Nyfødt, der spiser for meget og gylper

9. maj 2017

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Nyfødt, der spiser for meget og gylper

Hej Helen

Jeg har en skøn datter på 6 uger. Jeg ammer hende næsten fuldt ud (hun får dog ca hver 3. dag 100 ml mme, så far kan overtage et måltid og mor så kan putte storebror).

Mit spørgsmål går på min datters appetit og det gylperi det medfører.

Hun har fra dag 1 spist meget og ofte. Hun var 4 kg og 55 cm da hun blev født (41+0) og er nu 5,5 kg og 60 cm, så hun tager godt fra. Hun sover godt og får ca 3-4 gode lure af 1 til 3 timers varighed om dagen og så sover hun ca fra 21-7 kun afbrudt af amning hver 3. time.

I starten spiste hun konstant men vi har nu fået det reguleret til ca 9 daglige 'hovedmåltids-amninger' og desuden en god håndfuld små amninger af få minutters varighed, som gives i forbindelse med hun skal lægges til lur eller hvis hun søger tryghed.

Hun spiser ganske effektivt - en fuld amning tager max 15-20 minutter og hun suger til.
Jeg sørger for at hun tømmer et bryst helt og får den fede mælk før hun eventuelt lægges til det andet bryst og tilbydes det.

Problemet er, at hun virker meget sulten og ofte får spist alt for meget i forhold til hvad maven kan kapere- ...

Annonce

... hun bliver ved og ved med at spise, suger løs og synker hvad der lyder til store mængder mælk og til sidst gylper hun store mængder op igen - og gylperiet kan vare i op til halvanden time hvor der så kommer lidt op her og der.

Jeg har ofte prøvet at tage hende fra når jeg vurderer at hun har fået rigeligt men hun bliver dybt ulykkelig og vil fortsætte. Det skal siges, at hun altid selv siger fra, når hun ikke vil spise mere - det er bare alt for sent i processen og gylperiet går så igang. Om natten kan det vare en time før hun kan sove igen pga det løber op med gylp og hun får opstød og hikke.

Hvad tænker du: skal jeg bare lade hende spise alt det hun kan, og så tage gylperiet med eller skal jeg tage hende fra med risiko for at hun ikke føler sig mæt? Jeg er i tvivl om, om man kan overfordre et så lille barn. Mit indtryk var, at de selv regulerede deres appetit men nu er jeg i tvivl..

Info: Hun er lige så stille begyndt at tage sut men hun vil under ingen omstændigheder tage den, hvis hun signalerer, at hun vil have mere at spise. Så er det kun brystet der dur.

Med venlig hilsen
den nybagte mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Frysning af babymad

Du kan fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned i mindre portioner. Rens grøntsager og frugter grundigt, kog sammen med lidt vand i en tykbundet gryde, blend med kogevandet og frys ned.

Mosen bør kommes i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer.

Når grøntsags- eller frugtmosen skal bruges, bør den optøs direkte i gryden. Derved bevares vitaminer og mineraler bedst.

Grøntsagsmos kan du med fordel fryse...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine svar, der altid er en STOR hjælp.

Tak fordi du er der, det er dejligt at kunne skrive til dig!

Fra Karina, mor til dreng på 5 mdr.