og min datter vænner sig til det? Jeg havde selv tænkt på langsomt at introducere flasker til hende i de timer hvor jeg vil være på arbejde. Så starte med een flaske MME de første par uger og så 2 flasker MME de næste par uger, indtil jeg den sidste uge vi har overlap, kun ammer der hvor jeg alligevel ville være hjemme.

Jeg kan ikke finde ud af om det er bedst tidligt og langsomt at introducere flasken eller bedst at nyde at jeg kan amme fuldt så længe som muligt og først introducere flasken en af de sidste uger.
Men jeg tænker at når hun nu nægter at tage flaske nu, så skal jeg jo heller ikke vente for længe med at begynde at tilvænne hende til flasken.

Jeg håber du kan hjælpe med lidt gode råd til hvordan vi gør overgangen god for vores datter og for mig

Med venlig hilsen
Kristine

Lidt ekstra info:
Jeg har desværre aldrig fået udmalkning til at virke (jeg kan få ca 30 ml ud ved at udpumpe med maskine i ½ time og med håndmalkning kommer der ikke en dråbe), så det bliver desværre nødt til at blive MME når jeg skal tilbage på arbejde.

Vi er lige begyndt at give hende grød, så jeg håber vi har hende godt vænnet til det inden vi skal vænne hende til flaske så der ikke sker for meget nyt på een gang.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Klip i mellemkødet (Episiotomi)

I forbindelse med en fødsel kan det være nødvendigt at klippe kvinden i mellemkødet så barnet bedre kan komme ud. Dette kaldes en episiotomi og jordemoderen klipper i det stykke der er mellem skeden og endetarmsåbningen. Man kan også briste spontant.

Uanset om man brister eller bliver klippet, så vil man blive syet sammen, for at såret gror rigtig sammen igen.

Det er altid vigtigt at skylle såret efter hvert toiletbesøg den første tid efter fødslen, for at undgå...

Læs mere i Babylex

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tak for dit gode svar sidst, som virkelig hjalp mig videre. Vi har valgt at beholde putteflasken lidt endnu :-)

Agnes mor