Brev:
Kun amning dur om natten - hjælp.
15. marts 2017
Alder:
3 mdr.
Kun amning dur om natten - hjælp.
Hej Helen
Jeg er ved at være desperat - og skriver derfor nu igen.
Vores dreng har nu rundet 3 måneder - men det synes ikke at vise sig i hans rutine med amning, han er faktisk over den sidste måned bare begyndt at spise mere og mere hyppigt!!!!!!!
Jeg begynder at mistænke det for at jeg især om natten bliver brugt mere og mere som sut og som en del af det at kunne falde i søvn igen! Hjælp - det skal vi væk fra med det samme - men hvordan??
Han er begyndt utrolig tit at falde i søvn ved brystet både dag og nat ligemeget hvor meget jeg forsøger at holde ham vågen.
Der er endnu ikke særlig meget rytme - det der er mest rytme er at han ved dagslurerne næsten hver gang vågner efter omkring 45 min- 1 time - man kan næsten stille uret efter ham.
Når han skal sove i barnevognen får han soverøj på også går jeg rundt med ham indtil han er lige ved at falde hen, også kommer han i barnevognen, noglegange åbner han lige øjnene og lukker dem igen, andre gang sover han bare videre og opdager nok ikke helt han er i barnevognene - men jeg forsøger at gøre sådan at han gerne skal observeret at han ender i barnevognen - men alligvel vågner han næsten altid efter 45 min -1 time med gråd, tit kan jeg trille med ham og han sover igen - men med det samme
Barnevognen står stille vågner han igen!
Så at sove over først søvnfase virker til at være utrolig svært for ham - hvad gør vi??
Nattesøvnen er normalt mellem 10-12 timer fra ca 21/23 til kl 8-9.30 om formiddagen - så han tager en lang nattesøvn - det har han faktisk altid gjort - dog er det nu begyndt at blive med MANGE amninger - et eksempel på en alm nat kan være amninger kl 23.30, 2.15, 3.30, 6.15, 7.30, 8.30 ( de to sidse liggende ved mig med brystet i munden - dårlig vane? Skal Vi bare stå op kl 7.30 istedet for?) det er jo ALT for meget. Eller som i nat amning 23.50, 01.50, 4.05, 4.45, 7.15-8.50 (sidste amning liggende ved mig og sov-spiste - dårlig vane?) 😳 En sjælden gang kan amningen også være 23.00, 4.00 og 7.30 eller noget i den stil - men det er meget sjældent nu - de sidste 14 dage er nætter med 4-5 amninger hverdag.
Jeg har forsøgt:
Lulle videre i søvn i liften (han bliver stik tosset)
Forsøge at give sut (han bliver stik tosset)
Tage op og vugge (han bliver stik tosset, og er det ikke bare endnu en dårlig vane - eller er det bedre end amning?)
Det eneste jeg kan få ham til at falde til ro ved er brystet og nogle gange sutter han kun 3-4 min andre gange 30-40 min - det er der ingen rytme i.
Mad om dagen har vi forsøgt både at tilbyde amning efter lur og igen inden næste lur, som der står i din bog, vi har forsøgt med 3 timers interval you Name it... Uden den store forskel hverken på nattesøvnen eller det faktum at vores dreng har voldsomt meget luft i maven og gylper en hel del til tider.
Amning om dagen kan også vare 10 min og andre gange 45 min-1 time!
Vores sundhedsplejerske mener han kan få luft i maven grundet hyppige amninger og mener derfor vi skal strække ham så der gerne går 3 timer mellem hver amning også om dagen?
Vores dreng tager generelt ikke gerne flaske - kun med succes 2 gange og sut er kun noget han en gang i mellem kan bruge og han skal hjælpes til at holde den i munden - det virker som om han har svært ved at skabe vaccum - ligesom det er tilfældet når han ammes. Hans tungebånd er blevet klippet for at sikre det ikke var promener med det manglende vaccum om sutten og klik-lyde ved amning - dog uden effekt.
Lige nu falder han i søvn i vores favn i stuen om aftenen, nogle gang vågner han igen et par gange om aftenen og ammes og andre gange sover han hele aftenen væk? - er det ved at være tid til at begynde at lægge ham i egen seng liiiige inden han falder i søvn ?
Og skal det være er bestemt tidspunkt eller ? Det er som sagt alt fra 19.30-23.30 han går til ro om aftenen?
Kunne man begynde at kigge lidt på en dagsrytme for at afhjælpe de forskellige problemstillinger?
Vi vil egentlig ikke have noget i mod at dagen starter lidt tidligere end kl 9 ( storebror står normalt op mellem 6.30-7.30 i weekenden - så far står altid op sammen med ham her i weekenden og i hverdagen bliver han vækket kl 6.00) - hvis vi selvf ikke skal vækkes så mange gange om natten 😳
Hjælp hvad gør vi og hvad kan vi forvente af ham og hans alder og det at han er ammebarn og ikke flaskebarn og ikke bruger sut?!?
Udover ovenstående tager han fint på, er motorisk rigtig dygtig og overvejende en glad og meget opmærksom lille fyr☺️
Med venlig hilsen
den trætte mor