Amning og frustreret mor

23. marts 2016

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Amning og frustreret mor

Hej Helen.

Jeg er mor til Sebastian på 4,5 måneder. Han er dejlig og egentlig nem, men han er mit første barn, så sammenligningsgrundlaget er selvfølgelig spinkelt :)

Han blev født ved vaginal fødsel, 6 timer fra vestart til han var ude og var en fin lille gut, dog lidt gul i nogle uger, men det forsvandt så småt. Jeg har ammet ham siden fødslen, min mælk var løbet til allerede lørdag (han er født fredag morgen kl. 0315) og den løb fra start af meget hurtigt - De første 2 uger sad jeg op og ammede ham, men blev frustreret fordi det virkede som om at han ganske enkelt ikke kunne følge med og han kløjs ofte i det, hvorfor vi begyndte at ligge os ned.

De første 2 måneders tid spiste han alt mellem 8-12 gange om dagen og det gik hurtigt, sjældent mere end 5-10 min ad gangen, og jeg var vældig bekymret for dette, da jeg ikke mente han således kunne nå at få nok mad. Han havde dog de første 14 dage efter fødsel taget 800 gram på og de flotte vægtøgninger fortsatte egentlig længe, indtil han nu her ved 4 mdrs alderen så kun havde taget 700 gram på, på en måned, hvilket vel er helt fint? Vejede ved fødslen 3420 og vejer nu ca. 7300. Er vokset fra 52 cm til knapt 70 cm.

Som skrevet lå jeg ned og ammede ham efter de første 2 uger og vi er så at sige aldrig kommet op igen - Jeg har ganske enkelt ikke kunnet finde ud af at sidde op med ham og mælken er sprøjtet alt for meget ud over det hele og vi er begge blevet irriterede. Det har dog naturligvis sat nogle begrænsninger og til min store ærgelse har vi været utroligt meget herhjemme bare ham og jeg. Indtil for et par uger siden havde jeg dog ligesom accepteret , at det så måtte være sådan indtil han måske kunne begynde at få lidt mos og grød og amningen kunne fylde mindre og mindre.

Da han nåede 3 måneders alderen begyndte han at spise meget præcist hver 3 time og han kunne ligge i laaang tid og spise og vågnede hyppigt om natten og jeg begyndte at spekulere over, om jeg mon ikke havde mælk nok til ham, men tænkte at det nok ville tilpasse sig. Vi havde endda et par dage hvor det gik så godt med siddende amning, og jeg var så glad fordi det betød at vi kunne komme lidt ud. Han begyndte i forbindelse med de lange amninger at gylpe ret meget, når han lå på maven, selv 2 timer efter måltid.

Nu er der dog sket det, at han bare ingenting vil - En morgen var hans ble meget lidt våd efter 6 timer og på omkring 12 timer havde han spist én gang i ca. 5
minutter. Jeg ringede til lægen for at høre, hvor ...

Annonce

... længe det var acceptabelt at han ikke ville spise og jeg fik en tid så de kunne kigge ham i mund og ører, der var intet at se. Han har haft noget trøske siden fødslen stort set, men lægen sagde det var væk. Efter lægebesøget spiste han dog lidt og dagene efter gik også ok.

Nu har han lavet samme stunt igen gennem den sidste uges tid - spiser af 2 eller 3 mins varighed i løbet af dagen ca. 5-8 gange, og jeg kan med lidt held få ham til at spise en 5-10 min inden han bliver puttet til natten hvorefter han sover omkring 6 timer, spiser og sover en 3-4 timer mere. Når han vågner om morgenen tilbyder jeg ham igen, han tager måske et par slurke, og gider så ikke mere. Så bliver han pjevset efter en times tid og puttes så igen, og sover alt mellem 30 min og 2 timer. Når han så vågner fra den lur tænker jeg at NU må da han da være sulten, men sjældent.

Jeg har forsøgt at give ham flaske også, det godtager han kun sjældent. Jeg er ved at gå til af bekymring over, hvorfor han dog ikke bare vil spise - der er mælk nok, mine bryster er hårde som kanonkugler de nætter han ikke har spist særligt meget og jeg kan nemt malke omkring 100 ml ud bare med hånden.

Han virker ikke til at være ked af det, han pludrer, smiler og klukker af grin når farmand trutter ham på maven - Så hvad er der galt? Jeg er begyndt at give ham nogle skefulde hirse- eller majsgrød lavet på MME, bare for at få en fornemmelse af at han da får noget at spise, selvom jeg egentlig havde tænkt mig at vente til 5-mdrs alderen, da det ikke var mit indtryk at han havde noget behov for dette endnu. Han virker dog hverken specielt afvisende eller begejstret, åbner munden et par gange og så virker det som om han ikke rigtigt gider mere.

Han har fra start af haft meget hyppig afføring, minimum 3 gange dagligt og dette har været både gult, orange og grønt, fra meget flydende til lidt mere remouladeagtigt, men på intet tidspunkt hårdt. Han har som regel en ok våd ble om morgenen, men 5-6 tunge våde bleer tror jeg bestemt ikke han har - Det er dog yderst vanskeligt for mig at vurdere, da han ofte har afføring måske 1-2 timer efter han er skiftet og bleen jo selvfølgelig ikke når at blive specielt våd. Hvordan kan jeg ellers vurdere, om han trives?

Jeg håber, du kan komme med et bud på, hvad der er på spil eller hvad jeg kan gøre - Jeg er ked af det og bekymret og ville sørme ønske han bare hang i mine bryster døgnet rundt, for så var jeg da sikker på, at han fik nok at spise.

Hilsen Charlotte

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

Annonce

Viden om børn:

Regntøj

Børn der bor i Danmark har brug for regntøj, når de skal være udenfor og lege, og vejret er mildt og vådt.

Regntøjet skal være vandtæt, men uimprægneret. Det er en god idé at vælge regntøj af tekstil, nylon (polyamid) eller plasttypen polyurethan (PUR). Gå derimod uden om regntøj af PVC som er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Spørg evt. i forretningen og bed evt. om dokumentation fra producenten.

Regntøjet skal sidde godt uden at stramme. Det...

Læs mere i Babylex

Navlestrengsblod - stamceller

Navlestrengsblod - det vil sige, det blod, som er tilbage navlestrengen og moderkagen efter fødslen - indeholder stamceller. Disse celler har hjulpet dit barn med at udvikle organer, blod, væv og immunsystem gennem hele graviditeten.

I dag forskes der meget intenst i brugen af stamceller, og håbet er at kunne gøre noget ved en række sygdomme, som i dag er uhelbredelige, fordi manglende eller ødelagte celler visse steder i kroppen ikke bliver dannet igen. Der findes mange...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor