Brev:
Glad ammebaby
13. juni 2017
Alder:
7 mdr.
Glad ammebaby
Kære Helen.
Jeg har en meget glad, tilfreds og stor pige på 7 mdr og 12 kg. C har fra fødslen været en stor pige på 4120 hvor vægten siden da er gået støt opad. Vi har dog haft en længere periode hvor den har stået stille hvilket er ganske fint!
Jeg har fuldammet frem til ca. 5 mdr hvor vi så småt startede med grød og mos. Dog har hun aldrig fundet den store interesse ved grød og for tiden er denne erstattet med grovboller, bananpandekager osv. På nuværende tidspunkt ammer jeg ca 3 gange i døgnet; før nat, først på natten og midt på natten (nogle gange er det kun den ene amning om natten).
I samråd med SP har vi i en længere periode forsøgt at trappe ud af natamningerne, hovedsagligt for, at vægten skulle stå lidt stille. Som det ser ud nu bliver C puttet ca ved 19 tiden hvor hun får bryst og vågner første gang mellem 22-00 hvor hun nogle gange kan stilles tilfreds med sutten og andre gange finder hun først ro når hun får brystet. Det samme gentager sig kl. Ca. 03. Enkelte gange har hun spist omkring kl. 00 og sovet til kl. Ca 06.
C har aldrig rigtig ville tage flasken, det er sket 2 gange ellers nægter hun den. Det vildeste vi kan få hende til er selv, at ligge/sidde og lege med den. Vi har prøvet diverse erstatningsmærker, flasker, min mælk og også forsøgt at kop. Umiddelbart er min tanke, at det er smagen af erstatningen hun ikke kan lide. Vi har ikke forsøgt med min mælk af kop, men i flaske for et par måneder siden hvilket heller ikke stillede hende tilfreds.
Nå, mine spørgsmål går på:
1. Jeg starter på arbejde om 2,5 mdr. Jeg arbejder i døgn/aftenvagter hvilket vil sige jeg er væk ca 2 aftener om ugen samt 1 nat. Skal C være trappet ud af amningen inden da? Nu hvor hun ikke vil tage erstatningen? I så fald hvordan trapper vi lettest ud så det bliver en ok proces for C.
2. Når hun vågner om natten – tænker du så det er reel sult eller blot trøst/tryghed hun søger? Mærker hun det som en afvisning når far eller jeg giver sutten og nusser og putter i stedet for brystet? I løbet af dagen får hun, morgenmad, frokost, aftensmad og 2 x mellemmåltid.
3. Hvor meget mælk skal hun have i døgnet?
4. Vi skal til bryllup samt polterabend henover sommeren – tænker du at dette kan lade sig gøre, ift at C ikke vil tage flasken?
Sikke en smøre – håber du kan hjælpe :-)
Kærlig hilsen
N