Brev:
Hvornår og hvordan stoppe amning?
22. juni 2017
Alder:
12 mdr.
Hvornår og hvordan stoppe amning?
Kære Helen
Min dreng er netop fyldt 1 år og jeg overvejer hvornår og hvordan jeg skal stoppe amning. Vi havde stor succes med dine råd om nedtrapning af amning for nogle måneder siden (igen mange tak for det!), og vi følger stadig planen med en amning ved 19-tiden og igen mellem kl 22-23. Derudover ingen amninger. Han sover ca. kl 19-06, hvor han de fleste nætter sover igennem fra den sene amning til morgen. Tidlig aften vågner han dog ofte en enkelt gange eller to inden han bliver ammet. Mine spørgsmål er som følger:
- Har du nogle anbefalinger til, hvilken alder er et godt tidspunkt at stoppe amning? Han starter dagplejer 1 august, så tænker at det er bedst at gøre det lidt før eller efter, for at undgå for mange skift samtidig. Derudover sidder han stort set ikke stille for tiden, fordi der er så meget spændende at udforske – så jeg tænker også om det er godt at holde fast i den rolige hyggestund, som amningerne er, lidt endnu. Han er stadig meget glad for amning men har fuldt ud accepteret at det kun er om aftenen.
- Kan han ”klare” sig en hel nat uden mad fra kl 19-06? Og hvis ikke, hvad er godt at give i stedet?
- Bør vi stoppe begge amninger samtidig eller trappe ned? Jeg synes det er rigtig hyggeligt at amme ham kl 19, hvor jeg godt kan undvære den sene amning
På forhånd tak
Mange hilsner
Anne