Ammestop og slut med drømmemåltid

16. juni 2017

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Ammestop og slut med drømmemåltid

Hej Helen

Jeg har igen brug for lidt vise ord fra dig. Caroline er nu 13 måneder, er ca 86 cm høj og vejer ca 12 kg. Herhjemme synes vi, at det er ved at være tid til at stoppe med at amme og at give drømmemåltid. Vi ved bare ikke helt, hvordan vi skal tackle det, og om nu er det rigtige tidspunkt. Pt sover hun nemlig ikke så godt om natten. Hun vågner ofte, hvor hun rejser sig op og ofte først falder til ro, hvis hun får lidt mælk, og jeg ligger ved siden af.

Kort kan jeg fortælle, at vi, siden sidst jeg skrev, både har haft gode perioder og mindre gode perioder. Vi tog en tur til Thailand med Caroline, og det var et hit. Hun klarede det over al forventning og var så glad dernede. Hun søgte mig ekstra om natten, men det var ok og til at forstå med alt, der skete og skulle bearbejdes i det lille hoved.

Caroline begyndte i vuggestue i marts, og de første 2 måneder var hun næsten konstant syg. Det var en hård periode, hvor hun ofte ikke kunne spise ordentligt og derfor ikke tog på. Vi kom ud på den anden side, og hun spiser nu bedre og er så småt ved at vænne sig til vuggestuen. Hun er også begyndt kun at sove én lur derovre, og det prøver vi at kopiere herhjemme, men det lykkes ikke altid. Der har været et par nætter, hvor hun har sovet igennem (de der 5 timer i træk), men for det meste er det maks 3 timer ad gangen.

Hun har det seneste lange stykke tid fået natgrød og en ammetår inden sengetid, og ca 2-3 timer senere er hun vågnet og har fået en flaske (og hvis ikke hun er vågnet selv, har hun bare fået et drømmemåltid før fars sengetid). Derefter har hun sovet en del timer, før hun igen er vågnet og har fået en lille ammetår. Den har mest været for at få hende til at slappe af og falde til ro igen. Der er nemlig ikke super meget mælk tilbage i brysterne. I denne uge er det dog, som om hun er blevet mere urolig ved aftensmaden og om natten. Hun vågner efter små to timer og græder og rejser sig op i tremmesengen. To gange har hun selv givet udtryk for, at hun ville have flaske (siger mam mam og peger på puslepuden, hvor far plejer at stille flasken). Om hun reelt er sulten, ved jeg ikke. Måske er det blot tryghed, hun søger. Nogle af dagene har jeg måttet lægge med med hende på madrasser på gulvet, og så har hun lettere kunnet falde til ro. Det vil jeg dog meget gerne væk fra, da jeg ...

Annonce

... sover meget dårligt med hende ved siden af.

Vi er begyndt at reducere mælkemængden i flasken indenfor de seneste par uger. Vi er nu nede på ca 135 ml. Kan det være det, hun reagerer på i forhold til den urolige søvn om natten? Hun er i øvrigt stadig ret fremme i skoene udviklingsmæssigt. Hun gik ret tidligt- nu løber hun endda lidt. Hun kan selv spise med ske og gaffel (gider dog kun lidt tid ad gangen). Sprogligt er hun også godt med. Hun forstår i hvert fald, når jeg beder hende gøre noget, fx give far klemmerne eller lignende, for så gør hun det. Hun svarer ofte med et 'ah' for ja. Måske denne udvikling også spiller ind.

Herhjemme har vi talt om amme- og mælkestop, når vi starter sommerferie i starten af juli. Synes du, det lyder som en god idé? Skal vi lave fuldt stop med det samme, eller tænker du, at det vil være bedst først at fjerne flasken helt og så tage ammestoppet senere? Pt kan hun græde helt uhæmmet og fortvivlet i laaang tid, når hun ikke får sin flaske eller får bryst. Nogle gange hiver hun endda i min trøje og peger på brystet, fordi hun vil amme.

Her er en normal hverdag hos os:

6.00 Vågner og kommer evt med mor i brusebad
7.00 Morgenmad (havregrød med lidt frugtmos og vand og mælk i kop)
8.15 Kommer i vuggestue
9.00 Får frugt og lidt brød og vand af kop- leger med de andre børn
11.00 Frokost - oftest varm mad
11.30/12.00 Sover middagslur
14.15/14.30 Vågner, får lidt brød og vand af kop og leger igen
16.15 Bliver hentet af mor
16.30 Får lidt ymer med frugtmos, frugt, en ostehaps og evt et stykke brød med smør samt vand af kop
17.45/18.00 Aftensmad- spiser det samme som os
18.45 Får natgrød og en ammetår. Får derefter børstet tænder og læst godnathistorie. Bliver puttet- nogle gange direkte i tremmesengen med sang og beroligende hænder, andre gange må vi hoppe lidt på gymnastikbolden først
22.30/23.00 Flaske (evt som drømmemåltid) liggende i sengen, hvor madrassen er let eleveret
2.00/3.00 Vågner og får en lille ammetår
Enkelte gange vågner hun en gang mere tidlig morgen, hvor jeg så vugger hende i gyngestolen eller hopper på bolden for at få hende til at sove videre. Det er stadig kun mig, der tager mig af hende om natten.

Jeg håber, du kan komme med et par gode råd og tanker omkring det kommende flaske- og ammestop.

Venlig hilsen
Carolines mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Citrusfrugter

Hvis man har allergi overfor græspollen, så kan man nogle gange reagere på citrusfrugter som appelsiner og klementiner. Reaktionen vil ofte være kløe og hævelse af læber, mund og svælg. Og det bedste man kan gøre er ikke at spise de citrusfrugter, som man reagerer på.

Nogle børn vil også reagere med rødt udslæt om munden, når de spiser citrusfrugter. Det skyldes normalt frugtsyren, som generer barnets lidt sarte hud og handler således ikke om at barnet ikke tåler...

Læs mere i Babylex

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en vidunderlig website - du gør virkelig et fantastisk stykke arbejde.

Karina, mor til dreng 5 måneder