Ammestop uden at det bliver traumatisk

2. juli 2017

Kategori:
Alder:
14 mdr.

Ammestop uden at det bliver traumatisk

Kære Helen

Jeg skriver til dig fordi tiden er inde for mig til at stoppe natamning, men jeg har simpelthen brug for en plan til at vænne min dreng af med det uden af det bliver “traumatisk” for ham.

Lidt historie herfra:

Vores rutine:

Alle måltider tilbydes der vand.

0630 Morgenmad

0830 Snack

1100 Frokost

1400 snack

1630 snack hvis nødvendigt

1800 Aftensmad

1900 Godnat

Vores aftenrutine er at vi spiser aftensmad kl 1745-1800, og omkring 1830 i bad. Så er det i nattøjet, børstet tænder og så læser vi godnat historie.

Det er pt. kun mig der putter, da han bliver puttet med amning og så i sin egen seng som står i ved siden af vores seng. Hvis han så vågner igen så ammer jeg igen og putter. Det kan gøre at jeg i sidste ende ammer meget i tidsrummet 19-23. Han kan vågne alt for en time efter til 2, og ja så med 1-4 timers mellemrum - hvorfor sover han så ustabilt?

Ikke nok med det, når vi så går i seng omkring 22-23 tiden så vågner han og ja jeg ammer igen men denne gang vil han ikke sove i egen seng men kun imellem os.
Vores drømmescenarie er at han sover i egen seng til en 4-5 tiden og så kommer han over til os hvis han vågner og sover videre til vi står op.

Vores udfordringer /spørgsmål ved at skulle vænne af med amning:

1. Jeg vil gerne amme en gang om dagen stadigvæk, men ikke til at putte og om natten, kan det lade sig gøre?

2. Han vil kun trøstes om natten med amning, og i svære tider ved sygdom, savn, tryghed mm, kan vi også stå i ...

Annonce

... situationer om dagen hvor han også vil ammes som trøst og ikke andet - hvad betyder det og hvad kan vi gøre anderledes? Vi prøver simpelthen alt: Distrahere, trøste, snakke blidt mm, men han laver ren flitsbue og ja i sidste ende bukker han under.

3. Vi har før skrevet til dig hvor du har foreslået aftengrød, men vi aner ikke hvornår vi skal byde ind med det?

4. Hvordan skal vores putteritual være hvis amning fjernes, skal vi tilbyde vand?

5. Skal jeg være i soveværelset når vi vænner ham af med det, eller skal det kun være far?

6. Jeg har det sindssygt svært med ikke at skulle amme mere, og vil så gerne at det ikke bliver svært for min søn, har du nogle forslag til hvordan vi skal putte ham?

7. Han tager ikke sut og sutteflaske

8. Jeg er så bekymret for at min intimitet med min dreng bliver forringet ved at stoppe amning?

9. Det at amning kun er det der får ham til at sove om natten har jeg tænkt jeg måske har støttet alt for meget, men det er så let fordi så kan jeg sove hurtigt videre - egositisk ja, men det er ikke optimalt mere. Hvad betyder det for ham at vi fjerner dette?

10. Vi går ikke ind for at han skal græde sig selv i søvn, så vi vil rigtig gerne at din feedback omfavner at vi trøster så optimalt som muligt uden at ødelægge den proces vi skal igang med ift at fjerne natamning.

Helen, det er alt herfra. Dybe tanker, en stor proces for os alle og virkelig vigtigt for os at gøre det rigtigt ift vores søn og hans trivsel.

Tanker fra afventende forældre!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Steriltvandspapler

Steriltvandspapler bruges som smertestillende til fødende kvinder. Det er små indsprøjtninger af helt rent vand, som man lægger ind under huden i lænden.

Det svier, når de lægges ind og der lægges i alt 4 små steriltvandspapler ind. Når de først er lagt, oplever de fleste at de har god smertelindring. Virkningen kommer af, at stikkene afleder smerteimpulser, som netop er høje i lænden, når man har veer.

Læs mere i Babylex

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine svar, der altid er en STOR hjælp.

Tak fordi du er der, det er dejligt at kunne skrive til dig!

Fra Karina, mor til dreng på 5 mdr.