Glad ammebaby

13. juni 2017

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Glad ammebaby

Kære Helen.

Jeg har en meget glad, tilfreds og stor pige på 7 mdr og 12 kg. C har fra fødslen været en stor pige på 4120 hvor vægten siden da er gået støt opad. Vi har dog haft en længere periode hvor den har stået stille hvilket er ganske fint!

Jeg har fuldammet frem til ca. 5 mdr hvor vi så småt startede med grød og mos. Dog har hun aldrig fundet den store interesse ved grød og for tiden er denne erstattet med grovboller, bananpandekager osv. På nuværende tidspunkt ammer jeg ca 3 gange i døgnet; før nat, først på natten og midt på natten (nogle gange er det kun den ene amning om natten).

I samråd med SP har vi i en længere periode forsøgt at trappe ud af natamningerne, hovedsagligt for, at vægten skulle stå lidt stille. Som det ser ud nu bliver C puttet ca ved 19 tiden hvor hun får bryst og vågner første gang mellem 22-00 hvor hun nogle gange kan stilles tilfreds med sutten og andre gange finder hun først ro når hun får brystet. Det samme gentager sig kl. Ca. 03. Enkelte gange har hun spist omkring kl. 00 og sovet til kl. Ca 06.

C har aldrig rigtig ville tage flasken, det er sket 2 gange ellers nægter hun den. Det vildeste vi kan få hende ...

Annonce

... til er selv, at ligge/sidde og lege med den. Vi har prøvet diverse erstatningsmærker, flasker, min mælk og også forsøgt at kop. Umiddelbart er min tanke, at det er smagen af erstatningen hun ikke kan lide. Vi har ikke forsøgt med min mælk af kop, men i flaske for et par måneder siden hvilket heller ikke stillede hende tilfreds.

Nå, mine spørgsmål går på:

1. Jeg starter på arbejde om 2,5 mdr. Jeg arbejder i døgn/aftenvagter hvilket vil sige jeg er væk ca 2 aftener om ugen samt 1 nat. Skal C være trappet ud af amningen inden da? Nu hvor hun ikke vil tage erstatningen? I så fald hvordan trapper vi lettest ud så det bliver en ok proces for C.

2. Når hun vågner om natten – tænker du så det er reel sult eller blot trøst/tryghed hun søger? Mærker hun det som en afvisning når far eller jeg giver sutten og nusser og putter i stedet for brystet? I løbet af dagen får hun, morgenmad, frokost, aftensmad og 2 x mellemmåltid.

3. Hvor meget mælk skal hun have i døgnet?

4. Vi skal til bryllup samt polterabend henover sommeren – tænker du at dette kan lade sig gøre, ift at C ikke vil tage flasken?

Sikke en smøre – håber du kan hjælpe :-)

Kærlig hilsen
N

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Røgede fisk og børn

Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.

Til børn er det en god idé at følge disse råd:

- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.

- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.

- Vær opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Endnu engang tak for dit søde, positive og lange svar. Jeg vender tilbage og fortæller om vores videre forløb.

En rigtig god jul til dig og din familie

Hilsen fra os