Amning i den gale hals

29. maj 2016

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Amning i den gale hals

Hej Helen

Min lille datter på 6 uger ammer fuldt ud - og det går rigtig fint. Hun tager umiddelbart fint på - hun vejede 3147 ved fødslen (hun er født 6 dage over termin) og vejer nu ca 4100.

De sidste 3-4 dage er hun begyndt at kløjs i mælken under amning eller efter amning. Hun hiver selv hovedet væk fra brystet og hiver ligesom efter vejret og hoster og laver synke og opkastningsbevægelser. Det sker ikke ved hver amning - idag skete det imorges og siden da har der i løbet af dagen kun været tendens til det. De øvrige dage er det sket et par gange.

Jeg kan ikke rigtig finde noget mønster i det - det er ikke i starten af amningen - og det er ikke fordi hun sutter overivrig når det sker. Dog kan det virke som om jeg ligesom skal tippe hende lidt for at al mælken løber ned i maven, hvis det giver mening. Desuden er det også sket efter amning - jeg havde hende liggende på mine bøjede ben i næsten lodret stilling efter amning for at bøvse hende af - da hun pludselig fik noget i den gale hals og hostede og lavede opkastningsbevægelser.
Når det sker løfter jeg hende hurtigt op i lodret stilling - og det går rimelig hurtigt over - men det er en ret ubehagelig oplevelse hver gang.

Derudover er hun de sidste 3-4 dage begyndt at gylpe en del. Indtil nu har hun stort set ikke gylpet så det er også helt nyt - men slået nogle kæmpe bøvser og gode prutter.. og det gør hun sådan set stadig. Hun laver flere ret "gode" lorte- og tis bleer i løbet af dagen. Hun gylper ikke lige efter amning - men der kan gå lidt længere tid

Jeg har læst om overproduktion af mælk - og kan se at flere at symptomerne faktisk passer ret godt: - hun gylper meget, hun kløjs i mælken, hun er ofte lidt "oppe at slås" med brystet - især i slutningen af en amning og mest om aftenen, hvor hun hiver i brystvorten, hiver sig af og på og slår med armen på mit bryst, hun har flere lortebleer om dagen (sennepsgul-grønne) og hun prutter en del og arbejder især om natten rigtig meget med maven - med hele kroppen!!

Jeg syntes ikke at hun græder mere end normalen.. men hvad ved jeg som helt ny mor :) - der er for det meste en grund til ...

Annonce

... hun græder.

Dog føler jeg på ingen måde at mine bryster bliver voldsomt fyldte - og jeg har ikke oplevet at mælket sprøjter ud i starten - så jeg er meget i tvivl om det er det der er probemet ? Eller om det er noget fysiologisk hos hende ?

Jeg ammer hende når hun melder sig - om dagen er det ca hver 2. el 3. time indimellem lidt oftere, om aftenen er det lidt oftere - og om natten hver 3-4 time. Mit venstre bryst virker ikke lige så mælkefyldt som det højre, så jeg giver hende for det meste fra det venstre bryst først for at skifte til det højre i samme amning - så hun spiser vel i gennemsnit 10 min fra det venstre bryst og 20 min fra det højre.. sådan ca. men det varierer selvfølgelig noget og indimellem er det også kun det ene bryst pr amning. Og noget af ammetiden er også lidt hygge-sutning vil jeg sige :)

Jeg har desuden haft svært ved at få hende til at sove i løbet af dagen gennem længere tid og hun vil helst falde i søvn på min arm- nogle dage er bedre end andre. Faktisk føler jeg at jeg har hende på armen hele dage. Om natten sover hun for det meste ret fint - dog er der nogle enkelte nætter hvor det tager rigtig lang tid at få hende lagt - men når først hun sover er det nemt at få hende op og amme når hun vil det og ned og sove igen i løbet af natten.

Så mit spørgsmål er:
Hvad mon det skyldes - er det mon overproduktion af mælk... selvom det ikke helt føles sådan, og i så fald hvad kan jeg gøre for at få justeret det til?

Eller skal jeg mon få hende undersøgt hos lægen? (var til 5 ugers undersøgelse for 4 dage siden - inden alt det her startede selvfølgelig - og alt så fint ud der)

Og et sidste spørgsmål - når hun nu gylper så meget - kan hun risikere at blive kvalt i sit gylp om natten når hun sover - hvis hun ikke har hovedet til siden ?

Jeg håber du kan hjælpe mig, jeg syntes det er lidt skræmmende når hun sådan kløjs og bliver også nervøs for at det sker når jeg har lagt hende om natten - og jeg ikke når reagere og få hende op. Desuden bliver jeg bange for om vi kan risikere at hun slet ikke vil kunne få vejret når det her sker..

Tusind tak og de bedste hilsner
EMs mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tak for dine sidste meget brugbare svar – de har været en rigtig god hjælp og inspiration i hverdagen. Så tak for det!

1000 tak for en super brevkasse – glæder mig altid til at høre dine tanker og svar.

Kærlig hilsen den glade mor.