Hvornår og hvordan stoppe amning?

22. juni 2017

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Hvornår og hvordan stoppe amning?

Kære Helen

Min dreng er netop fyldt 1 år og jeg overvejer hvornår og hvordan jeg skal stoppe amning. Vi havde stor succes med dine råd om nedtrapning af amning for nogle måneder siden (igen mange tak for det!), og vi følger stadig planen med en amning ved 19-tiden og igen mellem kl 22-23. Derudover ingen amninger. Han sover ca. kl 19-06, hvor han de fleste nætter sover igennem fra den sene amning til morgen. Tidlig aften vågner han dog ofte en enkelt gange eller to inden han bliver ammet. Mine spørgsmål er som følger:

- Har du nogle anbefalinger til, hvilken alder er et godt tidspunkt at stoppe amning? Han starter dagplejer 1 august, så tænker at det er bedst ...

Annonce

... at gøre det lidt før eller efter, for at undgå for mange skift samtidig. Derudover sidder han stort set ikke stille for tiden, fordi der er så meget spændende at udforske – så jeg tænker også om det er godt at holde fast i den rolige hyggestund, som amningerne er, lidt endnu. Han er stadig meget glad for amning men har fuldt ud accepteret at det kun er om aftenen.

- Kan han ”klare” sig en hel nat uden mad fra kl 19-06? Og hvis ikke, hvad er godt at give i stedet?

- Bør vi stoppe begge amninger samtidig eller trappe ned? Jeg synes det er rigtig hyggeligt at amme ham kl 19, hvor jeg godt kan undvære den sene amning

På forhånd tak

Mange hilsner
Anne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

Annonce

Viden om børn:

Diarré

Det er normalt at et barn der kun får brystmælk at have tynd afføring. Men hvis barnet ikke bliver ammet mere og pludselig får vandtynd afføring, skal du være opmærksom.

Diarré kan være tegn på infektion forskellige steder i kroppen og det kan derfor være en god idé at måle barnets temperatur. Du skal være opmærksom på at barnet skal have ekstra væske og hvis diarréen ikke forsvinder hurtigt igen skal du søge læge. Hvis barnet virker sløvt eller der er blod eller slim i...

Læs mere i Babylex

Kolik

Kolik er den betegnelse, man bruger om et barn, der dagligt eller næsten dagligt, er helt utrøsteligt, grædende og skrigende. Den ældre definition af kolik er, at barnet skal græde og være utrøstelig i mere end 3 timer om dagen, mere end 3 dage om ugen og i mere end 3 uger.

Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder, at lægen skal have undersøgt barnet grundigt og have udelukket, at barnet har smerter fra nakke, skuldre, ryg eller andre steder, Ligesom det skal være udelukket,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen!

Jeg er godt nok glad for at jeg kan skrive til dig, jeg udnytter det i fuld stil!!

Tak for dine mange gode svar. Jeg elsker dem!

Hilsen Sophie, mor til pige på 9 måneder