Brev:
Nyfødt, der spiser for meget og gylper
9. maj 2017
Alder:
1 mdr.
Nyfødt, der spiser for meget og gylper
Hej Helen
Jeg har en skøn datter på 6 uger. Jeg ammer hende næsten fuldt ud (hun får dog ca hver 3. dag 100 ml mme, så far kan overtage et måltid og mor så kan putte storebror).
Mit spørgsmål går på min datters appetit og det gylperi det medfører.
Hun har fra dag 1 spist meget og ofte. Hun var 4 kg og 55 cm da hun blev født (41+0) og er nu 5,5 kg og 60 cm, så hun tager godt fra. Hun sover godt og får ca 3-4 gode lure af 1 til 3 timers varighed om dagen og så sover hun ca fra 21-7 kun afbrudt af amning hver 3. time.
I starten spiste hun konstant men vi har nu fået det reguleret til ca 9 daglige 'hovedmåltids-amninger' og desuden en god håndfuld små amninger af få minutters varighed, som gives i forbindelse med hun skal lægges til lur eller hvis hun søger tryghed.
Hun spiser ganske effektivt - en fuld amning tager max 15-20 minutter og hun suger til.
Jeg sørger for at hun tømmer et bryst helt og får den fede mælk før hun eventuelt lægges til det andet bryst og tilbydes det.
Problemet er, at hun virker meget sulten og ofte får spist alt for meget i forhold til hvad maven kan kapere- hun bliver ved og ved med at spise, suger løs og synker hvad der lyder til store mængder mælk og til sidst gylper hun store mængder op igen - og gylperiet kan vare i op til halvanden time hvor der så kommer lidt op her og der.
Jeg har ofte prøvet at tage hende fra når jeg vurderer at hun har fået rigeligt men hun bliver dybt ulykkelig og vil fortsætte. Det skal siges, at hun altid selv siger fra, når hun ikke vil spise mere - det er bare alt for sent i processen og gylperiet går så igang. Om natten kan det vare en time før hun kan sove igen pga det løber op med gylp og hun får opstød og hikke.
Hvad tænker du: skal jeg bare lade hende spise alt det hun kan, og så tage gylperiet med eller skal jeg tage hende fra med risiko for at hun ikke føler sig mæt? Jeg er i tvivl om, om man kan overfordre et så lille barn. Mit indtryk var, at de selv regulerede deres appetit men nu er jeg i tvivl..
Info: Hun er lige så stille begyndt at tage sut men hun vil under ingen omstændigheder tage den, hvis hun signalerer, at hun vil have mere at spise. Så er det kun brystet der dur.
Med venlig hilsen
den nybagte mor