Brystsut og powernapping

5. september 2016

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Brystsut og powernapping

Hej Helen.

Jeg har en søn på 10 uger og datter på knap 3 år og er ved at være en godt træt mor!
Lige nu er min udfordring at jeg ALDRIG har armene eller brysterne fri!

Som jeg ser det har jeg to ”problemer”.

1: hyppig amning og ”brystsut”
2: han vil kun sove hos mor eller far og kun korte lure.

Vores søn var en stor dreng på 5 kg da han blev født og med stor appetit. Jeg fik af flere årsager aldrig amningen til at fungere med min datter og har kæmpet en kamp for at få amningen til at lykkes med min søn – og hurra, nu kan jeg stort set dække hans behov for mælk, MEN jeg ammer 10-12 gange dagligt. I dagtiden går sjældent længere end to timer mellem at han melder sig med tydelige søgen efter brystet og suttebevægelser. Holder jeg ham hen bliver han helt ulykkelig.

Han sutter lystigt og falder ofte efter 15 min hen ved brystet uden at slippe. Hvis ikke jeg knapper ham af, så kan han holde fast i timer. Når jeg knapper ham af sover han ofte videre et par minutter og så vågner han og er ked og vil mere. Så spiser han gerne lidt videre i 5 min og falder hen igen. Den sidste uge, vil han gerne have brystet i munden hele tiden. Vil ikke sove uden og jeg ammer ham i søvn hver gang han sover. Når han har sovet lidt, forsøger jeg at lægge ham i barnevognen, men han vågner igen efter 10 min, nogle gang ked andre gange bare med brokkeri.

Jeg har forsøgt at gå med barnevognen, men det gør ingen forskel, han vågner, bevægelse eller ej. Det er min oplevelse at nogle gange vågner fordi han ikke har brystet længere. Vi har forsøgt at vende ham til narresut, rund, ergonomisk, ...

Annonce

... symmetrisk, naturgummi og silikone, han vil ikke have dem i munden og laver opkast-bevægelser.

Jeg har gentagende gange forsøgt at putte ham uden amning. Han har spist, luret i 5 min ved brystet, vågner op, vi leger i 30 min og så virker han træt og gabende. Jeg pusler ham, putter ham lidt i dynen og vugger ham og han falder til ro i mine arme, men så snart han kommer ned i barnevognen så bliver han ked. Jeg synger lidt, vugger barnevogne, holder min hånd på hans krop – han bliver helt ulykkelig og falder først til ro når jeg har taget ham op og trøstet. Sådan kan jeg forsøge igen og igen uden held.

Måske to dage om ugen sover han en god lur på 2-3 timer og altid i favnen hos enten mor el. far, men ellers powernapper han sig gennem dagen 20-40 min ad gangen. Jo længere op af dagen vi kommer jo mere pylret synes jeg han bliver og det er min oplevelse at han ikke trives med det smålurerne.

Om natten sover han i vores seng hvor jeg ammer ham liggende. Ofte spiser han kl. 22, igen kl 1, 3 og 5 el. 6. Forlader jeg sengen for at tisse vågner han. Det samme gælder om morgen hvis jeg står op med vores datter inden han vågner.

Jeg er alene med børnene om morgenen og da er det svært at tage hensyn til lillebrors søvn når han ikke kan sove andre steder end ved brystet, og storesøster på knap 3 år også skal hjælpes i tøjet, have morgenmad, børstes tænder og afleveres i børnehave.

Hvordan lærer jeg ham at sove uden bryst? Hvordan få vi forlænget hans lurer? Findes der en sut som et lettere at lære at bruge (et kunstigt bryst, for det vil han jo gerne have)?

Med venlig hilsen
Mathilde

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland