Amning, søvn og rytme

31. januar 2017

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Amning, søvn og rytme

Hej Helen

Så skriver jeg igen.

Vi har fået endnu en lille dreng i starten af december, og det er godt nok utrolig hvor meget man glemmer i forhold til den første - så nu skrive jeg til dig igen.

Vores dreng er fra 04.12, så han er lige blevet 8 uger.

Indtil nu har vi så vidt muligt fulgt hans rytme - således der nu er muligt med også en storebror som ikke skal glemmes.

Lillebror ammes fuldt. Jeg har fra starten haft rigtig meget mælk / hvilket faktisk næsten har givet problemer. Jeg har tilmed hurtig nedløb - så lillebror har tit kæmpe rigtig meget med store gylp og meget luft i maven - hvilket jeg meget mistænker min hurtige nedløb og han derfor får taget for meget luft ind - og deraf meget gylp og meget luft i maven - lyder det meget rigtigt?

Derudover har jeg som sagt rigtig meget mælk og i starten var jeg flere gang lige på nippet til brystbetændelse - men fik det hver gang afværget med lange varme bade og massage mens lillebror ammes og nu er mælkemængden lidt mere ok i forhold til lillebrors behov.

Dog vil lillebror meget gerne til tider ammes tit - og det sætter min produktion op MED DET SAMME, også kan det give problemer igen.

Skal jeg forsøge at strække amningerne - så der gerne går 3-4 timer imellem eller??? Lige nu kan han nogle gange næsten ammes konstant når han er vågen.

Altså han vågner og ammes - skiftes snakkes lidt med og ammes igen og så er der nemt gået 1-1,5 time også putte han igen???

Vi tænker vi stille skal igen med snart at forsøge at få lidt rytme - det eneste rytme der egentlig er nu er - at lillebror stort set kan være vågen i gennemsnit 1,5 time - nogle gang lidt mindre andre gange lidt mere. Hans dags søvn kan variere alt fra 3 timer ad gangen til maks 20 min og derefter skal han hjælpes videre i søvnen - men tit virker det ikke.

Han puttes til natten omkring kl 22-23 efter en amning (der har han tit sover lidt i stuen med mor og far) derefter melder han så igen efter ca 3-3,5 time - ca omkring kl 2-3 og sover tit videre ved mor. Melder sig igen ca 2-3 timer - omkring kl 4-5 tiden sover videre også melder han sig igen omkring kl 6-8 tiden. Melder han sig kl 6 sove vi videre er det kl 8 står vi nogle gange op eller sover videre 1-2 timer.

Det er bare ca tider ovenstående - men i gennemsnit ammes han ved putningen sen aften, ammes midt nat og tidlig morgen og formiddag. synes det er blevet mere amning om natten og ville egentlig gene at strække tiden imellem Amningerne om natten lidt - men det er måske urealistisk allerede eller har du råd hertil?

I løbet af dagen er amningerne og rytmen mere svingninger - da det helt kommer an på hvor længe en lur bliver.

Lillebror han ikke været super glad for sin barnevogne indtil nu - hvilket jeg godt kan se måske giver lidt problemer også i forhold til at få en rytme. Han blive tit meget meget ked af det når han lægges ned i barnevognen / han går helt amok. Det er bedet hvis han er liiige ved at sove også lægge ham der.

Det med at lægge ham ned og tror at det st trille med han virker - det er kun MEGET SJÆLDENT det virker - normalt giver det bare meget skrigene dreng som til sidst går omkuld af skrig - hvilket jeg ikke synes er fedt.

Sover han endelig roligt ved at vi trille ham er vi næsten 100% sikker på, at inden for 10 min efter barnevognen står stille vågner ham - og det hjælper ikke at triller med ham ...

Annonce

... igen!! Hvad gør vi lige her??

Gerne mange tricks - vil så gerne have en dreng der elsker sin barnevogn og falde i søvn ved at blive trillet???

Forsøger vi at putte ham sen eftermiddag (ulvetime) til lur i barnevogne og trille med ham lykkedes det aldrig - han bare skriger og skriger og skriger?

Hvordan skal vi forsøge stille og roligt begynde at bygge en rytme op med vores lille dreng / hvad er realistisk lige nu og hvordan gør vi?

Skal jeg forsøge at strække hans amninger? Han har haft promener med meget luft og Knirker utrolig meget og virker meget besværet med sin mave - der her flere sagt - han spise for tit, tarmene skal have ro - men synes det er utrolig svært - hvordan og hvorledes / og hvordan det ikke vil påvirke hans søvne hvis han kun må ammes hver 3 time og ammes efter lur - er vågen - 1,5 time og puttes - så sove han jo måske maks 1,5 time og er så sulten igen - er det ok - eller hvad tænker du??

Hvordan bliver vores dreng glad for sin barnevogn? Hvordan bliver han glad for at falde i søvn med at blive trillet? Hvordan bliver han vant til at sove videre i en stillestående barnevogn? Og kan man lære ham at skulle sove videre hvis han vågner og bliver trillet?? (Har lige i dag været ude og gå med ham, han sov da han kom i barnevognen / jeg gik i 35-40 min og derefter selvom jeg trillede og trillede havde jeg en grædende/skrigende dreng i barnevognen 😞)

Og hvordan og hvornår kan vi lære vores skønne lillebror at falde selv i søvn i senge om aftenen. Pt. Bliver han svøbt i dynen også går vi rundt med ham og gynger lidt osv - måske en dårlig vane? Hvordan går vi det bedre??

For at opsummere, så har jeg spørgsmål vedr. følgende:

Amning - hvordan skal jeg forsøge at styre der lidt?

Hvordan skal jeg forsøge at lave lidt døgnrytme?

Hvordan kan jeg påvirke lidt således at vores dreng spiser mere om dagen og mindre om natten?

Hvordan hjælper vi vores dreng til at være glad for sin barnevogn? Er så mange de han bliver ked af den permanent - så med det samme han bare er lidt ked af det tager jeg ham op med der samme...? Men hvad gør jeg??

Hvordan hjælper vi vores dreng til lidt længere og ens lurer hver dag? Det hjælper jo pt ikke at trille ??

Hvordan og hvor begynder vi på at øve at falde i søvn selv i egen seng? Og har vi allerede får lavet dårlige vaner både med barnevogn og søvn generelt? Og måske også med amning - at han får tilbudt mad hele tiden hvis han virker utilfreds?

- vores dreng er umiddelbart ikke glad for sut - så fornemmer også nogengange at amningen bliver brugt som sut??? Vi har forsøgt rund sut og er endt på mam sut som nogle gang kan bruges lidt - men det er ikke det stor hit - gode råd??

Og ellers mange tak for en god brevkasse :-)

Med venlig hilsen
mor til to skønne drenge

PS - Hov en ekstra ting jeg glemte at fortælle og spørge efter i forbindelse med især amningen om natten.

Det kan for det første godt tage lang tid (45-1,5'time) og han kan ligge og sove ligeså sødt på armen eller over skulderen - men med samme jeg bare rører på mig eller lægger ham over i hans seng - BUM øjnene helt åbne og han mener han bestemt skal spise igen - selvom han lige har spist i 45 min og gylpet en masse ???

Hvad gør jeg her??
Vil gerne natteamningerne ikke var seancer på 1-2 timer af gangen og jeg ville gerne kunne putte ham over i egen seng (liften) igen....

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit uddybende svar..... Der er lige pludselig en masse ting der hænger bedre sammen for mig.

Tak fra Anja, med mindre ondt i brysterne