Brev:
Baby 8 måneder - amning
17. april 2017
Alder:
8 mdr.
Baby 8 måneder - amning
Kære Helen,
Vores datter Sonia er nu otte måneder (og en uge!) og jeg er lige nu på barsel i England hvor min mand arbejder. Jeg har købt dine to bøger om mad og søvn og har rigtig god gavn af dem:-)
Jeg føler mig lidt alene og det er lidt af et job at være blevet mor. Jeg synes det har været - og er - overvældende at få et barn (i en alder af 41), og jeg er konstant i tvivl om jeg nu gør det godt nok. Sonia er meget aktiv og har (desværre) aldrig taget lange lure om dagen. Hun har været god om natten - fra kl. 19 til 23.30 og derfra til kl. 5 - altså indtil for nylig.
Jeg har så mange spørgsmål, men vil her og nu starte med det allermest presserende - vi har netop været en måned i Australien for at besøge min svigerfamilie. Vi kom hjem for fire dage siden. Det var meget varmt dernede og jeg var nervøs for om den lille fik nok væske, hvorfor jeg bibeholdt flere amninger end du anbefaler ift. Sonias alder: kl. 5, 9.15, 13.30, 19 og 23.30.
Den sidste uge inden rejsen hjem begyndte Sonia at vågne mange gange om natten - ikke for at spise, men for at prøve at rejse sig op, ligge på alle fire, snakke osv. - pyha. Det gjorde at hun flere dage ikke vågnede kl. 5, men typisk kl. 4 og 6, hvorfor jeg ikke ammede hende tidlig morgen (for ikke at tage appetit fra morgenmaden), men blot gav hende havregrød kl. 7. Men det betyder at jeg har skåret en amning fra i en anden rækkefølge end du anbefaler.
Nu er vi hjemme igen og natteroderiet fortsætter - vågen 4-5 gange om natten hvor hun karter rundt. Vågner så omkring kl. 5.30-6 (før var det kl. 6.30-7) og her kan jeg ikke få hende til at sove igen. Før tog jeg hende over i sengen ved siden af mig, men jeg er nervøs for at skabe en ny dårlig vane nu (og hun er stærk når hun mosler rundt nu!).
Måske der også er lidt jetlag og tand-halløj i spil (hun har lige fået de to første tænder i undermunden). Det trækker virkelig tænder ud. Hun bruger sut, som også indimellem falder ud om natten - det er en helt anden problematik, som jeg må skrive om på et andet tidspunkt! Hun sover i sin egen seng ved siden af vores seng og min mand sover på sofaen i stuen. Vi har p.t. ikke et ekstra værelse vi kan give den lille.
Jeg ammer således fire gange nu - og vægrer mig lidt ved at give slip på amningen inden formiddagsluren fordi hun her typisk er hjemme i sin seng og tager dagens "lange" lur - på ca. en time og ti minutter (!). Hun har aldrig været en sovebaby og selvom jeg har prøvet ALLE dine tricks kan jeg ikke få hende til at sove længere.
Eftermiddagsluren er på 25-30 minutter (i barnevognen), indimellem 45 minutter. Hun bliver lagt kl. 19, hun er helt hys på dét tidspunkt efter at have været oppe næsten fire timer, så kan ikke helt følge din plan her. Hun spiser fint (tror jeg!).
Jeg følger din plan for en 8-måneders baby i mad-bogen. Og her kommer endelig spørgsmålet: Må jeg skære eftermiddagsamningen væk før formiddagsamnnigen nu? Hun får havregrød ved 7-tiden og brød med ost og frugt i hånden kl. 9 inden luren - og så ammer jeg hende liggende på sengen inden jeg lægger hende i seng (sikrer mig at hun ikke er helt væk inden jeg lægger hende). Jeg er så bange for at hun går tilbage til kun at sove 25 minutter om formiddagen hvis hun ikke også bliver ammet. Det ville være meget nemmere at skære eftermiddagsamningen væk, for her bliver hun alligevel lullet i søvn af barnevognen.
MEN: hun spiser jo frokost kl. 12, og hvis eftermiddagsamningen skæres væk får hun jo først et mellemmåltid igen kl. 15.30-16.00. Er det okay, eller kunne jeg så blot give hende et mellemmåltid i stedet for amning kl. 13.30? Eller skal jeg bide i det sure æble og droppe formiddagsamning og bevare eftermiddagsamning fordi det er bedst? Nu har jeg jo næsten lige skåret morgenamningen væk - hvor hurtigt kan jeg så skære næste amning væk? Det kunne være super hvis jeg kunne amme kl. 19, 23.30 og 9.15 - men er der så for langt mellem morgen- og aftenamning? Og drikker hun så nok kl. 9.15 når hun lige har fået mellemmåltid? kl. 13.30 er det jo halvanden time siden hun har fået frokost... Hjælp! På forhånd mange tak:-)
Med venlig hilsen
Charlotte