Kun amning dur om natten - hjælp.

15. marts 2017

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Kun amning dur om natten - hjælp.

Hej Helen

Jeg er ved at være desperat - og skriver derfor nu igen.

Vores dreng har nu rundet 3 måneder - men det synes ikke at vise sig i hans rutine med amning, han er faktisk over den sidste måned bare begyndt at spise mere og mere hyppigt!!!!!!!

Jeg begynder at mistænke det for at jeg især om natten bliver brugt mere og mere som sut og som en del af det at kunne falde i søvn igen! Hjælp - det skal vi væk fra med det samme - men hvordan??
Han er begyndt utrolig tit at falde i søvn ved brystet både dag og nat ligemeget hvor meget jeg forsøger at holde ham vågen.

Der er endnu ikke særlig meget rytme - det der er mest rytme er at han ved dagslurerne næsten hver gang vågner efter omkring 45 min- 1 time - man kan næsten stille uret efter ham.

Når han skal sove i barnevognen får han soverøj på også går jeg rundt med ham indtil han er lige ved at falde hen, også kommer han i barnevognen, noglegange åbner han lige øjnene og lukker dem igen, andre gang sover han bare videre og opdager nok ikke helt han er i barnevognene - men jeg forsøger at gøre sådan at han gerne skal observeret at han ender i barnevognen - men alligvel vågner han næsten altid efter 45 min -1 time med gråd, tit kan jeg trille med ham og han sover igen - men med det samme
Barnevognen står stille vågner han igen!
Så at sove over først søvnfase virker til at være utrolig svært for ham - hvad gør vi??

Nattesøvnen er normalt mellem 10-12 timer fra ca 21/23 til kl 8-9.30 om formiddagen - så han tager en lang nattesøvn - det har han faktisk altid gjort - dog er det nu begyndt at blive med MANGE amninger - et eksempel på en alm nat kan være amninger kl 23.30, 2.15, 3.30, 6.15, 7.30, 8.30 ( de to sidse liggende ved mig med brystet i munden - dårlig vane? Skal Vi bare stå op kl 7.30 istedet for?) det er jo ALT for meget. Eller som i nat amning 23.50, 01.50, 4.05, 4.45, 7.15-8.50 (sidste amning liggende ved mig og sov-spiste - dårlig vane?) 😳 En sjælden gang kan amningen også være 23.00, 4.00 og 7.30 eller noget i den stil - men det er meget sjældent nu - de sidste 14 dage er nætter med 4-5 amninger hverdag.

Jeg har forsøgt:
Lulle videre i søvn i liften (han bliver stik tosset)
Forsøge at give sut (han bliver stik tosset)
Tage op og vugge (han bliver ...

Annonce

... stik tosset, og er det ikke bare endnu en dårlig vane - eller er det bedre end amning?)
Det eneste jeg kan få ham til at falde til ro ved er brystet og nogle gange sutter han kun 3-4 min andre gange 30-40 min - det er der ingen rytme i.

Mad om dagen har vi forsøgt både at tilbyde amning efter lur og igen inden næste lur, som der står i din bog, vi har forsøgt med 3 timers interval you Name it... Uden den store forskel hverken på nattesøvnen eller det faktum at vores dreng har voldsomt meget luft i maven og gylper en hel del til tider.
Amning om dagen kan også vare 10 min og andre gange 45 min-1 time!

Vores sundhedsplejerske mener han kan få luft i maven grundet hyppige amninger og mener derfor vi skal strække ham så der gerne går 3 timer mellem hver amning også om dagen?

Vores dreng tager generelt ikke gerne flaske - kun med succes 2 gange og sut er kun noget han en gang i mellem kan bruge og han skal hjælpes til at holde den i munden - det virker som om han har svært ved at skabe vaccum - ligesom det er tilfældet når han ammes. Hans tungebånd er blevet klippet for at sikre det ikke var promener med det manglende vaccum om sutten og klik-lyde ved amning - dog uden effekt.

Lige nu falder han i søvn i vores favn i stuen om aftenen, nogle gang vågner han igen et par gange om aftenen og ammes og andre gange sover han hele aftenen væk? - er det ved at være tid til at begynde at lægge ham i egen seng liiiige inden han falder i søvn ?
Og skal det være er bestemt tidspunkt eller ? Det er som sagt alt fra 19.30-23.30 han går til ro om aftenen?

Kunne man begynde at kigge lidt på en dagsrytme for at afhjælpe de forskellige problemstillinger?

Vi vil egentlig ikke have noget i mod at dagen starter lidt tidligere end kl 9 ( storebror står normalt op mellem 6.30-7.30 i weekenden - så far står altid op sammen med ham her i weekenden og i hverdagen bliver han vækket kl 6.00) - hvis vi selvf ikke skal vækkes så mange gange om natten 😳

Hjælp hvad gør vi og hvad kan vi forvente af ham og hans alder og det at han er ammebarn og ikke flaskebarn og ikke bruger sut?!?

Udover ovenstående tager han fint på, er motorisk rigtig dygtig og overvejende en glad og meget opmærksom lille fyr☺️

Med venlig hilsen
den trætte mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Regntøj

Børn der bor i Danmark har brug for regntøj, når de skal være udenfor og lege, og vejret er mildt og vådt.

Regntøjet skal være vandtæt, men uimprægneret. Det er en god idé at vælge regntøj af tekstil, nylon (polyamid) eller plasttypen polyurethan (PUR). Gå derimod uden om regntøj af PVC som er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Spørg evt. i forretningen og bed evt. om dokumentation fra producenten.

Regntøjet skal sidde godt uden at stramme. Det...

Læs mere i Babylex

Klapvogn - køb af klapvogn

Når I vil købe en klapvogn, skal I overveje, hvad jeres behov er. Der findes mange forskellige modeller af klapvogne, som hver har deres fordele.

En klapvogn kan være praktisk, når I bevæger jer rundt i byen, eller tager feks. bus eller tog. En klapvogn er ofte let at manøvrerer rundt med, og den fylder ofte mindre end en barnevogn, hvilket kan gøre den praktisk i hverdagen. Samtidig kan mange klapvogne klappes sammen, så de f.eks. kan være med i bilen, hvis I f.eks. skal i ZOO...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.