Brev:
Fra amning til flaske - 5 måneder gammel
13. april 2016
Alder:
5 mdr.
Fra amning til flaske - 5 måneder gammel
Hej Helen
Mange tak for dit svar angående amning og kost. Nu er der imellem tiden sket lidt ændringer. William vil ikke længere tage brystet på nær om natten, og dette skete fra den ene dag til den anden, og har nu varet i 4 dage. Jeg har pumpet ud disse dage og han vil gerne have den udpumpede mælk, men jeg kan mærke med mig selv, at jeg allerede er irriteret over at skulle pumpe ud flere gange om dagen.
Derfor vil jeg gerne have dit forslag til en dagsplan, hvor jeg kun giver flaske.
William er 5 måneder her om få dage, og hans mos/grød efter formiddags luren går rigtig godt, men hans mave er ikke helt med. Der kan stadig gå 2-4 dage mellem afføringerne, og det har der også gjort her mens han har været meget på flaske.
Desuden er hans formiddagslur begyndt "kun" at vare 1,5 time, men nu kan han sove den uden, at jeg skal ned og vugge ham, hvilket jeg er meget tilfreds med.
Jeg har jo tidligere splittet min amning, så han altid fik noget at spise inden han blev puttet til en lur, men jeg kan ikke helt gennemskue, hvordan jeg skal gøre det, når han får flaske.
Så her kommer mine spørgsmål:
Hvor mange flasker skal han have i døgnet?
Hvor meget skal han spise af MME på et døgn og hvor meget pr flaske?
Hvor lang tid skal der gå mellem flaskerne?
Og kan du lave et forslag til en dagsplan, hvor formiddags luren kun er på 1,5 time?
Jeg synes ikke, at han har spist så meget af flaskerne, som jeg har givet ham de sidste 3 dage (alt mellem 60-140 ml pr. flaske), men jeg er også lidt i tvivl om, hvordan man griber det an, når man giver flaske. Samlet har han spist mellem 650-730 ml (både MME og udpumpet) og jeg har ammet 2-4 gange pr. døgn.
Desuden brokker han sig også lidt, når han får flaske. Han sutter og spiser 50-100 ml for så at brokke sig. Hvis man så holder en pause på 5 minutter, så vil han gerne spise lidt igen. Hvordan kan det være?
Da vi blot supplerede brokkede han sig ikke, men slugte flasken med glæde.
Jeg har din bog om amning og flaske, men har lidt behov for at få noget, som er lidt mere specifikt til min situation.
Jeg ser frem til at høre fra dig.
Med venlig hilsen
Sofie