Bryst som trøst

8. marts 2017

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Bryst som trøst

Hej Helen

Jeg skriver til dig, fordi jeg endnu engang er i søvnunderskud.

Min familie blev velsignet med en dejlig pige i september sidste år, og hun har faktisk sovet rigtig fint fra starten (i modsætning til storebror). Desværre fik hun sin første forkølelse for to uger siden, der hurtigt udviklede sig til en træls omgang bronkitis. Det er vi så småt ved at få styr på heldigvis. Dog er jeg bange for, at vi har udviklet en dårlig vane under hendes sygdomsforløb.

I starten kæmpede hun utrolig meget for at få vejret. Hun havde slim i næse og svælg, hun hostede meget, og hendes lunger peb, når hun trak vejret. Det betød, at hun selvsagt havde svært ved at spise (blive ammet), fordi hun ikke kæmpede med at få vejret. Som regel ville hun kun spise 10 min af gangen, hvorefter den største sult var slukket, og hun ikke længere orkede at "kæmpe for det". Det betød naturligvis flere amninger, idet sulten hurtigt meldte sig igen. Jeg ammer hende pludselig en gang i timen om natten, hvor hun førhen plejede at blive ammet kl. 23 og ellers først kl. 05 igen.

Hun er så småt ved at komme sig ovenpå sygdommen nu, men hun vågner stadig hver time og græder, og jeg har ...

Annonce

... svært ved at trøste hende uden at give hende mælk. Jeg har prøvet at give hende sutten, (som hun normalt glædeligt tager), synge for hende, ae hende blidt, gå med hende på armen - altsammen for at trøste hende og få hende til at falde til ro. Det hjælper ikke! Så snart hun får brystet, spiser hun i 5-10 min, hvorefter hun falder i søvn, så noget fortæller mig, at hun ikke har en reel sult.

Hvordan får jeg brudt den dårlige vane, vi har skabt? Vi har masser af kropskontakt i løbet af dagen, og jeg har ingen problemer med at putte hende til middagslur eller aften. Hun falder i søvn uden det store besvær.

Det skal siges, at vores datter generelt er en glad og energisk pige, der sover fint i løbet af dagen. I alt sover hun ca. 3,5 time i løbet af dagen, fordelt på en formiddagslur, en middagslur og en eftermiddags/tidlig aften-powernap, som vi nok snart sløjfer. Jeg oplever, at jeg har nemt ved at putte hende ved 20-tiden hver aften.

Jeg fuldammer stadig, men jeg har planer om at starte med grød en af de nærmeste dage. Jeg ved ikke, om det kan have en indflydelse på problemstillingen?

Jeg ser frem til at høre dine tanker, Helen.

Bedste hilsner

En træt mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Muslingeskaller - brystvorte

Du kan købe muslingeskaller, også kaldet ammeskaller. Disse blev introduceret i Danmark omkring år 2000 og var meget populære. Senere blev de frarådet, fordi mange fik problemer med svampeinfektion i brystet netop i forbindelse med brug af ammeskallerne.

Da skallerne bæres direkte på brystet og inde i BH´en, skulle de have en helende virkning på ømme og revnede brystvorter - men skulle altså samtidig også kunne medføre svampeinfektion. Virkningen af ammeskaller/muslingeskaller...

Læs mere i Babylex

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Allerførst vil jeg gerne sige dig tusind tak for dine hurtige og uddybende svar, og fordi du tog mine bekymringer alvorligt. Det var lige, hvad jeg havde brug for.

Mor til Agnethe 5 måneder