Fra sutteflaske til amning

12. juni 2017

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Fra sutteflaske til amning

Kære Helen

Jeg skriver vedr. mine tvillinger: en dreng og en pige på 2 mdr. De kom til verden i uge 36+3 med en vægt på hhv. 2320 og 2550 ved et akut kejsersnit pga. svær svangerskabsforgiftning (HELLP).

Jeg havde dem hos mig de første par timer efter fødslen, hvor de lå på mit bryst. Efterfølgende blev jeg syg af svangerskabsforgiftningen og lå et døgn på intensiv, mens min kæreste var alene med børnene, hvilket var meget hårdt for ham. Jeg selv blev plejet af dygtige sygeplejersker og var hurtigt på benene og meget fokuseret på at få gang i amningen og på at støtte min kæreste og opmuntre ham og hjælpe ham igennem den krise han var i.

Da jeg blev genforenet med min kæreste og børnene kom der ret hurtigt gang i mælkeproduktionen og i amningen. De havde indtil da fået modermælkserstatning i bæger. Vi fortsatte med amning og supplerede med min udmalkede mælk i bæger. Da de ikke tog nok på og det at fodre med bæger var ret svært endte de med sonde. Efter 19 dages indlæggelse og flere fejlslagne forsøg på at trappe dem ud af sonden kom vi endelig hjem. På sygehuset blev vi anbefalet at trappe ud af sonden ved at halvere deres indtag gennem sonden og det var altså det, der mislykkedes et par gange, hvor vi så startede forfra og supplerede med fuld dosis. Samme dag, som sonden kom ud blev vi sendt hjem.

Sundhedsplejersken vejede dem 4 dage efter hjemkomst og da havde de ikke taget på. På sundhedsplejerskens anbefaling endte jeg med, at supplere amningen med min udmalkede mælk i sutteflaske.

Det har jeg nu gjort i fem uger og er godt frustreret. I følge sundhedsplejersken vil de blive selvregulerende og afvise flasken, når de har fået nok. Min søn kunne vi inden for den første uges tid reducere fra 70 til 40ml i flasken, da han afviste at tage mere. Min datter tager fortsat de 70ml og har kun en enkelt gang eller to afvist flasken. Min søn har nogle få gange siden vi begyndte at give ham 40 ml afvist at tage det hele. De er begge tilbage på deres vægtkurve og tager altså fint på. Deres behov er nu ca. 100 ml pr. gang, men vi har ikke øget suppleringen, så ...

Annonce

... de tager selvfølgelig mere nu hos mig end før. De virker desuden til at trives, har fyldte bleer, melder sig selv, når de er sultne, mangler sutten el.lign. Vi kan få øjenkontakt med dem og langsomt giver de os også et smil i ny og næ.

Men det er selvfølgelig hårdt at køre et program, der hedder amning,
sutteflaske og udmalkning mellem 7 og 8 gange i døgnet.

Vi vejer dem ind i mellem på en babyvægt før og efter amning for at få en ide om, hvor meget de tager når de spiser hos mig. Vægten bekræfter, at de begge er blevet bedre til at spise hos mig. Hun tager mellem 25 og 80ml og han tager mellem 55 og helt op til 150ml. Men det har altså endnu ikke ført til at vi kan reducere yderligere i suppleringen.

Sundhedsplejersken har foreslået at jeg dropper udmalkningen og supplerer med modermælkserstatning for at springe en arbejdsgang over, men jeg føler det er forkert ikke at give dem min mælk, når nu den er der og jeg kan malke den ud. Og jeg er led og ked af sutteflasken og frygter at ødelægge min produktion, hvis jeg dropper udmalkningen. Min kæreste synes vi skal droppe amningen helt, men det føler jeg også er forkert. På en eller anden måde hænger tilknytningen og amningen sammen for mig og jeg har i forvejen haft rigtig svært ved at mærke tilknytningen og føler at det akutte kejsersnit besværliggjorde tilknytningen for mig. Jeg havde ønsket en naturlig fødsel og tror, at den proces en fødsel er ville have været vigtig for mig.

Hvor om alting er, så er jeg ked af det, og træt af situationen. Mit overskud svinder kraftigt ind og jeg mærker, at jeg bliver både vred og lidt misundelig på min kæreste, som jeg synes har meget lettere ved at knytte sig til dem og være der for dem. Og endelig er jeg er super sårbar overfor familiemedlemmers kommentarer til at jeg ikke for længst bare har droppet amningen.

Har du nogen forslag til en løsning eller andre kommentarer? Er det overhovedet realistisk, at de på sigt bliver i stand til at spise alt det de behøver hos mig?

Tak for en god brevkasse og gode bøger - jeg benytter begge dele flittigt.

Med venlig hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Tilstoppet tårekanal

Mange nyfødte børn har en tilstoppet tårekanal. Barnet ser ud som om, at det har søvnklatter i øjenkrogen hele tiden, eller at øjnene konstant virker fugtige.

Tårekanalen er en tynd kanal, som løber fra den inderste øjenkrog til næsen. Det er bl.a. den, der får os til at snøfte, når vi græder.

Tårer er 'øjnenes sprinkleranlæg'. Tårerne løber i en konstant strøm fra øverste, yderste øjenkrog ned og renser øjnene. Øjenvipperne er en slags 'vinduesviskere', og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tak for at du er til.

Det føles som en dejlig livline at have dig og din hjemmeside, når man er usikker på ting og sager. Man vil jo så gerne gøre alt godt for sit barn:-)

Mor til dreng på 5 måneder