Brev:
Ammestrejke - 3 mdr.
25. marts 2017
Alder:
3 mdr.
Ammestrejke - 3 mdr.
Kære Helen.
Jeg skriver til dig igen da der er opstået et nyt problem i vores lille familie.
Vores søn på 3,5 måned er gået i ammestrejke. Han nægter at tage brystet og protesterer helt vild lige så snart jeg forsøger at ligge ham til.
Jeg har prøvet forskellige ammestillinger og at amme ham i soveværelset hvor der er fuldstændig ro og at ligge hud mod hud, men det hjælper ikke. Når jeg tænker tilbage har der måske være en optakt til dette da han var umulig at amme inden han blev puttet til lur- jeg tænkte at det var fordi han var træt men selvom jeg tog ham tidligere var det samme problem.
Pludselig en dag nægtede han fuldstændig at blive ammet. Det har nu stået på i 6 dage. Jeg har fundet ud af at jeg kan lokke lidt mælk i ham ved at få ham til at halv sove, så han nærmest dier i søvne. Det er dog ret omstændigt da han protesterer voldsomt når han skal puttes. Om natten går amningen også fint. Det skal siges at jeg har masser af mælk og det kommer hurtigt.
Vi har prøvet at malke ud og give ham sutteflaske men han bliver også sur på flasken. Nogle gange har vi dog mere held med den (måske fordi den er ny og spændende?) og andre gange mere held med amning. Vi har prøvet at give ham en flaske med mme, da jeg har læst at det kan være smagen i min mælk der har ændret sig. Han var måske lidt mere villig til at tage mme, men han var stadig ikke overbevist.
Vi har haft besøg af en ammerådgiver som ikke har set noget lignende og ikke gav nogle råd. Vi har selv en fornemmelse af at det måske er fordi han er så klar til lidt skemad, da han bliver VILD når vi putter noget i munden og når han får sine D dråber på ske. Det har han ikke været før. Kan det være derfor?
Hvor længe kan en ammestrejke vare og kan vi få en rolig og velfungerende amning op at køre igen? Det er hård sådan at blive afvist på den måde og jeg havde ikke forestillet mig hvor mange følelser der er forbundet med det. Jeg vil være ærgerlig over hvis vi helt skulle droppe amningen, men omvendt så er det også bare for hårdt for os alle hvis det skal fortsætte på denne måde.
Kærlig hilsen
En lidt frustreret mor